Gamla testamentet 2022
11 december. Sätter jag det som hör Gud till främst i mitt liv? Haggai; Sakarja 1–3; 7–14


”11 december. Sätter jag det som hör Gud till främst i mitt liv? Haggai; Sakarja 1–3; 7–14”, Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2022 (2021)

”11 december. Sätter jag det som hör Gud till främst i mitt liv?” Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2022

Bild
familj utanför templet

11 december

Sätter jag det som hör Gud till främst i mitt liv?

Haggai; Sakarja 1–3; 7–14

Bild
ikon för rådgör tillsammans

Rådgör tillsammans

Leds av en medlem i kvorum- eller klasspresidentskapet; 10–20 minuter

Läs tillsammans upp Unga kvinnors tema eller temat för aronska prästadömets kvorum i början av mötet. Led sedan en diskussion om frälsningens och upphöjelsens verk med hjälp av minst en av nedanstående frågor eller egna frågor (se Allmän handbok 10.2, 11.2, JesuKristiKyrka.org). Planera hur ni ska handla efter det ni diskuterar.

  • Lev enligt evangeliet. Vad har biskopsrådet diskuterat på församlingens ungdomsråd? Vad kan vi göra med utgångspunkt i den här diskussionen?

  • Ta hand om behövande. Hur kan vi räcka ut en hand till människor på ett kristuslikt sätt när vi ser ett behov och inte vet vad vi ska säga?

  • Inbjud alla att ta emot evangeliet. Vad har vi funnit i Jesu Kristi evangelium som ger oss glädje? Hur kan vi dela med oss av den glädjen till andra?

  • Förena familjer för evigheten. Vad gör vi för att hitta namn på våra förfäder som behöver tempelförrättningar? Vad kan vi göra för att hjälpa andra hitta namn på sina förfäder.

Gör följande i slutet av den här lektionen om så är lämpligt:

  • Vittna om principerna i undervisningen.

  • Påminn klass- eller kvorummedlemmarna om planerna och uppmaningarna som ni kom fram till under mötet.

Bild
teach the doctrine icon

Undervisa om läran

Leds av en vuxen ledare eller en ungdom; 25–35 minuter

Förbered dig andligen

Livet är fullt av viktiga saker att göra. Om vi inte är försiktiga kan vårt hektiska liv få oss att glömma livets mening. Vi vet att Frälsaren och hans evangelium bör vara vår främsta prioritet, men andra saker kan lätt distrahera oss. Kanske är det därför skrifterna ger oss råden ”tänk på stigen där din fot går fram” (Ords. 4:26), ”lägg märke till hur det går för er” (Hagg. 1:5) och ”pröva er själva om ni lever i tron” (2 Kor. 13:5).

Israeliterna på profeten Haggais tid behövde den här typen av uppmaningar. I sina eftersträvansvärda ansträngningar att återuppbygga Jerusalem hade de dröjt med att återuppbygga Herrens hus. Fundera över hur Herrens varningar i Haggai 1 skulle kunna gälla oss i dag. Hur ska du inspirera dem du undervisar till att utvärdera sin förpliktelse att sätta det som hör Gud till främst i sina liv? Du kan gå igenom Dale G. Renlunds tal ”Orubblig hängivenhet mot Jesus Kristus” (Liahona, nov. 2019, s. 22–25) eller president Ezra Taft Bensons undervisning i ”Det största budet – älska Herren” (i Kyrkans presidenters lärdomar: Ezra Taft Benson [2014], s. 37–45).

Bild
unga kvinnor under en lektion

Vi kan göra det som hör Gud till, till vår främsta prioritet.

Lär tillsammans

Du kan inleda en diskussion genom att skriva fraser ur Haggai 1:6 på tavlan. Vad kan vi lära oss av de här tankarna – att så men bara skörda litet, äta men inte bli mätt, eller få lön men ha hål i börsen – om att lägga tid på annat än det som Herren vill att vi ska göra? Herren ber oss visserligen inte att fokusera på att bygga ett tempel, men vad är det som han ber oss att fokusera på? Hur kan vi göra de sakerna till en hög prioritet i våra liv? Följande aktiviteter kan hjälpa ungdomarna att utvärdera sin förpliktelse att sätta det som hör Gud till främst i sina liv.

  • Att ta del av sakramentet är ett utmärkt tillfälle varje vecka att utvärdera sin förpliktelse mot Jesus Kristus. Hur kan vi använda sakramentet till att bedöma om vi är på väg att bli mer som Frälsaren? Kanske ungdomarna kan berätta hur de gör det. De kan också göra en lista över frågor de kan ställa sig under sakramentet. Uppmana dem att begrunda minst ett av skriftställena, talen eller någon annan resurs under ”Stödresurser” när de gör den här listan.

  • I sitt tal ”Det som betyder mest” (Liahona, nov. 2010, s. 19–22) gav äldste Dieter F. Uchtdorf råd som kan hjälpa ungdomarna att ”[lägga] märke till hur det går för [dem]” (Hagg. 1:5). Du kan be dem att var för sig eller i små grupper läsa de sista tre delarna av talet (med början med rubriken ”Kraften i grundprinciperna”) och se vad det innebär att fokusera på Frälsaren i våra liv. De kan dela med sig av något de kände sig inspirerade att göra för att stärka sin förpliktelse mot Jesus Kristus.

  • Många av oss har fullt upp med att göra bra saker. Men de sakerna är inte alltid det som är bäst. Dela gärna med dig av ett citat från den första delen i president Dallin H. Oaks tal ”Bra, bättre, bäst” (Liahona, nov. 2007, s. 104–108) som kan hjälpa ungdomarna att förstå den här principen. Du kan också uppmana dem att göra varsin lista över sina dagliga aktiviteter. Be dem att själva bedöma om varje aktivitet är ”bra”, ”bättre” eller ”bäst”. Vad gör en aktivitet ”bäst”? Uppmuntra ungdomarna att berätta för varandra vad de lärde sig av den här självutvärderingen.

Handla i tro

Uppmuntra klass- eller kvorummedlemmarna att begrunda och skriva ner vad de ska göra för att agera enligt intrycken de har fått i dag. Om de vill, får de gärna dela med sig av sina förslag. Be dem fundera över hur de genom att agera enligt sina intryck stärker sin relation med sin himmelske Fader och Jesus Kristus.

Stödresurser

Undervisa på Frälsarens sätt

”Det är inte nödvändigt att täcka allt under en lektion för att någons hjärta ska vidröras – ofta räcker det med en eller två huvudpunkter” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 7).

Skriv ut