2023
Hele ditt livs åndelige søken
August 2023


Hele ditt livs åndelige søken”, Til styrke for ungdom, aug. 2023.

Hele ditt livs åndelige søken

Å lære å kjenne og elske Herren Jesus Kristus fortsetter gjennom hele ditt liv.

Bilde
ung kvinne

Eldste Andersen hilser på unge enslige voksne i Aurora på Filippinene i november 2015.

Hva tenker du på når du hører ordet søken? Tenker du på filmer eller bøker med tapre helter som legger ut på eventyrlige, farefylte reiser? Eller kanskje du tenker på noen som må reise på et dristig oppdrag mot alle odds for å utføre det umulige?

En søken eller et oppdrag finnes i historier fra hele verden. Men har du noen gang lurt på om du har et oppdrag – noe stort og storslagent som du kan gjøre som for alltid vil forandre ditt liv og andres liv til det bedre?

Ja, du har et svært viktig åndelig oppdrag! Men i motsetning oppgavene du leser om i bøker eller ser i filmer, begynner ditt oppdrag med en livsendrende oppfordring fra verdens Frelser og Forløser: “Kom til meg” (Matteus 11:28).

Frelserens innbydelse

Han innbyr alle til å tro og stole på ham, til å ta imot hans navn, hans læresetninger og hans bud.

Uansett hvor du bor eller hvilke talenter, egenskaper og unike livsopplevelser du har, er det å sette Jesus Kristus først i ditt liv, ditt oppdrag for hele ditt liv. Du lever i denne verden som er fylt med utfordringer og distraksjoner. Å holde fokus på Jesus Kristus og leve et liv i tro på ham gjennom hele livet, vil kreve mot og hjelp fra himmelen.

Bilde
jente som går ned i døpefonten

Finn styrke i ordinanser og pakter

En stor hjelp fra himmelen er tempelordinanser og pakter som holder oss “grunnfestet, rotfestet, fastslått”1 i vår søken etter å komme til Frelseren.

Du inngår pakter når du blir døpt. Etter hvert som du utvikler deg i evangeliet, vil du inngå flere pakter i tempelet. President Russell M. Nelson har undervist: “Enhver som inngår pakter i dåpsbassenger og i templer – og holder dem – har økt tilgang til Jesu Kristi kraft.”2

I denne verden fylt med vantro og distraherende røster og økt uro og fristelse, vil sikkerheten og påminnelsene som ordinanser og pakter gir, holde deg gående fremover på det president Nelson tankevekkende kaller paktens sti.

Lev verdig til Den hellige ånd

For nesten 2000 år siden sa apostelen Paulus at det som er av Gud, bare kan kjennes og forstås ved Den hellige ånd (se 1 Korinter 2:11–14). Hans ord er fortsatt utrolig sanne i dag.

Når du mottar Den hellige ånds gave ved dåpen, må du strebe etter å leve verdig til dens konstante innflytelse gjennom det du gjør, hva du sier og hvem du deler din tid med. Når du gjør det, vil åndelig lys med større sikkerhet komme til din sjel.

President Nelson har rådet oss til å velge å “avstå fra alt som driver Ånden bort”3 og “gjøre det åndelige arbeidet som kreves for å nyte Den hellige ånds gave og høre Åndens røst oftere og tydeligere”.4

Bilde
en ung mann leser i Skriftene

Hold fast på åndelige opplevelser

Paulus ble omvendt til Herren da “et sterkt lys fra himmelen [strålte]”, og han hørte Herrens røst (Apostlenes gjerninger 22:6–7). Paulus holdt fast ved denne og andre spesielle åndelige opplevelser hele sitt liv. Vi må gjøre det samme.

Profeten Joseph Smith opplevd hyppig motstand og forfølgelse, men han glemte eller fornektet aldri sin opplevelse i Det første syn. Han vitnet frimodig om at Faderen og Sønnen hadde vist seg for ham. “[Jeg visste det],” sa Joseph, “og jeg visste at Gud visste det, og jeg kunne ikke fornekte det” (Joseph Smith – Historie 1:25). Å holde fast ved åndelige opplevelser forsikret Joseph om Guds kjærlighet og styrket ham i det verk Herren hadde gitt ham å utføre.

Selv om himmelske syner kommer av og til, kommer åndelige opplevelser og mirakler til dem som ydmykt og bønnfullt søker dem. Tenk på dine erfaringer på FSY eller følelsene du følte da du første gang leste Mormons bok. Hold godt fast i disse meningsfylte øyeblikkene i livet ditt. De vil styrke deg i din søken etter å komme til Kristus.

Bilde
Jesus Kristus

Velg tro

Gjennom hele sitt liv ble apostelen Paulus slått og steinet og overlevde tre forlis (se 2 Korinter 11:24–25). Han konfronterte mange som ønsket å skade ham og led “slit og strev”, “sult og tørst”, og “kulde og nakenhet” (2 Korinter 11:26–27).

Få mennesker vil ha prøvelser så intense som Paulus’, men selv i hans dypeste lidelser kunne Paulus være “sørgende, men alltid glad” og “ingenting har, men likevel eier alt” (2 Korinter 6:10) fordi han valgte tro på Jesus Kristus.

Det er ikke så vanskelig å velge tro på Jesus Kristus når vi føler oss åndelig energisk, men vi må også velge tro når livet blir vanskelig. Du vil oppdage at Frelseren ikke står på slutten av din søken og venter på at du skal komme til ham. Han står ved siden av deg og peker på veien. Han er veien (se Johannes 14:6).

President Nelson har sagt: “Frelseren løfter oss over denne falne verdens tiltrekning ved å velsigne oss med større nestekjærlighet, ydmykhet, generøsitet, vennlighet, selvdisiplin, fred og hvile.”5 Veiledningen Til styrke for ungdom erklærer: Jesus Kristus er “ungdommens styrke”.6

Hans løfter vil bli oppfylt

Jeg er takknemlig for min sikre kunnskap om at Jesus er Kristus. Jeg vitner om at å bli kjent med og glad i ham, er en av jordelivets store muligheter.

En gang i fremtiden vil du knele for hans føtter. På den dagen, hvis du har holdt dine løfter til ham, vil din sjel fryde seg når han oppfyller alle sine løfter til alle som har kommet til ham av “hele [sitt] hjerte” (3 Nephi 18:32), vokst i sin kjærlighet til ham og forsøkt å føle hans guddommelige nærvær gjennom hele livet.

Det vil være et svært hellig øyeblikk på din åndelige reise!

Skriv ut