Gamla testamentet 2022
13 mars. Hur kan jag hantera motgångar med tro? 1 Moseboken 37–41


”13 mars. Hur kan jag hantera motgångar med tro? 1 Moseboken 37–41”, Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2022 (2021)

”13 mars. Hur kan jag hantera motgångar med tro?” Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2022

Bild
unga män som ler

13 mars

Hur kan jag hantera motgångar med tro?

1 Moseboken 37–41

Bild
ikon för rådgör tillsammans

Rådgör tillsammans

Leds av en medlem i kvorum- eller klasspresidentskapet; 10–20 minuter

Läs tillsammans upp Unga kvinnors tema eller temat för aronska prästadömets kvorum i början av mötet. Led sedan en diskussion om frälsningens och upphöjelsens verk med hjälp av minst en av nedanstående frågor eller egna frågor (se Allmän handbok 10.2, 11.2, JesuKristiKyrka.org). Planera hur ni ska handla efter det ni diskuterar.

  • Lev enligt evangeliet. Hur har vi sett Herrens hand i våra liv?

  • Ta hand om behövande. Hur kan vi stödja varandra i det som vi går igenom?

  • Inbjud alla att ta emot evangeliet. Hur kan vi bli bättre på att använda tekniken som verktyg för att sprida evangeliet?

  • Förena familjer för evigheten. Vad gör vi för att hjälpa våra familjer att komma till Kristus?

Gör följande i slutet av den här lektionen om så är lämpligt:

  • Vittna om principerna i undervisningen.

  • Påminn klass- eller kvorummedlemmarna om planerna och uppmaningarna som ni kom fram till under mötet.

Undervisa om läran

Leds av en vuxen ledare eller en ungdom; 25–35 minuter

Förbered dig andligen

Som ung man kämpade Josef i Egypten med många slags motgångar. Han råkade ut för stridigheter i sin familj och blev illa behandlad av sina bröder. Han blev frestad att bryta mot kyskhetslagen. Men i stället för att få respekt för sin redbarhet kastades han i fängelse. Dina klass- eller kvorummedlemmar råkar kanske ut för liknande prövningar och många andra. När du studerar Josefs upplevelser i 1 Moseboken 37–41, så tänk på dem du undervisar. Fundera över vilka värdefulla lärdomar som Josefs liv kan ha för dem (se även Eth. 12:27; Henry B. Eyring, ”Försök, försök, försök”, Liahona, nov. 2018, s. 90–93). Berättelsen om Josef kan kanske inspirera klass- eller kvorummedlemmarna att fråga sig: Hur kan jag hantera mina motgångar med tro, och hur kommer Gud att hjälpa mig?

Bild
unga kvinnor under en lektion

Genom att fokusera på vår tro på Jesus Kristus kan vi finna styrka i våra motgångar.

Lär tillsammans

Be gärna klass- eller kvorummedlemmarna att göra en lista på tavlan med händelser ur Josefs liv, som de beskrivs i 1 Moseboken 37 och 39–41. Genom att du visar några bilder, såsom dem i Kom och följ mig – för enskilda och familjer, kan de få hjälp att minnas de här händelserna. Hur liknade Josefs prövningar de utmaningar som unga människor ställs inför i dag? Om Josef levde nu, vilket råd skulle han kunna ge oss om att hantera motgångar? Vad hade han kunnat säga om hur hans relation till Herren hjälpte honom? Använd aktiviteter som de följande för att hjälpa ungdomarna tänka på hur de kan hantera sina utmaningar med tro på Jesus Kristus.

  • Genom att studera hur Frälsaren hanterade motgångar kan vi få hjälp att möta våra egna motgångar med tro. Ungdomarna kan kanske ge några exempel på motgångar som Frälsaren mötte och gå igenom dem tillsammans (se ”Stödresurser” för några förslag). Vad gör störst intryck på oss med hur Frälsaren hanterade sina stunder av motgångar? Hur kan vi följa hans exempel när vi stöter på egna motgångar?

  • Ibland är det lättare att hantera motgångar när vi försöker se dem ur Herrens perspektiv. För att hjälpa dem du undervisar att förstå det här, ber du dem titta igenom äldste Rafael E. Pinos tal ”Evangeliets eviga perspektiv” (Liahona, maj 2015, s. 117–119) och hitta exempel på vilken skillnad det här perspektivet kan göra. Be dem berätta vad de hittade. Vad säger de här exemplen om hur vi kan se på och hantera vår motgångar? Vad tror vi att Frälsaren skulle säga om han kunde prata med oss om våra utmaningar? För att få hjälp med att besvara den här frågan kan ungdomarna gå igenom skriftställena i ”Stödresurser”.

  • Be gärna ungdomarna ge ett exempel på någon (kanske en förfader) som har inspirerat dem genom sitt sätt att hantera en svår prövning. Eller så kan du ge inspirerande exempel på människor du känner. Generalkonferenstal innehåller ofta berättelser om människor som hanterade motgång med tro (se några exempel i ”Stödresurser”). Fundera över vad du kan dela från sådana tal som kan vara meningsfullt för dem du undervisar. När ni diskuterar de här exemplen tillsammans, föreslå då att klass- eller kvorummedlemmarna fokuserar på hur tro på Jesus Kristus har hjälpt människor under deras svårigheter. Du kan också dela biskop W. Christopher Waddells lista över resurser som Herren har gett oss för att hjälpa oss i våra utmaningar, som finns nära slutet av hans tal ”Vänd dig till Herren” (Liahona, nov. 2017, s. 94–96).

Handla i tro

Uppmuntra klass- eller kvorummedlemmarna att begrunda och skriva ner vad de ska göra för att agera enligt intrycken de har fått i dag. Om de vill, får de gärna dela med sig av sina förslag. Be dem fundera över hur de genom att agera enligt sina intryck stärker sin relation med sin himmelske Fader och Jesus Kristus.

Stödresurser

Undervisa på Frälsarens sätt

”Låt det du vet om människorna du undervisar vara till vägledning i dina förberedelser” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 7). Planera till exempel med hjälp av bön aktiviteter där ni använder skrifterna och andra resurser som kan vara till hjälp i de utmaningar som klass-eller kvorummedlemmarna ställs inför.

Skriv ut