Oppi ja liitot 2021
10. lokakuuta. Kuinka voin kokea täydellisemmän kääntymyksen Herraan? Oppi ja liitot 111–114


”10. lokakuuta. Kuinka voin kokea täydellisemmän kääntymyksen Herraan? Oppi ja liitot 111–114”, Tule ja seuraa minua – Aaronin pappeuden koorumit ja Nuorten Naisten luokat: Opilliset aiheet 2021, 2020

”10. lokakuuta. Kuinka voin kokea täydellisemmän kääntymyksen Herraan?” Tule ja seuraa minua – Aaronin pappeuden koorumit ja Nuorten Naisten luokat: Opilliset aiheet 2021

Kuva
hymyileviä nuoria naisia

10. lokakuuta

Kuinka voin kokea täydellisemmän kääntymyksen Herraan?

Oppi ja liitot 111–114

Kuva
neuvotelkaa yhdessä -kuvake

Neuvotelkaa yhdessä

Koorumin tai luokan johtokunnan jäsen johtaa; kesto noin 10–20 minuuttia

Toistakaa kokouksen alussa yhdessä Aaronin pappeuden koorumien johtoaihe tai Nuorten Naisten johtoaihe. Sitten, sen lisäksi että neuvottelette koorumin tai luokan erityisistä tarpeista, voisitte keskustella yleiskonferenssin teemoista ja sen antamista vaikutelmista. Seuraavista kysymyksistä voi olla apua.

  • Mitkä teemat tai puheet jäivät mieleemme?

  • Mitä tunsimme innoitusta tehdä sen perusteella, mitä opimme tai tunsimme?

  • Mitä meidän pitää koorumina tai luokkana tehdä, jotta toimisimme yleiskonferenssissa kuulemiemme neuvojen mukaan?

Tilanteen mukaan tee oppiaiheen lopuksi seuraavaa:

  • Todista opetetuista periaatteista.

  • Muistuta koorumin tai luokan jäseniä kokouksessa tehdyistä suunnitelmista ja esitetyistä kutsuista.

Kuva
opeta oppia -kuvake

Opeta oppia

Aikuisjohtaja tai nuori johtaa; kesto noin 25–35 minuuttia

Valmistaudu hengellisesti

Jotta voimme kokea täydellisemmän kääntymyksen Jeesukseen Kristukseen, meidän täytyy luottaa Häneen ja noudattaa Hänen käskyjään – silloinkin kun vaikeat haasteet koettelevat kääntymystämme. Vuonna 1837 jotkut kirkon jäsenet, myös osa kahdentoista apostolin koorumin jäsenistä, menettivät todistuksensa ja kääntyivät profeetta Joseph Smithiä vastaan. Thomas B. Marsh oli tuolloin kahdentoista apostolin koorumin presidentti. Kun sinä ja perheesi luitte tällä viikolla lukua OL 112, saatoitte panna merkille neuvot, joita Herra antoi auttaakseen Thomas B. Marshia vahvistamaan kääntymystään (ks. etenkin jakeet 10–26). Mitä nämä neuvot opettavat sinulle täydellisemmästä kääntymyksestä Vapahtajaan?

Kuinka voit auttaa koorumin tai luokan jäseniä vastaanottamaan Vapahtajan lupauksen, että ”heidät käännytetään ja minä parannan heidät” (OL 112:13)? Mistä kokemuksista voit kertoa? Kun pohdit näitä kysymyksiä, voisit käydä läpi sisar Bonnie H. Cordonin puheen ”Turvaa Herraan äläkä omaan ymmärrykseesi” (Liahona, toukokuu 2017, s. 6–9) ja julkaisusta Lujana uskossa (2005) artikkelin ”Kääntyminen” (s. 82–85).

Kuva
nuori mies lukee pyhiä kirjoituksia

Pyhät kirjoitukset ovat suuri voima, kun pyrimme kokemaan täydellisemmän kääntymyksen.

