Vanha testamentti 2022
13. helmikuuta. Kuinka voimme pysyä uskollisina Vapahtajalle jumalattomassa maailmassa? 1. Mooses 12–17; Abraham 1–2


”13. helmikuuta. Kuinka voimme pysyä uskollisina Vapahtajalle jumalattomassa maailmassa? 1. Mooses 12–17; Abraham 1–2”, Tule ja seuraa minua – Aaronin pappeuden koorumit ja Nuorten Naisten luokat: Opilliset aiheet 2022, 2021

”13. helmikuuta. Kuinka voimme pysyä uskollisina Vapahtajalle jumalattomassa maailmassa?” Tule ja seuraa minua – Aaronin pappeuden koorumit ja Nuorten Naisten luokat: Opilliset aiheet 2022

Kuva
nuori nainen opiskelemassa

13. helmikuuta

Kuinka voimme pysyä uskollisina Vapahtajalle jumalattomassa maailmassa?

1. Mooses 12–17; Abraham 1–2

Kuva
neuvotelkaa yhdessä -kuvake

Neuvotelkaa yhdessä

Koorumin tai luokan johtokunnan jäsen johtaa; 10–20 minuuttia

Toistakaa kokouksen alussa yhdessä Nuorten Naisten johtoaihe tai Aaronin pappeuden koorumien johtoaihe. Johda sitten keskustelua pelastuksen ja korotuksen työstä hyödyntäen yhtä tai useampaa alla olevista kysymyksistä tai omia kysymyksiä (ks. Yleiskäsikirja: Palveleminen Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkossa, 10.2, 11.2, jeesuksenkristuksenkirkko.org). Suunnitelkaa, kuinka toimitte keskustelunne pohjalta.

  • Elämme evankeliumin mukaan. Kuinka olemme päässeet lähemmäs Vapahtajaa? Kuinka pyrimme olemaan enemmän Hänen kaltaisiaan?

  • Huolehdimme avun tarpeessa olevista. Ketkä ovat olleet mielessämme viime aikoina? Kuinka me voimme auttaa näitä henkilöitä?

  • Kutsumme kaikkia ottamaan vastaan evankeliumin. Kuinka voimme vastata ystäviemme kirkkoa koskeviin kysymyksiin tavalla, joka vahvistaa heidän uskoaan Vapahtajaan?

  • Yhdistämme perheitä iankaikkisuudeksi. Millä tavoin voimme olla paremmin yhteydessä sukulaisiin, kuten isovanhempiin ja serkkuihin?

Tilanteen mukaan tee oppiaiheen lopuksi seuraavaa:

  • Todista opetetuista periaatteista.

  • Muistuta luokan tai koorumin jäseniä kokouksessa tehdyistä suunnitelmista ja esitetyistä kutsuista.

Kuva
teach the doctrine icon

Opeta oppia

Aikuisjohtaja tai nuori johtaa; 25–35 minuuttia

Valmistaudu hengellisesti

Eläminen vanhurskaasti jumalattomassa maailmassa ei ole koskaan ollut helppoa. Abrahamin kohdalla paine kääntyä pois Jumalasta ei tullut pelkästään ulkopuolisesta maailmasta – jopa Abrahamin isä oli hylännyt Herran (ks. Abr. 1:5–12; 2:5). Abraham ja Saara kohtasivat vastoinkäymisiä, mutta silti he luottivat siihen, mitä Herra oli luvannut heille, ja ”he olivat vain etäältä nähneet sen ja tervehtineet sitä iloiten, tunnustaen olevansa vieraita ja muukalaisia maan päällä” (Hepr. 11:13).

Kuinka voit auttaa luokan tai koorumin jäseniä pysymään uskollisina, kun he tuntevat olevansa ”vieraita ja muukalaisia” maailmassa, koska he elävät Herran tasovaatimusten mukaan? Kuinka voit innoittaa heitä olemaan rohkeita, kun he elävät uskollisina Herralle? Kun valmistaudut opettamaan, voisit kerrata Joh. 15:18–20 ja vanhin Neil L. Andersenin puheen ”Maailman voittaminen” (Liahona, toukokuu 2017, s. 58–62).

Kuva
nuori mies katsomassa järvelle

Jeesuksen Kristuksen opetuslapset voivat löytää rauhaa, kun he elävät uskollisina vastustuksesta huolimatta.

