Det gamle testamente 2022
23. oktober. Er evangeliet skrevet i mitt hjerte? Jeremia 30–33; 36; Klagesangene 1; 3


“23. oktober. Er evangeliet skrevet i mitt hjerte? Jeremia 30–33; 36; Klagesangene 1; 3”, Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2022 (2021)

“23. oktober. Er evangeliet skrevet i mitt hjerte?” Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2022

Bilde
familiens skriftstudium

23. oktober

Er evangeliet skrevet i mitt hjerte?

Jeremia 30–33; 36; Klagesangene 13

Bilde
rådfør dere med hverandre-ikon

Rådfør dere med hverandre

Ledet av et medlem av quorums- eller klassepresidentskapet, 10–20 minutter

På begynnelsen av møtet gjentar dere Unge kvinners tema eller Tema for quorumer i Det aronske prestedømme sammen. Led deretter en drøfting om arbeidet med å frelse og opphøye sjeler ved hjelp av ett eller flere av spørsmålene nedenfor eller dine egne spørsmål (se Generell håndbok, 10.2, 11.2, ChurchofJesusChrist.org). Planlegg hvordan dere kan handle ifølge det dere drøfter.

  • Etterlev evangeliet. Hva snakket vi om forrige gang, og hvilke oppfordringer eller oppgaver ble gitt? Hva har vi gjort for å handle ifølge disse oppfordringene eller oppgavene?

  • Ha omsorg for de trengende. Hva kan vi gjøre eller si for å rekke ut en hånd til dem som kanskje føler seg alene eller langt borte fra vår himmelske Fader?

  • Innby alle til å motta evangeliet. Hvordan kan vi hjelpe andre å føle Jesu Kristi kjærlighet?

  • Forene familier for evigheten. Hvilke forslag kan vi dele med hverandre for å bidra til å styrke våre familier?

Hvis det passer på slutten av leksjonen, gjør du følgende:

  • Bær vitnesbyrd om prinsippene som ble undervist.

  • Minn medlemmene av quorumet eller klassen på planene som ble lagt og oppfordringer som ble gitt under møtet.

Undervis i læren

Ledes av en voksen leder eller ungdom, 25–35 minutter

Forbered deg åndelig

Herren fortalte profeten Jeremia at han i fremtiden ville samle Israel og inngå en “ny pakt” med sitt folk. Han erklærte: “Jeg vil gi min lov i deres sinn og skrive den i deres hjerte. Jeg vil være deres Gud, og de skal være mitt folk” (se Jeremia 31:31–34). Den tiden er nå, og vi er Guds folk. Disse læresetningene kan få deg – og dem du underviser – til å spørre: Hva vil det si å ha evangeliet skrevet i mitt hjerte? Er evangeliet skrevet i mitt hjerte? Hvis ikke, hva kan jeg gjøre med det?

Overvei hvordan du vil hjelpe klassens eller quorumets medlemmer å grunne på disse spørsmålene selv. For å forberede deg til å undervise kan du finne budskap å dele fra Jeremia 30–33; 36; fra president Russell M. Nelsons budskap “La Gud råde” (Liahona, nov. 2020, 92–95) og fra eldste D. Todd Christoffersons budskap “Når du en gang omvender deg” (Liahona, mai 2004, 11–13).

Bilde
unge kvinner studerer Skriftene

Når vi er glad i Herren og prøver å lære om ham, vil evangeliet bli skrevet i vårt hjerte.

Lær sammen

Oppfordre ungdommene til å drøfte Jeremia 31:31–34. For å gjøre dette kan du gi dem papirhjerter med noen spørsmål påskrevet om hva det vil si å ha evangeliet i vårt hjerte, for eksempel de som finnes under “Forbered deg åndelig”. Ungdommene kan arbeide hver for seg, to og to eller i små grupper, og lese disse versene fra Jeremia og grunne på hvordan de ville besvare spørsmålene. La dem dele spørsmålene og svarene de kom frem til. Nedenfor er flere forslag som kan hjelpe deg å undervise ungdommene om hvordan evangeliet kan bli skrevet i deres hjerte.

  • Da Moses ga noen av sine siste læresetninger til israelittene, oppfordret han dem innstendig til å motta Guds ord i sitt hjerte. Han lærte dem også noen måter de kunne gjøre dette på, slik det finnes i 5 Mosebok 6:3–9. Les disse versene sammen som klasse eller quorum og drøft hvordan vi kan gjøre det Moses rådet oss til. For å få noen ideer kan klassen eller quorumet se videoen “Come, Follow Me: These Words” [Kom, følg med meg: Disse ordene] (ChurchofJesusChrist.org). De kan også studere Alma 5:14, 26–35 for å finne ut hva Alma forkynte om hvordan vi kan sørge for at evangeliet fortsetter å være skrevet i vårt hjerte.

  • I sitt budskap “Når du en gang omvender deg” beskrev eldste D. Todd Christofferson hva vi kan gjøre for å få evangeliet skrevet i vårt hjerte. Hva lærer de fire første avsnittene oss om hva det vil si å ha evangeliet skrevet i vårt hjerte? Du kan be hver ungdom lese ett eller flere av de gjenværende avsnittene og merke seg hva vi må gjøre for at dette skal skje. Hvilken rolle spiller Frelseren? Hvilken rolle spiller vi? Be ungdommene dele svarene sine, sammen med annen innsikt de har funnet. Hvilke erfaringer har hjulpet oss å ha evangeliet skrevet i vårt hjerte? Hvilken rolle spiller det i denne prosessen å holde våre pakter?

  • President Russell M. Nelson forklarte at begrepet Israel “viser … til en person som er villig til å la Gud råde i sitt liv” (“La Gud råde”, 92). Du kan gjerne be ungdommene granske de seks første avsnittene av president Nelsons budskap og den siste delen av budskapet som begynner med “Spørsmålet for hver enkelt av oss”. Be dem om å finne noe som hjelper dem å forstå hva det vil si å “la Gud råde” i sitt liv. Hva føler vi, og hvordan handler vi når Gud råder i vårt liv? Hva underviste president Nelson om hvordan det å ha evangeliet skrevet i vårt hjerte påvirker vår innsats for å samle Israel?

Handle i tro

Oppfordre klassens eller quorumets medlemmer til å grunne på og skrive ned hva de vil gjøre for å handle ifølge inntrykkene de har fått i dag. Hvis de ønsker det, kan de dele sine tanker. Be dem tenke over hvordan det å handle ifølge inntrykkene sine vil styrke deres forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Støtteressurser

Undervisning på Frelserens måte

“Læren som finnes i Skriftene og i ordene til vår tids profeter, har kraft til å forandre hjerter og styrke tro. Når du og de du underviser, ‘[prøver] Guds ords kraft’, vil du oppdage at det har ‘stor tilbøyelighet til å få folket til å gjøre det som [er] rettferdig’ (Alma 31:5)” (Undervisning på Frelserens måte, 5).

Skriv ut