2014
Hvorfor deler vi evangeliet med andre?
August 2014


Hvorfor deler vi evangeliet med andre?

Fra en tale under seminaret for nye misjonspresidenter ved opplæringssenteret for misjonærer i Provo 22. juni 2008.

Bilde
Eldste D. Todd Christofferson

Som siste-dagers-hellige har vi alle et misjonærmål – å innby andre til å komme til Kristus.

Bilde
Two women sitting on a park bench. One is holding an open copy of a Church magazine.

Det første kapitlet i Forkynn mitt evangelium stiller et spørsmål som gjelder for alle medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige: “Hva er mitt mål som misjonær?”

Svaret oppsummeres i én setning som følger: “Innby andre til å komme til Kristus ved å hjelpe dem å motta det gjengitte evangelium gjennom tro på Jesus Kristus og hans forsoning, omvendelse, dåp, å motta Den hellige ånds gave og holde ut til enden.”1

Medlemmer som misjonærer

Vi er bedt om å være misjonærer. Og for å være effektive til å dele Jesu Kristi evangelium med andre, må vi ha dette målet i tankene, føle det i vårt hjerte, godta det i vår sjel og handle i samsvar med det. Når vi gjør det, både inspirerer og veileder det oss i vår innsats for å dele evangeliet med andre. Vi må ha klart for oss skillet mellom målet å dele evangeliet med andre på den ene siden, og midlene for å oppnå dette målet på den andre.

Målet er ikke bare å delta i diskusjoner om evangeliet, eller å snakke med alle og enhver vi kan om Kirken, eller bare å sette oss mål og legge planer. Disse tingene er viktige, men de er et middel for å nå et mål, og målet er å bringe mennesker til Kristus.

Fokuser på misjonærmålet

Tenk over noen eksempler på hva som skjer når vår innsats for å dele evangeliet med andre tar utgangspunkt i misjonærmålet:

  1. Vi vil undervise andre på en måte som hjelper dem virkelig å forstå evangeliet og hvorfor og hvordan de skulle omvende seg. Vi vil lytte til og svare på det undersøkeren tenker og føler.

  2. Vi vil søke og lytte til Den hellige ånd for å skjelne hvem som føler Ånden når vi snakker.

  3. Planlegging – som familier, i menighetsråd og sammen med heltidsmisjonærer – vil bli et verktøy for å sikre at de tingene som må skje for å få til omvendelse til evangeliet og dåp, virkelig blir kartlagt, husket og fulgt opp for hver enkelt undersøker.

  4. Vi vil fryde oss i vår anledning til å nyte Guds ord fordi vårt studium vil ha mål og mening. Vi vil lete etter svar på våre undersøkeres dype spørsmål, så vel som våre egne.

  5. Vi vil invitere andre til å delta på Kirkens møter, ikke bare fordi vi tror det er det vi bør gjøre, men også fordi vi forstår at deltagelse i kirken er viktig for at undersøkeren skal utvikle et sterkere ønske om dåp og danne et grunnlag for å holde ut til enden i evangeliets pakt. Med dette endelige målet i tankene vil invitasjonen til å komme til kirken ha større betydning, forklaringen på viktigheten av søndagens gudstjeneste og hva man kan forvente av en siste-dagers-hellig søndagsgudstjeneste vil være annerledes, og den ånd som ledsager våre ord, vil ha en overbevisende kraft som ellers ikke ville være tilstede.

Internalisere og forstå

Vær så snill å ikke overse kapittel 1 av Forkynn mitt evangelium og dets spørsmål “Hva er mitt mål som misjonær?” Internaliser målet med å bringe mennesker til Kristus gjennom prinsipper og ordinanser i det gjengitte evangelium, og du vil forstå at å dele evangeliet med andre ikke er et program, men en sak – Faderens, Sønnens og Den hellige ånds sak. Internaliser målet å innby folk til å komme til Kristus, og du vil forstå at verden ikke får tilgang til forsonende nåde og frelse på noen annen måte enn gjennom Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Du vil forstå hva det å dele evangeliet med andre handler om, og du vil være opptatt og i sving med din Faders arbeid. Du vil vite at heltidsmisjonærene, i likhet med Mosiahs sønner, underviser “med kraft og myndighet fra Gud” (Alma 17:3), og du vil invitere dem til å undervise evangeliet til dem du allerede har gitt invitasjonen: “Kom og se” (Johannes 1:39 ).

