2023
Kirkens utdannelse: Det finnes et sted for alle
Oktober 2023


“Kirkens utdannelse: Det finnes et sted for alle” , Til styrke for ungdom, okt. 2023.

Kirkens utdannelse: Det finnes et sted for alle

Utdannelse er viktig. Herren – og hans kirke – vil hjelpe deg å lære alt du kan.

Bilde
ungdom i en sirkel

Foto: ??

“Hva er planene mine etter videregående skole?”

“Hva ønsker jeg å gjøre?”

“Hvem ønsker jeg å bli?”

“Er universitetsutdannelse riktig for meg?”

Dette er viktige spørsmål! Og svarene vil utgjøre en betydelig, livslang forskjell i livet ditt. Det er derfor Herren – og hans kirke – ønsker å hjelpe deg å lære alt du kan.

Hvorfor er utdannelse så viktig?

Vår himmelske Fader ønsker at du alltid skal lære. Det er timelige og åndelige grunner til å søke lærdom og utdannelse. Skriftene lærer oss at “Guds herlighet er intelligens, eller med andre ord lys og sannhet” (Lære og pakter 93:36). Læring og utdannelse er “en del av ditt evige mål [for] å bli mer lik vår himmelske Fader”.1

Vår kjære profet, president Russell M. Nelson, har undervist: “I Kirken er det å skaffe seg utdannelse og oppnå kunnskap et religiøst ansvar. Vi utdanner vårt sinn slik at vi en dag kan yte tjeneste som er verdt noe for noen andre.2

Herren vil hjelpe deg

Store velsignelser kommer når dere involverer Herren i deres utdannelse. Han vil hjelpe deg å overvinne hindringer – kanskje du strever med å fokusere på skolen, eller kanskje det er vanskelig for deg å lese. Når du vender deg til Herren og gjør din del, vil Herren forsterke din innsats og gi muligheter du ikke kan forestille deg nå!

Hjelp fra Herrens Kirke

Uansett hvor du bor, har Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige utdanningsmuligheter tilgjengelig gjennom Kirkens skoleverk. Dette innbefatter Seminar, som gir en åndelig grunnvoll for din læring i løpet av dine ungdomsår. Det omfatter også mange av Kirkens skoler og programmer.

Vet du hvorfor Kirken investerer så mange ressurser i utdannelse? Det er på grunn av Herrens kjærlighet til deg. Han ønsker at du skal komme nærmere ham og finne følelsesmessig, intellektuell og åndelig styrke. Kirkens ledere ønsker det samme! Vi ber for deg og for at du skal lykkes. Vi er engasjert i deg og i å hjelpe deg å nå ditt guddommelige potensial.

Lær å erstatte frykt med tro

Hvordan kan Herren og hans kirke hjelpe deg på din utdannelsesvei? En ung mann fra Brasil lærte at de kan hjelpe på bemerkelsesverdige måter.

Universitetet føltes skremmende for Samad: “Jeg følte ikke at det var for meg”, sier han. “Men faren min oppfordret meg til å prøve BYU–Pathway Worldwide. Jeg var redd og trodde ikke på meg selv, men jeg bestemte meg for å bli med.”

Til å begynne med følte Samad seg frustrert. “Jeg følte at jeg ikke hadde oppnådd noe”, sier han. “Jeg trengte lys og håp. BYU–Pathway ble dette håpet for meg.”

Samad begynte å få tiltro til seg selv og på vår himmelske Fader. “Jo mer jeg lærte hver uke, desto bedre følte jeg meg”, sier han. “Tjenestemisjonærene og lærerne minnet meg om mine talenter og evner. De fantastiske kursene og historiene til mennesker som mottok velsignelser, hjalp meg å åpne mitt hjerte og la Herren forandre meg til det bedre.”

Samads håpløshet og frykt for fremtiden ble skylt bort med hvert nye semester. “Jeg ønsker å dele denne opplevelsen med andre som opplever den samme frykten og angsten jeg følte”, sier han. “Det er håp i Jesus Kristus. Han kan hjelpe deg med utdannelsen din. Jeg tok det første skrittet, og det vil jeg aldri angre på.”

Det er en plass for deg uansett hvilken utdannelsesvei du velger. Herren ønsker at du skal bruke utdannelsen din til å utgjøre en forskjell, og han vil veilede deg når du gjør ditt beste for å lære gjennom hele livet.

Bilde
unge mennesker som rekker opp hånden på skolen

Hvilke muligheter er tilgjengelige?

Selv om alle Kirkens utdanningsprogrammer er utformet for å bringe deg nærmere Jesus Kristus, har hver av dem et konkret fokus. Her er alternativer som er tilgjengelige gjennom Kirkens skoleverk:

  • Institutt er en ressurs som har til hensikt å gi et åndelig supplement og en sosial forbindelse til unge voksne som går på skoler utenfor Kirken eller ingen skole i det hele tatt.

  • BYU–Pathway Worldwide betjener studenter i over 180 land, og hjelper dem å bygge selvtillit på akademisk nivå. Elevene kan få en rimelig utdannelse av høy kvalitet hvor de enn bor.

  • Brigham Young University (BYU) i Provo, Utah, er akademisk krevende, med selektive opptakskrav og rettet mot høyere studier.

  • BYU-Hawaii har studenter fra over 70 land, med fokus på Asia og Stillehavet.

  • BYU-Idaho legger sentralt vekt på å betjene studenter med et undervisningsfokusert fakultet.

  • Ensign College i Salt Lake City i Utah tilbyr nyskapende, trosberikende og praktiske kurs som har til hensikt å hjelpe elever i området stor-Utah, å få jobb.

Skriv ut