Vanha testamentti 2022
23. tammikuuta. Kuinka Herra voi auttaa minua palvelemaan uskollisemmin? 1. Mooses 5; Mooses 6


”23. tammikuuta. Kuinka Herra voi auttaa minua palvelemaan uskollisemmin? 1. Mooses 5; Mooses 6”, Tule ja seuraa minua – Aaronin pappeuden koorumit ja Nuorten Naisten luokat: Opilliset aiheet 2022, 2021

”23. tammikuuta. Kuinka Herra voi auttaa minua palvelemaan uskollisemmin?” Tule ja seuraa minua – Aaronin pappeuden koorumit ja Nuorten Naisten luokat: Opilliset aiheet 2022

Kuva
Jeesus Kristus ja ihmisiä kävelemässä

23. tammikuuta

Kuinka Herra voi auttaa minua palvelemaan uskollisemmin?

1. Mooses 5; Mooses 6

Kuva
neuvotelkaa yhdessä -kuvake

Neuvotelkaa yhdessä

Koorumin tai luokan johtokunnan jäsen johtaa; 10–20 minuuttia

Toistakaa kokouksen alussa yhdessä Nuorten Naisten johtoaihe tai Aaronin pappeuden koorumien johtoaihe. Johda sitten keskustelua pelastuksen ja korotuksen työstä hyödyntäen yhtä tai useampaa alla olevista kysymyksistä tai omia kysymyksiä (ks. Yleiskäsikirja: Palveleminen Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkossa, 10.2, 11.2, jeesuksenkristuksenkirkko.org). Suunnitelkaa, kuinka toimitte keskustelunne pohjalta.

  • Elämme evankeliumin mukaan. Mitkä viimeaikaiset kokemukset ovat vahvistaneet todistustamme?

  • Huolehdimme avun tarpeessa olevista. Ketkä tarvitsevat apuamme ja rukouksiamme? Mitä tunnemme innoitusta tehdä auttaaksemme heitä?

  • Kutsumme kaikkia ottamaan vastaan evankeliumin. Kuinka voimme olla valona perheenjäsenille ja ystäville, joilla ei ole samoja uskonkäsityksiä kuin meillä?

  • Yhdistämme perheitä iankaikkisuudeksi. Kuinka voimme osoittaa enemmän rakkautta ja tukea perheellemme sekä vaikuttaa myönteisellä tavalla kodissamme?

Tilanteen mukaan tee oppiaiheen lopuksi seuraavaa:

  • Todista opetetuista periaatteista.

  • Muistuta luokan tai koorumin jäseniä kokouksessa tehdyistä suunnitelmista ja esitetyistä kutsuista.

Kuva
teach the doctrine icon

Opeta oppia

Aikuisjohtaja tai nuori johtaa; 25–35 minuuttia

Valmistaudu hengellisesti

Kun Henok sai kutsun palvella Herraa, hän tunsi itsensä täysin riittämättömäksi (ks. Moos. 6:31). Mutta Herra ei vain lähettänyt Henokia tekemään työtään, vaan Hän lupasi Henokille, että Hän suojelisi ja auttaisi tätä (ks. Moos. 6:32–34).

Ehkä voit samaistua Henokin riittämättömyyden tunteisiin omissa pyrkimyksissäsi palvella. Osa palvelemisestamme tapahtuu kirkon tehtävien kautta. Toisinaan taas me vain näemme tarpeen ja tunnemme Hengen kehottavan meitä osoittamaan rakkauttamme ja tukeamme. Miten tahansa tilaisuus tuleekin, voimme Henokin tavoin tuntea rohkeutta tietäessämme, että Herra auttaa meitä, kun otamme vastaan Hänen kutsunsa vaeltaa Hänen kanssaan (ks. Moos. 6:34).

Kun valmistaudut opettamaan, mitä apua voimme saada Herralta palvellessamme muita, käy läpi Moos. 6 ja mieti, mitä kokemuksia sinulla on ollut palvellessasi muita. Kuinka Herra on auttanut sinua pyrkimyksissäsi? Mitä toivot luokkasi tai koorumisi jäsenten oppivan Henokin ja muiden esimerkin pohjalta? Voisit myös lukea toisen näistä presidentti Henry B. Eyringin puheista: ”Vaella minun kanssani” (Liahona, toukokuu 2017, s. 82–85) tai ”Liittoja solmineet naiset Jumalan kumppaneina” (Liahona, marraskuu 2019, s. 70–73).