Vår invitasjon – kom til Kristus

For meg favner misjonærmålet storheten i Guds gjerning og herlighet (se Moses 1:39). Hvilket arbeid er mer storartet enn å bringe Guds barn til den høyeste frelse gjennom deres Forløser, Herren Jesu Kristi nåde? Husk at vårt misjonærmål ikke bare er å advare andre, men også å frelse dem, ikke bare å undervise, men også å døpe, ikke bare å bringe andre til Kristus, men også å gjøre dem standhaftige i Kristus til enden.

Vår invitasjon til verden er å komme til Kristus. Å komme til Kristus er en forkortelse, en måte å beskrive frelsesplanen med tre ord på. Det innebærer å motta fruktene av hans forsoning og oppstandelse – til sist evig liv. Evig liv avhenger av at vi utøver vår handlefrihet, men det er bare mulig ved Jesu Kristi nåde. Å komme til ham betyr å gjøre det som er nødvendig for å gripe denne nåden – den tilgivende, helliggjørende, forvandlende, forløsende kraften i hans altomfattende sonoffer.

Disse gode nyhetene, evangeliet, uttrykkes best av Jesus selv i Mormons bok:

“Se, jeg har gitt dere mitt evangelium, og dette er det evangelium som jeg har gitt dere – at jeg kom til verden for å gjøre min Faders vilje fordi min Fader sendte meg.

Og min Fader sendte meg så jeg kunne bli løftet opp på korset, og etter at jeg hadde blitt løftet opp på korset, så jeg kunne trekke alle mennesker til meg slik at likesom jeg er blitt løftet opp av mennesker, slik skulle mennesker løftes opp ved Faderen for å stå for meg for å bli dømt etter sine gjerninger, enten de er gode eller de er onde –

og av denne grunn har jeg blitt løftet opp. Derfor vil jeg ifølge Faderens makt trekke alle mennesker til meg, så de kan bli dømt ifølge sine gjerninger” (3 Nephi 27:13-15).

Godt budskap og gode nyheter

Evangeliets grunnvoll, eller de gode nyhetene, er at vi har en Fader i himmelen som på grunn av sin kjærlighet til oss, sendte sin enbårne Sønn for å frelse oss fra synd og død. I fullkommen lydighet til Faderen, som han gir æren, ofret Sønnen sitt liv for å nå dette målet. Han kjøpte oss med sitt blod, og vi er ansvarlige overfor ham for vårt liv (se 1 Korinterbrev 6:19-20). Han er nå vår dommer. Han er rettferdighet legemliggjort.

Evangeliets gode budskap erklærer videre at på grunn av sitt sonoffer, er Jesus også nåden legemliggjort. Hans barmhjertighet, fortjeneste og nåde er tilstrekkelig til å tilgi og rense oss slik at vi på dommens dag kan stå hellige og plettfrie for ham. (Se 2 Nephi 2:8; Moroni 10:32-33.)

Misjonærmålet i Forkynn mitt evangelium forklarer hva som må gjøres for at dette skal skje. Det fastslår at for å bli tilgitt og renset, må vi ha “tro på Jesus Kristus og hans forsoning, omvendelse, dåp, å motta Den hellige ånds gave og holde ut til enden.”2

I 3 Nephi 27 avslutter Frelseren sin uttalelse om hva som utgjør hans evangelium:

“Og det skal skje at hver den som omvender seg og blir døpt i mitt navn, skal mettes [med Den hellige ånd]. Og hvis han holder ut til enden, vil jeg holde ham uskyldig for min Fader på den dag da jeg skal stå og dømme verden …

Og intet urent kan komme inn i hans rike. Derfor inngår intet til hans hvile unntatt de som har tvettet sine klær i mitt blod på grunn av sin tro og har omvendt seg fra alle sine synder og har vært trofaste til enden.

Dette er befalingen: Omvend dere, alle jordens ender, og kom til meg og bli døpt i mitt navn, så dere kan bli helliggjort ved å motta Den Hellige Ånd, så dere kan stå ubesmittet for meg på den siste dag.

Sannelig, sannelig sier jeg dere: Dette er mitt evangelium” (3 Nephi 27:16, 19-21).