Oppikaa yhdessä

Luokkasi tai koorumisi jäsenet ovat ehkä saaneet innoitusta Abrahamin esimerkistä tutkiessaan tällä viikolla lukuja 1. Moos. 12–17 ja Abr. 1–2. Voisit pyytää heitä käymään läpi Abr. 1:1–19 ja kertomaan, mikä Abrahamin esimerkissä innoittaa heitä. Mitä yhtäläisyyksiä näemme Abrahamin kohtaamien haasteiden ja niiden haasteiden välillä, joita kohtaamme nykyään? Valitse yksi tai useampi alla olevista toiminnoista, joilla voit edistää keskustelua siitä, miten voimme pysyä uskollisina Jeesukselle Kristukselle kaikissa olosuhteissa.

  • Herra ja Hänen profeettansa ovat usein kehottaneet opettamiaan ihmisiä elämään uskollisina ympärillä olevasta jumalattomuudesta huolimatta. Millä tavoin Saatana houkuttelee nuoria rikkomaan Jumalan käskyjä meidän aikanamme? Oppilaasi voisivat lukea pyhien kirjoitusten kohtia, joita on mainittu kohdassa ”Muita lähteitä”. Pyydä heitä keskustelemaan siitä, mitä he oppivat pysymisestä uskollisena Kristukselle, kun maailma houkuttelee meitä tekemään toisin tai pilkkaa meitä. He voisivat kertoa, millä tavoin he ovat voineet elää uskollisina, kun muut eivät tee niin. Milloin me tai muut tuntemamme ihmiset olemme pystyneet tähän? Voit myös näyttää yhden tai useampia kohdassa ”Muita lähteitä” mainituista videoista.

  • Voisit auttaa luokkaasi tai koorumiasi ymmärtämään, kuinka voittaa maailma ja saada sen mukanaan tuomat siunaukset, kirjoittamalla taululle Maailman voittaminen on… ja Maailman voittaminen johtaa… Sitten voisit pyytää nuoria käymään läpi vanhin Neil L. Andersenin puheen ”Maailman voittaminen”. Kehota heitä etsimään tapoja täydentää nämä lauseet ja kirjoittamaan taululle, mitä he oppivat. Keskustelkaa siitä, mitä he löytävät. Pyydä etukäteen yhtä henkilöä tulemaan oppitunnille valmiina kertomaan, kuinka Jeesus Kristus pysyi uskollisena Isälleen vastustuksesta huolimatta (ks. esim. Matt. 4:1–11; Luuk. 22:39–44). Mitä Vapahtajan esimerkki auttaa meitä ymmärtämään maailman voittamisesta? (Ks. Joh. 16:33.)

  • Jeesuksen Kristuksen opetuslapsina meidän on määrä olla ”maailmassa mutta ei maailmasta”. ”Maailmassa” oleminen voi tarkoittaa sitä, että kohtaamme vastustusta, kun elämme tasovaatimustemme mukaisesti. Mutta se tarkoittaa myös sitä, että voimme vaikuttaa muihin hyvällä tavalla. Voisit opettaa tätä periaatetta pyytämällä jotakuta tulemaan oppitunnille valmistautuneena kertomaan yhden tai useamman kertomuksen ylijohtaja Bonnie H. Cordonin puheesta ”Että se näkisi” (Liahona, toukokuu 2020, s. 78–80). Mitä opimme näiden kertomusten pohjalta siitä, miten voimme hyödyntää valoamme auttaaksemme muita pääsemään lähemmäksi Jeesusta Kristusta? Kehota luokkaa tai koorumia etsimään ylijohtaja Cordonin puheesta lauseita, jotka innoittavat heitä olemaan valona muille jumalattomassa maailmassa. Kehota heitä lukemaan lauseensa ääneen ja kertomaan, mitä he tuntevat innoitusta tehdä.

Toimikaa uskossa

Kannusta luokan tai koorumin jäseniä pohtimaan ja kirjoittamaan muistiin, miten he aikovat toimia tänään saamiensa vaikutelmien mukaan. Halutessaan he voisivat kertoa ideoitaan. Pyydä heitä miettimään, kuinka toimiminen heidän saamiensa vaikutelmien mukaan vahvistaa heidän suhdettaan taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen.

Muita lähteitä

Opettaminen Vapahtajan tavalla

Vapahtaja pyysi Pietaria todistamaan kysymällä: ”Kuka minä teidän mielestänne olen?” (Matt. 16:15.) Kun Pietari vastasi, hänen todistuksensa vahvistui. Mitkä kysymykset kutsuvat opettamiasi henkilöitä todistamaan, jotta Henki voi vahvistaa heidän todistustaan?

Tulosta