2014
Vår himmelske Fader sa nei og ja
August 2014


Vår himmelske Fader sa nei og ja

Artikkelforfatteren bor nå i California i USA.

Jeg trodde vår himmelske Fader sa nei, men han sa egentlig ja til en større plan for mitt liv.

Bilde
Portrait of a young family (parents and two young boys).

Da jeg gikk siste år på videregående skole i Sverige, bestemte jeg meg for å søke meg inn på Brigham Young University i Utah. Det var bare ett problem: uansett hvor inderlig jeg ba Gud om å bekrefte min beslutning, føltes det bare aldri riktig. Jeg tenkte: “Svaret kunne da ikke være nei? På så mange måter syntes BYU å være en riktig beslutning, spesielt fordi jeg ønsker å gifte meg i templet, og mulighetene til det var så mye større ved BYU enn i Sverige.” Men det var ikke riktig. Ikke for meg. Ikke akkurat da.

Skuffet skrinla jeg planene om å gå på BYU, og søkte på et universitet i Sverige. Omtrent samtidig som jeg ville ha reist for å starte mitt BYU-eventyr, forelsket jeg meg i Jonas – en nylig hjemvendt misjonær. Selv om vi må ha deltatt på flere ungdomsaktiviteter sammen før Jonas reiste på misjon, hadde jeg aldri lagt merke til ham. Hvordan jeg kunne unngå å legge merke til hans karisma og smittende latter, er fortsatt et mysterium!

Tidlig i forholdet vårt fortalte Jonas meg at han hadde søkt på BYU og håpet å gå der neste semester. Etter hans første semester i Provo, giftet vi oss i templet og begynte å studere ved BYU sammen, og vi fullførte på samme dag.

Nå tenker jeg tilbake og ser hvorfor vår himmelske Fader i utgangspunktet sa nei – eller egentlig “ikke ennå” – til min inderlige bønn om å få studere ved BYU. Selv om han sa nei til mitt ønske der og da, sa han faktisk ja til et mye viktigere ønske. Som ung jente hadde jeg ofte bedt om at min fremtidige mann og jeg ville finne hverandre når tiden var inne. Vi kunne ha møtt hverandre på BYU, men jeg er overbevist om at Jonas og jeg, som en del av en større plan, trengte å finne hverandre i Sverige. Kanskje mange av vår himmelske Faders “nei” til våre bønner er integrerte deler av hans “ja” til større planer for vårt liv.

Din vilje skje

I Getsemane ba Jesus Kristus inderlig: “Far! Er det mulig, så la denne kalk gå meg forbi!” Så la han til: “Men ikke som jeg vil, bare som du vil” (Matteus 26:39). Jesus Kristus valgte å drikke den bitre kalk fordi han visste at det var en del av Guds større plan for å sørge for en Frelser som skulle sone for menneskehetens synder (se 3 Nephi 11:11).

Likeledes vet vi at vår himmelske Fader har en plan for vårt liv. Selv om vi kanskje ikke kjenner detaljene i Guds plan for oss, kan vi stole på vår himmelske Faders svar på våre bønner og si: “Skje din vilje.”

Kristus innrettet sin vilje etter Guds, og den store planen som omfattet Frelserens forsoning for alle mennesker, utspilte seg. På samme måte kan vår himmelske Fader åpenbare en større plan for oss når vi innretter vår vilje etter hans. Etter hvert kan vi motta velsignelsene som Jesus Kristus ba om i sin forbønn: “At de alle må være ett, likesom du, Far, i meg, og jeg i deg – at også de må være ett i oss” (Johannes 17:21).

Jeg er så takknemlig for at vår himmelske Fader kjærlig hvisker nei til noen bønner, slik at han kan gi et rungende ja til andre.

Skriv ut