Gamla testamentet 2022
27 november. Hur kan jag dela med mig av evangeliet? Jona; Mika


”27 november. Hur kan jag dela med mig av evangeliet? Jona; Mika”, Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2022 (2021)

”27 november. Hur kan jag dela med mig av evangeliet?” Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2022

Bild
unga kvinnor som pratar

27 november

Hur kan jag dela med mig av evangeliet?

Jona; Mika

Bild
ikon för rådgör tillsammans

Rådgör tillsammans

Leds av en medlem i kvorum- eller klasspresidentskapet; 10–20 minuter

Läs tillsammans upp Unga kvinnors tema eller temat för aronska prästadömets kvorum i början av mötet. Led sedan en diskussion om frälsningens och upphöjelsens verk med hjälp av minst en av nedanstående frågor eller egna frågor (se Allmän handbok 10.2, 11.2, JesuKristiKyrka.org). Planera hur ni ska handla efter det ni diskuterar.

  • Lev enligt evangeliet. Hur har vi kommit närmare Frälsaren? Hur försöker vi vara mer som han?

  • Ta hand om behövande. Vilka har vi tänkt på den senaste tiden? Hur kan vi hjälpa de här individerna?

  • Inbjud alla att ta emot evangeliet. Hur kan vi besvara våra vänners frågor om kyrkan?

  • Förena familjer för evigheten. Hur kan vi på olika sätt få bättre kontakt med släktingar, såsom far- och morföräldrar och kusiner?

Gör följande i slutet av den här lektionen om så är lämpligt:

  • Vittna om principerna i undervisningen.

  • Påminn klass- eller kvorummedlemmarna om planerna och uppmaningarna som ni kom fram till under mötet.

Undervisa om läran

Leds av en vuxen ledare eller en ungdom; 25–35 minuter

Förbered dig andligen

Det kan finnas medlemmar i din klass eller ditt kvorum som regelbundet hittar sätt att dela med sig av evangeliet. Det kanske du också gör! Men för många människor är detta att dela med sig av evangeliet svårt och till och med skrämmande. Lyckligtvis kan vi alla bli bättre på att dela med oss av vår tro på Jesus Kristus. Du kanske inte fysiskt hör Herrens röst befalla dig att göra något som att ”bege dig till den stora staden Nineve och predika mot den”, som Jona gjorde (Jona 1:2). Men den Helige Andens stilla röst kan mana dig att ”bege dig till” specifika familjemedlemmar och vänner som har förberetts för att höra ditt vittnesbörd. Var öppen för det du kan lära dig av Jonas erfarenhet under dina studier den här veckan, och förbered dig att dela med dig av det du lär dig till dem du undervisar. Du kan också läsa äldste D. Todd Christoffersons tal ”Sprida budskapet om återställelsen och uppståndelsen” när du förbereder din undervisning (Liahona, maj 2020, s. 110–113).

Bild
unga män som studerar skrifterna

Den Helige Anden kan mana oss att dela med oss av evangeliet till dem som har förberetts för att höra vårt vittnesbörd.

Lär tillsammans

För att hjälpa dem du undervisar att dela med sig av intryck från sina studier av Jona den här veckan kan du visa upp en bild av Jona (se veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer:). Be dem diskutera vad de lärde sig av Jonas upplevelser om att sprida evangeliet. Du kan uppmana dem att särskilt gå igenom Jona 1 och 3 och fråga: Vad lär vi oss om att dela med oss av evangeliet till dem som kanske inte verkar redo att förändras? Vad lär vi oss om Guds villighet att förlåta dem som omvänder sig? Använd minst en av följande aktiviteter för att inspirera dina klass- eller kvorummedlemmar att dela med sig av evangeliet.

  • För förslag på hur de kan dela med sig av Frälsarens evangelium till andra kan dina klass- eller kvorummedlemmar gå igenom följande redogörelser i skrifterna: Johannes 4:3–26; Apostlagärningarna 16:25–33; Alma 19:14–18, 28–31. Sedan kan ni tillsammans diskutera frågor som dessa: Hur förbereddes personerna i de här redogörelserna för att höra evangeliets budskap? Vad lägger ni märke till med hur budskapet delades? Varför tror ni att vår himmelske Fader och Jesus Kristus vill att vi ska dela med oss av evangeliet? Ni kan sedan som klass eller kvorum diskutera vad de här redogörelserna lär oss om hur vi kan dela med oss av evangeliet i dag.

  • Genom att läsa om andras inspirerande exempel kan ungdomarna du undervisar uppmuntras att göra detsamma. Äldste D. Todd Christofferson gav några exempel i sitt tal ”Sprida budskapet om återställelsen och uppståndelsen”. I det här talet lärde äldste Christofferson att tre saker är nödvändiga för att göra våra inbjudningar att ta emot evangeliet fängslande: vår kärlek, vårt exempel och vår användning av Mormons bok. Diskutera exempel på att sprida evangeliet i det här talet och be dem du undervisar att ge andra exempel, såsom egna personliga upplevelser. Hur visar de här upplevelserna de tre sakerna som äldste Christofferson undervisade om?

  • Hur kan du hjälpa dem du undervisar förstå att detta att dela med sig av evangeliet kan vara naturligt och inte behöver vara skrämmande? Du kan visa videorna under ”Stödresurser” och be ungdomarna tänka på hur de kan dela med sig av evangeliet till någon som de känner. Vad kan vi göra för att inbjuda dem att komma och se? Vilka möjligheter har de att komma och hjälpa? Hur kan vi hjälpa dem att få en önskan att komma och stanna? Hur kan vi göra detta att sprida evangeliet till en del av vår vardag?

Handla i tro

Uppmuntra klass- eller kvorummedlemmarna att begrunda och skriva ner vad de ska göra för att agera enligt intrycken de har fått i dag. Om de vill, får de gärna dela med sig av sina förslag. Be dem fundera över hur de genom att agera enligt sina intryck stärker sin relation med sin himmelske Fader och Jesus Kristus.

Stödresurser

Undervisa på Frälsarens sätt

”Människor är mer benägna att göra meningsfulla förändringar i livet när de förändringarna kommer av att de utövar sin handlingsfrihet. När du uppmanar till handling, se då till att du respekterar dina elevers handlingsfrihet” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 35).

Skriv ut