Gamla testamentet 2022
27 mars. Vem är jag och vem vill Gud att jag ska bli? 2 Moseboken 1–6


”27 mars. Vem är jag och vem vill Gud att jag ska bli? 2 Moseboken 1–6”, Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2022 (2021)

”27 mars. Vem är jag och vem vill Gud att jag ska bli?” Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2022

Bild
ung man som spelar gitarr

27 mars

Vem är jag och vem vill Gud att jag ska bli?

2 Moseboken 1–6

Bild
ikon för rådgör tillsammans

Rådgör tillsammans

Leds av en medlem i kvorum- eller klasspresidentskapet; 10–20 minuter

Läs tillsammans upp Unga kvinnors tema eller temat för aronska prästadömets kvorum i början av mötet. Led sedan en diskussion om frälsningens och upphöjelsens verk med hjälp av minst en av nedanstående frågor eller egna frågor (se Allmän handbok 10.2, 11.2, JesuKristiKyrka.org). Planera hur ni ska handla efter det ni diskuterar.

  • Lev enligt evangeliet. Hur finner vi glädje i att följa Jesus Kristus?

  • Ta hand om behövande. Vilka i vår församling eller i vårt närområde behöver vår hjälp? Hur kan vi vara till hjälp?

  • Inbjud alla att ta emot evangeliet. Hur kan vi hjälpa varandra att förbereda oss för missionsarbete?

  • Förena familjer för evigheten. Hur kan vi bidra till vår församlings satsningar på att utföra släktforskning och tempeltjänst?

Gör följande i slutet av den här lektionen om så är lämpligt:

  • Vittna om principerna i undervisningen.

  • Påminn klass- eller kvorummedlemmarna om planerna och uppmaningarna som ni kom fram till under mötet.

Undervisa om läran

Leds av en vuxen ledare eller en ungdom; 25–35 minuter

Förbered dig andligen

En brinnande buske som inte förtärs av elden måste ha varit en imponerande syn, och den fångade Moses uppmärksamhet. Men ännu mer imponerande var det som hände därnäst. Gud talade till Mose och Mose lärde sig att se sig själv så som Gud såg honom. Med det perspektivet åstadkom Mose något med Herrens hjälp som han hade ansett var omöjligt: han konfronterade farao och räddade Guds folk.

Alla behöver vi upplevelser som hjälper oss ersätta tvivel på oss själva med Guds vetskap om vilka vi är och vilka vi kan bli. Särskilt unga människor konfronteras med falska budskap om sitt personliga värde. Och liksom för Mose ”har [Gud] ett verk för [dem] att utföra” (Temat för aronska prästadömets kvorum). De har egna faraoner att konfrontera och egna personer att rädda. Hur ska du hjälpa dem minnas att de är älskade döttrar och söner till himmelska föräldrar ”med gudomliga egenskaper och en evig bestämmelse” (Unga kvinnors tema)? Begrunda det här när du läser 2 Moseboken 1–6. Du kan också studera Läran och förbunden 18:10–15 och president Dieter F. Uchtdorfs tal ”Herren bryr sig om dig” (Liahona, nov. 2011, s. 19–22).

Bild
en grupp unga kvinnor utomhus

Våra liv kan förändras när vi förstår vår sanna identitet som barn till Gud.

Lär tillsammans

Dina klass- eller kvorummedlemmar har kanske läst 2 Moseboken 1–6 den här veckan. För att få dem att berätta vad de lärde sig kan du fråga dem hur Mose kände inför sitt kall att befria Israels barn (se 2 Mos. 3:11). Vilka sanningar lärde Herren Mose för att hans perspektiv skulle förändras? (Se 2 Mos. 3:4–15; 4:10–17; se även Mose 1:3–11.) Hur kan de här sanningarna ha hjälpt Mose? Hur kan de hjälpa oss? Använd en aktivitet som en av de följande för att hjälpa klass- eller kvorummedlemmarna upptäcka vad Gud har uppenbarat om deras sanna identitet, värde och potential.

  • President Dieter F. Uchtdorf har sagt: ”Herren använder en våg, som skiljer sig storligen från världens, för att väga en själs värde” (”Herren bryr sig om dig”, s. 22). För att få igång en diskussion om den här tanken kan du skriva Hur visar världen en person att han eller hon är värdefull? på tavlan. Be dem du undervisar att ge förslag på svar. Om vi bedömde vårt värde på det här sättet, hur skulle då dessa känslor påverka våra val? Sedan kan du skriva Hur visar Gud en person att han eller hon är värdefull? på tavlan. När ungdomarna besvarar frågan kan du uppmuntra dem att läsa Johannes 3:16; Läran och förbunden 18:10–15; Lukas 15:3–6, 11–32. De kan också läsa sista stycket i president Uchtdorfs tal. Om vi bedömde vårt värde på det här sättet, hur skulle då dessa känslor påverka våra val?

  • Att placera i fack påverkar våra känslor och vår behandling av oss själva och andra. För att hjälpa klass- eller kvorummedlemmarna att fundera över vilket fack de placerat sig själva i kan du ge dem flera tomma namnbrickor. På varje namnbricka kan det stå ”Hej, jag är …” högst upp. Be dem komma på flera olika ord eller fraser som de kan skriva på sin namnbricka. Om vår himmelske Fader fyllde i namnbrickorna åt oss, vad skulle han då skriva? Vad skulle han skriva om det på namnbrickorna stod ”Hej, jag kan bli …”? Klass- eller kvorummedlemmarna kan begrunda de här frågorna medan de läser några av följande skriftställen: 1 Johannesbrevet 3:1–3; Moroni 10:32–33; Läran och förbunden 76:69–70; 84:37–38.

  • Generalkonferenstalen i ”Stödresurser” innehåller exempel på människor vars liv förändrades eftersom de fick kunskap om sin sanna identitet som barn till Gud. Ge gärna var och en av klass- eller kvorummedlemmarna ett av de här exemplen att begrunda och dela med sig av till gruppen. Du kan också prata om hur vetskapen om att vi alla är barn till Gud har påverkat ditt liv. Be klass- och kvorummedlemmarna att göra detsamma.

Handla i tro

Uppmuntra klass- eller kvorummedlemmarna att begrunda och skriva ner vad de ska göra för att agera enligt intrycken de har fått i dag. Om de vill, får de gärna dela med sig av sina förslag. Be dem fundera över hur de genom att agera enligt sina intryck stärker sin relation med sin himmelske Fader och Jesus Kristus.

Stödresurser

  • Joy D. Jones, ”Av oändligt värde”, Liahona, nov. 2017, s. 13–15

  • Brian K. Taylor, ”Är jag ett Guds barn?Liahona, maj 2018, s. 12–14

  • Vår sanna identitet” (video), JesuKristiKyrka.org; ”How Can I See Myself as God Does?” från ”Face to Face with Elder Rasband, Sister Oscarson, and Brother Owen” (video), ChurchofJesusChrist.org

  • Upplevelsen ”Allt om mig” på FamilySearch.org/discovery

Undervisa på Frälsarens sätt

”Om ungdomarna känner att du har förtroende för dem, växer deras tillit till den egna gudomliga potentialen och du kommer att bli förvånad över vad de kan åstadkomma” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 28).

Skriv ut