Oppikaa yhdessä

Tietävätkö koorumisi tai luokkasi jäsenet, mitä tarkoittaa se, että on kääntynyt Jeesukseen Kristukseen? Tietävätkö he, kuinka he voivat kokea täydellisemmän kääntymyksen? Kehota heitä pohtimaan näitä kysymyksiä, kun he käyvät läpi jakeet OL 112:10–26. Kuinka voimme pysyä kääntyneinä Jeesukseen Kristukseen myös haastavissa olosuhteissa? Voisit käyttää yhtä tai useampaa seuraavista toiminnoista auttaaksesi koorumiasi tai luokkaasi vahvistamaan kääntymystään Vapahtajaan.

  • Jakeet Alma 32:27–43 voivat auttaa niitä, joita opetat, ymmärtämään, kuinka vahvistaa uskoaan ja kokea täydellisempi kääntymys Jeesuksen Kristuksen evankeliumiin. Voisit kenties jakaa koorumin tai luokan jäsenet ryhmiin ja pyytää jokaista ryhmää lukemaan nämä jakeet ja keskustelemaan siitä, mitä ne opettavat uskosta ja kääntymyksestä. Pyydä kutakin ryhmää kertomaan, mitä he ovat oppineet. Voisit kannustaa keskusteluun esittämällä seuraavanlaisia kysymyksiä: Miksi siemenen kasvaminen puuksi on hyvä kuvaus kääntymyksestä? Mitä tarkoittaa se, että kokeilee Jumalan sanaa (ks. jae 27)? Mitä tarkoittaa se, että ravitsee puuta (ks. jae 41)? Mistä voimme tietää, että kääntymyksen siemen ”paisuu ja itää ja alkaa kasvaa” meissä (jae 30)? Anna koorumin tai luokan jäsenille aikaa pohtia, mitä heidän pitää tehdä ravitakseen omaa kääntymystään Jeesukseen Kristukseen.

  • Maailmassa on monia voimia, jotka vastustavat kääntymystämme Jeesukseen Kristukseen. Jakeen Hel. 5:12 lukeminen voisi opettaa koorumin tai luokan jäsenille, kuinka pysyä vahvana vastustuksesta huolimatta. Mitä tarkoittaa se, että rakentaa perustuksensa Jeesuksen Kristuksen kalliolle? Voisit antaa jokaiselle nuorelle osan vanhin Quentin L. Cookin puheesta ”Uskon perustukset” (Liahona, toukokuu 2017, s. 127–131) ja pyytää heitä etsimään esimerkkejä ja neuvoja, jotka auttavat heitä rakentamaan perustuksensa Vapahtajan varaan.

  • Tuleeko mieleesi jokin luova tapa opettaa periaatetta, jota sisar Bonnie H. Cordon havainnollisti puheessaan ”Turvaa Herraan äläkä omaan ymmärrykseesi”? Esimerkiksi voisit jakaa koorumin tai luokan ryhmiin ja haastaa ryhmiä kilpailemaan korkeimman rakennelman rakentamisesta kaltevalle pinnalle käyttäen palikoita tai muita esineitä. Keskustelkaa sitten, kuinka tämä liittyy sisar Cordonin puheeseen. Koorumi tai luokka voisi sen jälkeen etsiä puheesta ehdotuksia siitä, kuinka pitää elämämme keskittyneenä Jeesukseen Kristukseen. Mitä kokemuksia voimme kertoa siitä, kun olemme turvanneet omaan ymmärrykseemme tai kun olemme turvanneet Vapahtajaan?

Toimi uskossa

Kannusta koorumin tai luokan jäseniä pohtimaan ja kirjoittamaan muistiin, miten he aikovat toimia tänään saamiensa vaikutelmien mukaan. Kuinka tämänpäiväinen oppiaihe liittyy heidän asettamiinsa henkilökohtaisiin tavoitteisiin? Jos koorumin tai luokan jäsenet haluavat, he voisivat kertoa ideoitaan.

Muita lähteitä

Opettaminen Vapahtajan tavalla

Vapahtaja on sanonut: ”Se, mitä minä opetan, ei ole minun oppiani, vaan hänen, joka on minut lähettänyt” (Joh. 7:16). Vapahtaja opetti sitä oppia, jonka Hän oppi Isältään. Kuinka voit varmistaa, että opetat tosi oppia? (Ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, 2016, s. 20–21.)

Tulosta