Lære og pakter 2021
28. februar. Hva vil det si å omvende seg? Lære og pakter 18–19


“28. februar. Hva vil det si å omvende seg? Lære og pakter 18–19”, Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2021 (2020)

“28. februar. Hva vil det si å omvende seg?” Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2021

Bilde
en ung kvinne som studerer

28. februar

Hva vil det si å omvende seg?

Lære og pakter 18–19

Bilde
rådfør dere med hverandre-ikon

Rådfør dere med hverandre

Ledet av et medlem av quorums- eller klassepresidentskapet, ca. 10–20 minutter

På begynnelsen av møtet gjentar dere Det aronske prestedømmes tema eller Unge kvinners tema sammen. Led så en drøfting om emner som de følgende, og planlegg hvordan dere kan handle ifølge det dere drøfter (dere kan på et presidentskapsmøte bestemme hvilke punkter dere skal drøfte):

  • Vårt quorum eller vår klasse. Hvem er nye i menigheten, og hvordan kan vi hjelpe dem å føle seg velkommen? Hva gjør vi for å gjøre vår tid på quorumets eller klassens møter meningsfylt?

  • Våre plikter eller ansvarsoppgaver. Hva er noen plikter og ansvarsoppgaver vi har som unge menn eller unge kvinner? Hvordan kan vi bli bedre til å utføre dem?

  • Vårt liv. Hva gjør vi for å bli mer lik Jesus Kristus og motta hans kraft i vårt liv? Hva gjør vi for å hjelpe familien vår å komme til ham?

Hvis det passer på slutten av leksjonen, gjør du følgende:

  • Bær vitnesbyrd om prinsippene som ble undervist.

  • Minn medlemmene av quorumet eller klassen på planene som ble lagt og oppfordringer som ble gitt under møtet.

Bilde
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes av en voksen leder eller ungdom, ca. 25–35 minutter

Forbered deg åndelig

Det er vanskelig å lese Lære og pakter 19:16–19 og ikke føle Frelserens kjærlighet til oss. I disse versene beskrev han lidelsen han opplevde da han sonet for våre synder, og åpenbarte hvorfor han var villig til å lide så mye – “for at [vi] ikke skulle lide, hvis [vi] ville omvende [oss]”. Omvendelse er en velsignelse som Frelseren har gjort mulig. Det er en konstant, daglig innsats for å vende seg bort fra synd og vende seg til Gud. Det er en del av vår himmelske Faders plan for å hjelpe oss å vende tilbake til ham. Å forstå hvordan vi kan omvende oss kan hjelpe oss å bli renset for våre synder, forandre vårt hjerte og sinn og komme nærmere Gud.

Hvordan har omvendelse hjulpet deg å komme nærmere vår himmelske Fader? Hvordan kan du hjelpe dem du underviser, å ønske å omvende seg? Hvordan kan du hjelpe dem å forstå at omvendelse er en daglig innsats og ikke bare forbeholdt alvorlige synder? Når du forbereder deg til å undervise, kan du vurdere å studere president Russell M. Nelsons budskap “Vi kan gjøre bedre og bli bedre” (Liahona, mai 2019, 67–69).

Bilde
Jesus Kristus ber

Christ in Gethsemane [Kristus i Getsemane], av Harry Anderson

Lær sammen

Alle profeter siden begynnelsen har oppfordret folk til å omvende seg. Men kanskje ingen oppfordring om å omvende oss er så gripende som Frelserens i Lære og pakter 19:15–19, som ungdommene kanskje har lest denne uken. Du kan gjerne spørre dem hva de lærer om Frelseren fra disse versene. Hva sier disse versene om hvor viktig omvendelse er i Herrens øyne? Følgende forslag kan hjelpe dem du underviser, å se på omvendelse som en daglig velsignelse i sitt liv.

  • For å hjelpe quorums- eller klassemedlemmene å forstå hvordan omvendelse velsigner dem, kan du begynne med å stille disse spørsmålene: Hvordan vet jeg om min innsats for å omvende meg fungerer? Hvordan vil Frelseren hjelpe meg å forandre meg? Hvilke andre velsignelser kommer av omvendelse, i tillegg til tilgivelse for synd? Be elevene lese ett eller flere av skriftstedene i “Støtteressurser” og prøve å finne svar på spørsmålene. Hva fant de? Som en del av denne drøftingen kan du vise videoen “Repentance: A Joyful Choice” [Omvendelse: Et gledesfylt valg] (ChurchofJesusChrist.org).

  • Mange unge misforstår hva det vil si å omvende seg. Kanskje de frykter omvendelse eller tror at den bare gjelder alvorlige synder. For å bidra til å rette opp denne misforståelsen kan du be quorums- eller klassemedlemmene studere en del av president Russell M. Nelsons budskap “Vi kan gjøre bedre og bli bedre” (Liahona, mai 2019, 67–69) for å finne ord eller uttrykk som hjelper dem å forstå hva det vil si å omvende seg. Hva fant de som hjalp dem å tenke nytt med hensyn til omvendelse? Hvilke velsignelser lovet president Nelson dem som omvender seg?

  • Hvordan kan du hjelpe dem du underviser, å forstå hvorfor og hvordan vi omvender oss? President Dallin H. Oaks’ budskap “Renset ved omvendelse” (Liahona, mai 2019, 91–94) kan hjelpe. Du kan dele quorumet eller klassen i fire grupper og gi hver gruppe i oppdrag å lese en av de fire delene av president Oaks’ tale. Hver gruppe kan så fremlegge et sammendrag av det de har lest, for de andre gruppene, sammen med eventuelle skriftsteder fra budskapet som underbygger det de har lært. Du kan avslutte med å be quorums- eller klassemedlemmene bære vitnesbyrd om hvor viktig omvendelse er i Guds plan.

Handle i tro

Oppfordre medlemmene av quorumet eller klassen til å grunne på og skrive ned hva de vil gjøre for å handle ifølge de inntrykkene de har mottatt i dag. Hvordan angår dagens leksjon de personlige målene de har satt? Hvis de ønsker det, kan medlemmene av quorumet eller klassen dele sine tanker.

Støtteressurser

Undervisning på Frelserens måte

Frelseren oppfordret andre til å handle i tro og etterleve sannhetene han underviste i. Hva kan du gjøre for å hjelpe dem du underviser, å se kraften i daglig omvendelse? (Se Undervisning på Frelserens måte [2016], 3135.)

Skriv ut