Gamla testamentet 2022
13 november. Hur kan jag ta emot Herrens Andes utgjutelse? Hosea 1–6; 10–14; Joel


”13 november. Hur kan jag ta emot Herrens Andes utgjutelse? Hosea 1–6; 10–14; Joel”, Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2022 (2021)

”13 november. Hur kan jag ta emot Herrens Andes utgjutelse?” Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2022

Bild
unga kvinnor under en lektion

13 november

Hur kan jag ta emot Herrens Andes utgjutelse?

Hosea 1–6; 10–14; Joel

Bild
ikon för rådgör tillsammans

Rådgör tillsammans

Leds av en medlem i kvorum- eller klasspresidentskapet; 10–20 minuter

Läs tillsammans upp Unga kvinnors tema eller temat för aronska prästadömets kvorum i början av mötet. Led sedan en diskussion om frälsningens och upphöjelsens verk med hjälp av minst en av nedanstående frågor eller egna frågor (se Allmän handbok 10.2, 11.2, JesuKristiKyrka.org). Planera hur ni ska handla efter det ni diskuterar.

  • Lev enligt evangeliet. Vilka upplevelser nyligen har stärkt våra vittnesbörd?

  • Ta hand om behövande. Vilka behöver vår hjälp och våra böner? Vad känner vi oss manade att göra för att hjälpa dem?

  • Inbjud alla att ta emot evangeliet. Hur kan vi vara ett ljus för släktingar eller vänner som inte tror som vi?

  • Förena familjer för evigheten. Hur kan vi visa mer kärlek och stöd för våra familjer och göra positiv skillnad i våra hem?

Gör följande i slutet av den här lektionen om så är lämpligt:

  • Vittna om principerna i undervisningen.

  • Påminn klass- eller kvorummedlemmarna om planerna och uppmaningarna som ni kom fram till under mötet.

Undervisa om läran

Leds av en vuxen ledare eller en ungdom; 25–35 minuter

Förbered dig andligen

Det råder inget tvivel om att vi lever i en tid av ovisshet och rädsla. Profeten Joel i Gamla testamentet beskrev vår tid – ”HERRENS dag” – som ”en dag av mörker och töcken” och som ”stor och mycket skrämmande” (Joel 2:1–2, 11). Men det betyder inte att vår tid är hopplös. Fundera över det här löftet från äldste Dieter F. Uchtdorf: ”Det är mitt vittnesbörd att även om vi ibland känner oss begravda under livets prövningar eller omgärdade av känslomässigt mörker kommer Guds kärlek och välsignelserna i Jesu Kristi återställda evangelium att låta något ofattbart slå ut” (”Gud ska göra något ofattbart”, Liahona, nov. 2020, s. 52).

Så när du lägger märke till vår tids mörker och töcken, kom då ihåg att Herren också har lovat stora – till och med ofattbara – välsignelser: ”Och det ska ske därefter att jag utgjuter min Ande över allt kött. Era söner och era döttrar ska profetera” (Joel 2:28; se även JS–H 1:41). Lägg märke till det specifika löftet att Guds Ande ska utgjutas över unga män och unga kvinnor. Varför tror du att det är viktigt för dem du undervisar att förstå det? Begrunda den här frågan när du läser Joel 2 och äldste Uchtdorfs tal i dina förberedelser för att undervisa.

Bild
unga män som studerar skrifterna

Herren har lovat att han i den sista tiden ska utgjuta sin Ande, och ”era söner och era döttrar ska profetera” (Joel 2:28).

Lär tillsammans

För att hjälpa dem du undervisar att förstå Joel 2:28–29 kan du placera ett föremål i en skål och låta någon hälla vatten över det. Hur hjälper det här oss att förstå vad det innebär att Herren ”utgjuter [sin] Ande över allt kött”? Hur håller profetiorna i Joel 2:28–29 på att uppfyllas? Här är några förslag som kan hjälpa ungdomarna att bättre förstå hur Herren utgjuter sin Ande i vår tid.

  • I skrifterna finns många tillfällen upptecknade då Herren utgöt sin Ande över sitt folk. Genom att gå igenom några av dem kan ungdomarna få hjälp att bättre förstå hur de kan ta emot en utgjutelse av Guds Ande i sina liv. Rita gärna vatten som hälls från en stor kanna på tavlan och be enskilda eller små grupper att läsa minst ett av skriftställena i ”Stödresurser”. De kan skriva runt kannan på tavlan vad personerna i deras skriftställen gjorde så att Herren kunde utgjuta sin Ande och också vilka välsignelser som följde. När har vi känt Anden trösta, vägleda eller rena oss?

  • Du kan skriva de här orden från äldste Uchtdorf på tavlan: ”Gud har något ofattbart i åtanke för var och en av er personligen och för kyrkan som grupp – ett underbart och förunderligt verk” (”Gud ska göra något ofattbart”, s. 53). Be gärna ungdomarna att titta i äldste Uchtdorfs tal efter de ofattbara välsignelser som Gud gav till personer i skrifterna efter tider av svårigheter. Vad lärde äldste Uchtdorf oss att göra så att vi kan fatta bra beslut när vi upplever svårigheter? Be ungdomarna göra en lista över de ”ofattbara” saker som Gud kanske har tänkt sig för oss. Uppmana dem du undervisar att fundera över vad de är villiga att göra för att ta emot de här välsignelserna.

  • Visa gärna videon ”President Nelson: Hör honom – personlig uppenbarelse” [President Nelson: Hear Him—Personal Revelation] (ChurchofJesusChrist.org). Be ungdomarna lyssna efter insikter om hur Anden talar till oss och hur han välsignar oss. De kan också titta igenom president Russell M. Nelsons tal ”Uppenbarelse för kyrkan, uppenbarelse för våra liv” (Liahona, maj 2018, s. 93–96). Be dem titta efter svar på frågor som dessa: Hur sökte och mottog president Nelson Andens maningar? Vad lär vi oss av Joseph Smith om Guds villighet att tala till sina barn? Vad manade president Nelson oss att göra? Berätta för ungdomarna om ett tillfälle när du kände att Herren utgöt sin Ande. Be dem fundera över upplevelser de har haft och att berätta om dem, om de är bekväma med det.

Handla i tro

Uppmuntra klass- eller kvorummedlemmarna att begrunda och skriva ner vad de ska göra för att agera enligt intrycken de har fått i dag. Om de vill, får de gärna dela med sig av sina förslag. Be dem fundera över hur de genom att agera enligt sina intryck stärker sin relation med sin himmelske Fader och Jesus Kristus.

Stödresurser

Undervisa på Frälsarens sätt

”Hjälp dina elever att känna och identifiera Anden, men hjälp dem också att agera på de maningar de får” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 10).

Skriv ut