Tro og engasjement

Når vi bærer vitnesbyrd om evangeliet ved Ånden, vil de som er villige til å høre, motta et tilstrekkelig vitne til å begynne å ha tro på Jesus Kristus og hans forsoning. Denne troen vil gi dem viljen til å omvende seg. Medlemmer og heltidsmisjonærer kan, igjen ved Ånden, lære dem hvilke endringer de trenger å gjøre og oppfordre og forplikte dem til å handle. Den største forpliktelse vi oppfordrer undersøkeren til å akseptere og handle på, er dåp i vann. Denne dåpen blir etterfulgt av, eller rettere sagt fullført ved mottagelse av Den hellige ånd, som bringer syndenes forlatelse, så vel som helliggjørelse (se 2 Nephi 31:17).

Denne tilstanden, å stå rettferdiggjort og plettfri for Herren, kan bevares gjennom hele livet hvis man fortsetter å leve i tro, omvende seg når det er nødvendig, og fornye dåpsløftene. Vi kaller det å holde ut til enden. De som holder ut til enden, vil ikke ha noen frykt for å bli dømt etter sine gjerninger, for det vil ha vært gjerninger av tro og omvendelse og dåp i vann og Ånd.

De første prinsipper først

Hyrum Smiths uttalelse som er sitert i Forkynn mitt evangelium, er dypsindig: “Forkynn evangeliets første prinsipper – forkynn dem om igjen. Du vil oppdage at dag for dag vil nye tanker og mer lys angående dem bli åpenbart for deg. Du kan få større forståelse av dem så de blir klare for deg. Da vil du bli i stand til å få dem [du] underviser, til å forstå dem bedre.”3

I denne uttalelsen forklarer Hyrum Smith, patriarken, at disse første prinsipper, i hjertet av evangeliet, ikke kan forstås fullt ut etter én gjennomgang. Mer lys og dypere forståelse vil komme over tid gjennom en rekke åpenbaringer.

Når medlemmer bærer sitt vitnesbyrd og ber heltidsmisjonærene hjelpe dem med å undervise i evangeliet, må vi huske at en økende forståelse av evangeliet ikke bare kommer ved studium, men også når vi deltar i å dele evangeliet med andre. Hvis vi studerer, forbereder oss og uttrykker evangeliets prinsipper ved Ånden, vil vi “bli i stand til å få dem [vi] underviser, til å forstå dem bedre”, og Ånden vil undervise og vitne for alle som deltar – medlemmer, misjonærer og undersøkere.

Delta i arbeidet med å frelse sjeler

Lær hvordan du personlig kan hjelpe med omvendelse til evangeliet og bidra til å beholde og aktivisere medlemmer hasteningthework.lds.org.

Du kan finne mer informasjon om gleden ved å dele evangeliet med andre på lds.org/topics/missionary-work/change, og du kan lære å dele evangeliet med andre på Internett på på lds.org/church/share.

Bilde
Elder missionaries teaching people in Ghana.

Hvorfor, hva og hvordan

Hvorfor, hva og hvordan i misjonsarbeidet er mer overbevisende erklært i Mormons bok enn noe annet sted. Den er full av eksempler på dem som forsto og arbeidet for å oppnå misjonærmålet. Den inneholder de klareste redegjørelser noe sted i hellig skrift for de grunnleggende læresetningene vi skulle undervise i. Den bringer med seg en ånd av omvendelse og et vitnesbyrd om at disse læresetningene er sanne. Den vil omvende alle som leser den og ber angående den av et oppriktig hjerte og med ærlig hensikt (se Moroni 10:3-5).

Mormons bok etablerer Jesus Kristus i hans sanne karakter som Guds Sønn og den hellige Messias. Den inspirerer til tro på ham. Den bringer mennesker til Kristus. Vi står i evig gjeld til dens forfattere og til profeten Joseph Smith som oversatte den ved Guds gave og kraft.

Jeg bærer vitnesbyrd om at så sant Herren lever, er Mormons bok sann. Dens vitnesbyrd om Jesus Kristus er sant. Dens oversetter, Joseph Smith er gjenopprettelsens store profet. Lær av Mormons bok, studer den, undervis fra den, elsk den og handle i samsvar med den, og du vil lære hvorfor vi deler evangeliet med andre og at det er vårt privilegium og vår plikt å innby og hjelpe andre å komme til Kristus.

Noter

  1. Forkynn mitt evangelium: En veiledning i misjonærarbeidet (2005), 1.

  2. Forkynn mitt evangelium, 1.

  3. Forkynn mitt evangelium, 6.

Skriv ut