2023
När du känner dig ensam
Juni 2023


”När du känner dig ensam”, Vägledning för de unga, juni 2023.

Kom och följ mig

Matteus 27; Markus 15; Lukas 22–23; Johannes 18–19

När du känner dig ensam

Frälsaren vandrade ”den ensammaste resa som någonsin gjorts”1 så att du inte behöver vara ensam.

Bild
ung kvinna tillsammans med Jesus Kristus

Har du någonsin känt dig ensam? Det har jag. När jag var sju år grät jag och berättade för mamma att jag inte hade några nära vänner i skolan. När jag var tonåring var jag en av de enda unga kvinnorna i en söndagsskoleklass med mestadels pojkar (och självklart ville jag inte prata med dem!). Och ibland var det svårt för mig att passa ihop med de andra i mina lag eller i mina klasser i skolan.

Men en gång när jag kände mig som mest ensam var på min mission i Guadalajara i Mexiko. Jag hade anlänt bara några dagar tidigare och pratade inte så mycket spanska. Min kamrat pratade bara spanska. Vi kommunicerade mest genom de få ord jag hade lärt mig på missionärsskolan och genom att peka mycket. Dessutom hade vår lägenhet tillfälligt varken elektricitet eller varmt vatten. Jag var verkligen utanför min bekvämlighetszon och jag kände mig så ensam.

Risken finns att du har varit med om tillfällen när du också har känt dig ensam. Du kanske

  • kämpar med att passa in i skolan eller blir mobbad

  • inte kommer överens med några av dina vänner

  • är den enda medlemmen i kyrkan i din skola

  • bor i en ny stad eller ett nytt land

  • saknar en familjemedlem som är på mission eller i militären eller har gått bort

  • känner dig åtskild från vår himmelske Fader och Jesus Kristus på grund av synd.

När du känner dig ensam kan du vända dig till Frälsaren. Han vet exakt hur det känns att vara ensam och han vet precis hur han ska hjälpa dig. Här är några saker vi kan lära oss om att övervinna ensamhet av det som Frälsaren genomled under sitt försoningsoffer.

Du får styrka

Äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum har kallat Frälsarens försoning ”den ensammaste resa som någonsin gjorts”.2 Medan Kristus led och blödde ur varje por i Getsemane trädgård, sov hans lärjungar.

Medan han led bad han: “Far! Om du vill, så ta den här bägaren ifrån mig! Men ske inte min vilja, utan din.” Även om Frälsarens börda inte togs bort ”visade sig en ängel från himlen för honom och gav honom kraft” (Lukas 22:42–43).

Vår himmelske Fader sände en ängel för att stärka sin Son i hans lidande. Och han stärker oss i vår ensamhet. Under min mission sändes ”änglar” till oss i form av medlemmar i församlingen som erbjöd oss varma filtar, duschar och mat precis när det betydde som mest för mig.

Bild
Jesus Kristus kramar ett barn

Du är inte övergiven

Ibland kan du känna dig så ensam att du känner dig bortglömd eller övergiven av Gud. Men han har inte övergivit dig. Och Jesus Kristus förstår hur ensam du känner dig.

Efter sitt lidande i Getsemane förråddes Frälsaren av en av sina apostlar. Trofasta efterföljare och vänner förnekade honom. Äldste Holland förklarar att ”det som kan ha varit den svåraste stunden av alla under hans ensamma försoningsresa … [skedde under] det sista steget ner i den förlamande känslan av gudomlig övergivenhet när [Frälsaren] utropade i yttersta ensamhet: ’Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?’”3

Under ett ögonblick på korset kände Frälsaren sig helt ensam.

Äldste Holland förklarade att ”en fullkomlig Fader inte övergav sin Son den stunden. Ja, det är min personliga övertygelse att Fadern, under Kristi hela jordiska verksamhet, nog aldrig var närmare sin Son än under slutfasen av detta hjärtslitande lidande.”4

Precis som vår himmelske Fader aldrig övergav Frälsaren, överger han aldrig dig. Du kanske inte alltid känner det, men han är nära dig. Han vet vilka sorger du har och hör dina böner. Han finns alltid där för dig med utsträckta armar (se Mosiah 16:12).

Du kan övervinna andlig separation

Även om vi aldrig överges av vår himmelske Fader gör vi ibland val som skiljer oss åt från honom och Jesus Kristus för en tid. Den här separationen kan få oss att känna oss väldigt ensamma. Men Jesus Kristus förstår det också.

Vår himmelske Fader övergav aldrig sin Son, men han ”drog … tillfälligt tillbaka från Jesus sin Andes tröst, stödet av sin personliga närvaro”, förklarar äldste Holland. ”Denne fullkomlige Son som aldrig talat ont, aldrig gjort fel … behövde veta hur resten av mänskligheten – vi, vi alla – skulle känna det när vi begick sådana synder … hur det känns när den gudomlige Anden drar sig undan och hur det får en att känna sig totalt, ytterst och hopplöst ensam.”5

Frälsaren förstår hur ensamt det kan kännas när vi syndar. Och eftersom han tog på sig våra synder behöver vi inte vara ensamma länge. Vi kan omvända oss och komma nära Gud igen. Det är aldrig för sent.

När vi strävar efter att hålla våra förbund har vi blivit lovade att alltid ha hans Ande hos oss. Det betyder att om vi omvänder oss dagligen och försöker välja det rätta så kanske vi känner oss ensamma, men vi är egentligen aldrig ensamma.

Bild
Jesus Kristus

Frälsaren förstår

Oavsett varför du är ensam eller hur ensam du känner dig ska du veta att Frälsaren förstår. Han har upplevt den yttersta ensamheten under det största lidande någon någonsin har varit med om.

”Se, jag har inristat dig på mina handflator”, säger han. ”Dina murar står alltid inför mina ögon” (1 Nephi 21:16). Han känner din ensamhet. Han känner dig. Tack vare hans försoningsoffer behöver du inte vara ensam.

Slutnoter

  1. Jeffrey R. Holland, generalkonferensen i april 2009 (Liahona, maj 2009, s. 86).

  2. Jeffrey R. Holland, generalkonferensen i april 2009 (s. 86).

  3. Jeffrey R. Holland, generalkonferensen i april 2009 (s. 87).

  4. Jeffrey R. Holland, generalkonferensen i april 2009 (s. 87–88).

  5. Jeffrey R. Holland, generalkonferensen i april 2009 (s. 88).

Skriv ut