Det gamle testamente 2022
9. oktober. Hvorfor skulle Jesus Kristus stå sentralt i mitt liv? Jesaja 58–66


“9. oktober. Hvorfor skulle Jesus Kristus stå sentralt i mitt liv? Jesaja 58–66”, Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2022 (2021)

“9. oktober. Hvorfor skulle Jesus Kristus stå sentralt i mitt liv?” Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2022

Bilde
Jesus Kristus

9. oktober

Hvorfor skulle Jesus Kristus stå sentralt i mitt liv?

Jesaja 58–66

Bilde
rådfør dere med hverandre-ikon

Rådfør dere med hverandre

Ledet av et medlem av quorums- eller klassepresidentskapet, 10–20 minutter

På begynnelsen av møtet gjentar dere Unge kvinners tema eller Tema for quorumer i Det aronske prestedømme sammen. I tillegg til å rådføre dere med hverandre om konkrete saker i klassen eller quorumet, kan dere gjerne drøfte inntrykk og temaer fra generalkonferansen. Følgende spørsmål kan være til hjelp.

  • Hvilke temaer eller budskap skilte seg ut for oss? Hva styrket vår tro på Jesus Kristus?

  • Hva styrket vårt vitnesbyrd om levende profeter? Hva følte vi oss tilskyndet til å gjøre på grunn av det vi lærte eller følte?

  • Hva må vi som klasse eller quorum gjøre for å huske og følge råd vi hørte på generalkonferansen?

Hvis det passer på slutten av leksjonen, gjør du følgende:

  • Bær vitnesbyrd om prinsippene som ble undervist.

  • Minn medlemmene av quorumet eller klassen på planene som ble lagt og oppfordringer som ble gitt under møtet.

Undervis i læren

Ledes av en voksen leder eller ungdom, 25–35 minutter

Forbered deg åndelig

“Jeg vil glede meg i Herren, min sjel skal fryde seg i min Gud”, sa Jesaja, “for han har kledd meg i frelsens drakt, i rettferdighetens kappe har han svøpt meg” (Jesaja 61:10). Hvorfor kan du “glede [deg] i Herren”? Når vi, i likhet med Jesaja, forstår hva Herren har gjort for oss, gleder vi oss, og vi taler ofte om “Herrens miskunn [og] de gjerninger som vi priser ham for” (Jesaja 63:7).

Hva føler de du underviser, med hensyn til Frelseren? Hva kan hjelpe dem å føle større kjærlighet og ærbødighet for ham? Hva kan hjelpe dem å føle hans kjærlighet? Når du grunner på disse spørsmålene og leser Jesaja 58–66, kan du også gjennomgå eldste Matthew S. Hollands budskap “Sønnens utsøkte gave” (Liahona, nov. 2020, 45–47) og søster Cristina B. Francos budskap “Jesu Kristi helbredende kraft” (Liahona, nov. 2020, 60–62).

Bilde
ung kvinne som studerer Skriftene

Etter hvert som vi lærer mer om Frelseren, blir vi inspirert til å gjøre ham til midtpunktet i vårt liv.

Lær sammen

Etter hvert som klassens eller quorumets medlemmer lærer om misjonen Jesus Kristus ble sendt for å utføre, vil de bli mer inspirert til å gjøre Frelseren til midtpunktet i livet sitt. De kan gjerne granske Jesaja 61:1–3 og lage en liste på tavlen over hva Frelseren ble salvet til å gjøre (se også Lukas 4:16–20). Hvordan oppfylte Frelseren disse aspektene av sin misjon? Hvordan oppfyller han dem i vårt liv nå? Forslagene nedenfor kan hjelpe klassen eller quorumet å fortsette en drøfting om hvorfor Jesus Kristus skulle være midtpunktet i vårt liv.

  • Generalkonferansen har alltid budskap som vitner om Jesus Kristus. Du kan gjerne be noen medlemmer av klassen eller quorumet fortelle om noe de har lært om Frelseren under generalkonferansen. Be dem fortelle hva de føler for Frelseren på grunn av det de har lært.

  • Skriftene kan hjelpe ungdommene å forstå hvorfor Frelseren skulle stå sentralt i deres eget liv. Du kan gjerne skrive Hvorfor skulle Jesus Kristus stå sentralt i livet mitt? på tavlen. Be ungdommene uttrykke sine tanker. Deretter kan du be dem (hver for seg eller i grupper) granske skriftstedene under “Støtteressurser” for å finne ytterligere svar. Be ungdommene fortelle hva de lærer, og hvorfor det er meningsfylt for dem.

  • Vurder å be dem du underviser, om å beskrive den viktigste dagen i sitt liv. Hva kan være den viktigste dagen i historien? Be dem finne ut hva eldste Dieter F. Uchtdorf sa var den viktigste dagen, ved å gjennomgå hans budskap “Se det menneske!” (Liahona, mai 2018, 107–10). Oppfordre ungdommene til å se etter velsignelsene eldste Uchtdorf lovet dem som “ser” Jesus Kristus. De kan også fortelle hva de gjør for å gjøre Frelseren til midtpunktet i sitt daglige liv. Du kan gjerne oppfordre dem til å overveie hva de kan gjøre for å komme nærmere Jesus Kristus og sette seg som mål å gjøre det.

  • Hvis noen spurte oss hvorfor vi tror på Jesus Kristus, hva ville vi si? Be ungdommene uttrykke sine tanker og skrive dem på tavlen. Du kan også be dem gjennomgå “Den levende Kristus: Apostlenes vitnesbyrd” (ChurchofJesusChrist.org) eller “Jesu Kristi guddommelige misjon” i kapittel 3 i Forkynn mitt evangelium ([2019], 60–61). Be dem se etter enkle sannheter de ville dele for å forklare hvorfor Frelseren er viktig for dem. De kan gjerne tilføye sannhetene de finner, på listen på tavlen og snakke om hvordan de kan dele disse sannhetene med noen de kjenner.

Handle i tro

Oppfordre klassens eller quorumets medlemmer til å grunne på og skrive ned hva de vil gjøre for å handle ifølge inntrykkene de har fått i dag. Hvis de ønsker det, kan de dele sine tanker. Be dem tenke over hvordan det å handle ifølge inntrykkene sine vil styrke deres forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Støtteressurser

Undervisning på Frelserens måte

“Hver enkelt i klassen er en rik kilde til vitnesbyrd, innsikt og erfaringer med å etterleve evangeliet. Oppfordre dem til å dele med og oppløfte hverandre” (Undervisning på Frelserens måte, 5).

Skriv ut