Det gamle testamente 2022
13. november. Hvordan kan jeg motta en utgytelse av Herrens ånd? Hosea 1–6; 10–14; Joel


“13. november. Hvordan kan jeg motta en utgytelse av Herrens ånd? Hosea 1–6; 10–14; Joel”, Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2022 (2021)

“13. november. Hvordan kan jeg motta en utgytelse av Herrens ånd?” Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2022

Bilde
unge kvinners klasse

13. november

Hvordan kan jeg motta en utgytelse av Herrens ånd?

Hosea 1–6; 10–14; Joel

Bilde
rådfør dere med hverandre-ikon

Rådfør dere med hverandre

Ledet av et medlem av quorums- eller klassepresidentskapet, 10–20 minutter

På begynnelsen av møtet gjentar dere Unge kvinners tema eller Tema for quorumer i Det aronske prestedømme sammen. Led deretter en drøfting om arbeidet med å frelse og opphøye sjeler ved hjelp av ett eller flere av spørsmålene nedenfor eller dine egne spørsmål (se Generell håndbok, 10.2, 11.2, ChurchofJesusChrist.org). Planlegg hvordan dere kan handle ifølge det dere drøfter.

  • Etterlev evangeliet. Hvilke opplevelser har nylig styrket vårt vitnesbyrd?

  • Ha omsorg for de trengende. Hvem trenger vår hjelp og våre bønner? Hva føler vi oss tilskyndet til å gjøre for å hjelpe dem?

  • Innby alle til å motta evangeliet. Hvordan kan vi være et lys for familiemedlemmer eller venner som ikke deler vår tro?

  • Forene familier for evigheten. Hvordan kan vi vise familien vår større kjærlighet og støtte og utgjøre en positiv forskjell i hjemmet?

Hvis det passer på slutten av leksjonen, gjør du følgende:

  • Bær vitnesbyrd om prinsippene som ble undervist.

  • Minn medlemmene av quorumet eller klassen på planene som ble lagt og oppfordringer som ble gitt under møtet.

Undervis i læren

Ledes av en voksen leder eller ungdom, 25–35 minutter

Forbered deg åndelig

Det er ingen tvil om at vi lever i en tid med usikkerhet og frykt. Profeten Joel i Det gamle testamente beskrev vår tid – “Herrens dag” – som “en dag med mørke og mulm” og “stor og forferdelig” (Joel 2:1–2, 11). Men det betyr ikke at vi i vår tid er uten håp. Overvei dette løftet som eldste Dieter F. Uchtdorf ga: “Selv om vi til tider kan føle oss begravet av livets prøvelser eller omgitt av følelsesmessig mørke, vil Guds kjærlighet og velsignelsene ved Jesu Kristi gjengitte evangelium frembringe noe ufattelig” (“Gud vil gjøre noe ufattelig”, Liahona, nov. 2020, 52).

Så når du legger merke til vår tids mørke og dysterhet, må du huske at Herren også har lovet store – ja, ufattelige – velsignelser: “Jeg vil utgyte min Ånd over alt kjød. Deres sønner og døtre skal tale profetiske ord” (Joel 3:1; se også Joseph Smith – Historie 1:41). Legg merke til det konkrete løftet om at Guds ånd ville bli utgytt over unge menn og unge kvinner. Hvorfor tror du det er viktig for dem du underviser, å forstå det? Grunn på dette spørsmålet mens du leser Joel 2 og eldste Uchtdorfs budskap i din forberedelse til å undervise.

Bilde
unge menn som studerer Skriftene

Herren har lovet at i de siste dager vil han utgyte sin Ånd, og “deres sønner og døtre skal tale profetiske ord” (Joel 3:1).

Lær sammen

For å hjelpe dem du underviser, å forstå Joel 3:1–2, kan du legge en gjenstand i en bolle og la noen helle vann over den. Hvordan hjelper dette oss å forstå hva det vil si at Herren skal “utgyte [sin] Ånd over alt kjød”? Hvordan blir profetiene i Joel 3:1–2 oppfylt? Her er noen forslag som kan hjelpe ungdommene å forstå hvordan Herren utgyter sin ånd i dag.

  • Skriftene forteller om mange tilfeller da Herren utgjøt sin ånd over sitt folk. Å gjennomgå noen av disse kan hjelpe ungdommene å forstå hvordan de kan motta en utgytelse av Guds ånd i sitt liv. Vurder å tegne en stor krukke som heller vann, på tavlen, og be enkeltpersoner eller små grupper lese ett eller flere av skriftstedene i “Støtteressurser”. De kan gjerne skrive rundt krukken på tavlen hva personene i skriftstedet gjorde for at Herren kunne utgyte sin ånd og også hvilke velsignelser som fulgte. Når har vi følt Ånden trøste, veilede eller rense oss?

  • Du kan gjerne skrive disse ordene fra eldste Dieter F. Uchtdorf på tavlen: “Gud har noe ufattelig i tankene for deg personlig og for Kirken kollektivt – et underlig og forunderlig verk” (“Gud vil gjøre noe ufattelig”, 53). Vurder å be ungdommene se i eldste Uchtdorfs budskap etter de ufattelige velsignelsene Gud ga til personer i Skriftene etter vanskelige tider. Hva lærte eldste Uchtdorf oss å gjøre så vi kan ta gode avgjørelser når vi møter vanskeligheter? Be ungdommene lage en liste over de “ufattelige” tingene Gud kan ha i tankene for oss. Oppfordre dem du underviser, til å grunne på hva de er villige til å gjøre for å motta disse velsignelsene.

  • Vurder å vise videoen “President Nelson: Hear Him – Personal Revelation” [President Nelson: Hør Ham – personlig åpenbaring] (ChurchofJesusChrist.org). Be ungdommene lytte etter innsikt om hvordan Ånden taler til oss og hvordan han velsigner oss. De kan også gjennomgå president Russell M. Nelsons budskap “Åpenbaring for Kirken, åpenbaring for vårt liv” (Liahona, mai 2018, 93–96). Be dem lete etter svar på spørsmål som disse: Hvordan søkte og mottok president Nelson Åndens tilskyndelser? Hva lærer Joseph Smith oss om Guds villighet til å tale til sine barn? Hva oppfordret president Nelson oss til å gjøre? Fortell ungdommene om en gang da du følte Herren utgyte sin ånd. Be dem grunne på erfaringer de har hatt, og fortelle om dem hvis de føler seg komfortable med det.

Handle i tro

Oppfordre klassens eller quorumets medlemmer til å grunne på og skrive ned hva de vil gjøre for å handle ifølge inntrykkene de har fått i dag. Hvis de ønsker det, kan de dele sine tanker. Be dem tenke over hvordan det å handle ifølge inntrykkene sine vil styrke deres forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Støtteressurser

Undervisning på Frelserens måte

“I tillegg til å hjelpe elevene å føle og gjenkjenne Ånden, kan du hjelpe dem å følge tilskyndelsene de mottar” (Undervisning på Frelserens måte10).

Skriv ut