Kuva
äiti ja tytär keittiössä

Voimme noudattaa Vapahtajan esimerkkiä, kun palvelemme osana päivittäistä elämäämme.

Oppikaa yhdessä

Muiden palveleminen antaa meille mahdollisuuden vaeltaa Jumalan kanssa, ja palvellessamme me saamme apua Häneltä (ks. Moos. 6:34). Voisit auttaa luokan tai koorumin jäseniä aloittamaan keskustelun tästä pyytämällä heitä katsomaan jakeista Moos. 6:32–39, millä tavoin Herra oli Henokin kanssa tämän palvellessa. Kuinka Herra auttaa meitä, kun palvelemme Häntä? Seuraavat ideat voivat auttaa sinua johtamaan keskustelua jumalallisesta avusta, jota voimme saada palvellessamme muita.

  • Pyhät kirjoitukset ovat täynnä opetuksia palvelemisesta (ks. esim. Matt. 25:31–40; Luuk. 10:25–37; Moosia 2:17). Voisit pyytää niitä, joita opetat, kertomaan pyhien kirjoitusten kohdista, jotka innoittavat heitä palvelemaan muita. Voisit pyytää heitä etukäteen tulemaan oppitunnille valmiina kertomaan pyhien kirjoitusten kohdista, joissa puhutaan palvelemisesta tai joissa annetaan esimerkkejä palvelemisesta. Jos he tarvitsevat apua, kannusta heitä katsomaan Pyhien kirjoitusten oppaan kohdasta ”Palveleminen” (pyhätkirjoitukset.churchofjesuschrist.org). Mitä tunnemme innoitusta tehdä lukemamme perusteella?

  • Vapahtaja palveli muita koko palvelutehtävänsä ajan. Mitä sellaista opimme Hänen esimerkistään, mikä voi auttaa meitä, kun palvelemme? Luokan tai koorumin jäsenet voisivat vastata tähän kysymykseen lukemalla kukin yhden seuraavista pyhien kirjoitusten kohdista ja etsimällä jotakin, mitä siinä opetetaan Vapahtajan esimerkistä palvella: Matt. 14:13–21; Joh. 9:1–11, 35–38; 13:4–5, 12–17; 3. Nefi 17:5–9. Pyydä jokaista kertomaan, mitä hän on löytänyt. Anna kaikille aikaa miettiä, ketä he voivat palvella ja miten he aikovat noudattaa Vapahtajan esimerkkiä palvelemisessaan.

  • Toisinaan ajattelemme, että palveleminen tarkoittaa sitä, että tekee jotakin suurta ja aikaa vievää. Se voi olla yksi syy siihen, että jotkut meistä eivät palvele niin paljon kuin voisivat. Voisit tuoda esiin, että Vapahtaja palveli usein ihmisiä, joita Hän huomasi jokapäiväisessä elämässään (ks. esim. Matt. 12:9–13; Mark. 5:21–34; Luuk. 19:1–10; Joh. 4:3–26). Voisit auttaa luokan tai koorumin jäseniä miettimään yksinkertaisia tapoja, joilla he voivat palvella muita päivittäisessä elämässään, näyttämällä toisen seuraavista videoista: ”When Ye Are in the Service – YM” [Kun olette palveluksessa – NM] tai When Ye Are in the Service – YW” [Kun olette palveluksessa – NN] (churchofjesuschrist.org). Pyydä nuoria kertomaan ajatuksiaan. Mitä pieniä palveluksia olemme nähneet muiden tekevän? Mitä me tunnemme innoitusta tehdä? Kehota jokaista henkilöä kirjoittamaan tapoja, joilla seuraavat lauseet voisi täydentää: ”Voin palvella muita siten, että…” ja ”Aion pyytää Herralta apua pyrkimyksiini palvella siten, että…” Pyydä sitten muutamia kertomaan, mitä he ovat kirjoittaneet.

Toimikaa uskossa

Kannusta luokan tai koorumin jäseniä pohtimaan ja kirjoittamaan muistiin, miten he aikovat toimia tänään saamiensa vaikutelmien mukaan. Halutessaan he voisivat kertoa ideoitaan. Pyydä heitä miettimään, kuinka toimiminen heidän saamiensa vaikutelmien mukaan vahvistaa heidän suhdettaan taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen.

Muita lähteitä

Opettaminen Vapahtajan tavalla

”Sen lisäksi, että autat oppilaita tuntemaan ja huomaamaan Hengen läsnäolon, auta heitä toimimaan saamansa innoituksen mukaan” (Opettaminen Vapahtajan tavalla, 2016, s. 10).

Tulosta