Gamla testamentet 2022
21–27 november. Jona; Mika: ”Han har sin glädje i nåd”


”21–27 november. Jona; Mika: ’Han har sin glädje i nåd’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Gamla testamentet 2022 (2021)

”21–27 november. Jona; Mika”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2022

Bild
en man som kravlar upp på stranden med en val i havet bakom sig

Jona på Nineves strand, av Daniel A. Lewis

21–27 november

Jona; Mika

”Han har sin glädje i nåd”

När du skriver ner dina intryck, tänk då på sambandet mellan principerna i Jona och Mika och det som du har lärt dig av skrifterna.

Skriv ner dina intryck

Jona befann sig ombord på ett skepp på väg mot Tarshish. Det är inget fel med att segla till Tarshish, förutom att det ligger långt från Nineve, där Jona skulle framföra Guds budskap. Så när skeppet råkade ut för en stor storm visste Jona att orsaken till den var hans olydnad. Eftersom Jona envist bad om det, kastade de andra sjömännen ner honom i havets djup för att hejda stormen. Det såg ut att bli slutet på Jona och hans verksamhet. Men Herren hade inte tappat hoppet om Jona – precis som han inte hade tappat hoppet om folket i Nineve och inte heller tappar hoppet om någon av oss. Som Mika lärde har Gud ingen glädje i att fördöma oss, utan ”han har sin glädje i nåd”. När vi vänder oss till honom ska han ”förbarma sig över oss igen och trampa på våra missgärningar. [Han] ska kasta alla [våra] synder i havets djup” (Mika 7:18–19).

För en överblick över böckerna Jona och Mika, se ”Jona” och ”Mika” i Handledning för skriftstudier.

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Jona 1–4; Mika 7:18–19

Herren är barmhärtig mot alla som vänder sig till honom.

Jonas bok visar bland annat hur nåderik Herren är när vi omvänder oss. Titta efter exempel på hans nåd när du läser Jona. Fundera över hur du har upplevt denna nåd i ditt liv. Vad lär du dig som kan hjälpa dig att vara barmhärtigare mot andra?

När vi bevittnar Herrens nåd väcks ofta känslor av kärlek och tacksamhet. Men Jona ”tog mycket illa vid sig och blev arg” (Jona 4:1) när Herren visade barmhärtighet mot folket i Nineve, som var Israels fiender. Varför kan Jona ha känt på det sättet? Har du någon gång haft liknande känslor? Vad tror du att Herren försökte hjälpa Jona att förstå i kapitel 4?

Fundera över lärdomarna i Mika 7:18–19. Hur kan de här sanningarna ha hjälpt Jona att förändra sin inställning till Herren och folket i Nineve?

Se även Lukas 15:11–32; Jeffrey R. Holland, ”Guds rättvisa och barmhärtighet”, Liahona, sep. 2013, s. 20–25.

Bild
två personer som samtalar intill en flod

Vi kan dela med oss av evangeliet till Guds barn.

Jona 1; 3–4

Alla Guds barn behöver få höra evangeliet.

Nineve var en del av det assyriska imperiet – en fiende till Israel som var känd för sitt våld och sin grymhet. För Jona verkade det förmodligen orealistiskt att folket i Nineve skulle vara redo att ta emot Guds ord och omvända sig. Men, som president Dallin H. Oaks har lärt: ”Vi bör aldrig själva utge oss för att kunna bedöma vilka som är redo och vilka som inte är det. Herren känner alla sina barns hjärtan och om vi ber om inspiration hjälper han oss att hitta personer som han vet är ’beredda att höra ordet’ (Alma 32:6)” (”Att sprida det återställda evangeliet”, Liahona, nov. 2016, s. 58–59). Vad lär du dig av Jona 3 som inspirerar dig att dela med dig av evangeliet även till dem som kanske inte verkar redo att förändras?

Det kan vara till hjälp att jämföra Jonas inställning (se Jona 1; 3–4) med de känslor som Alma och Mosiahs sönder hade (se Mosiah 28:1–5; Alma 17:23–25).

Se även 3 Nephi 18:32.

Mika 4:11–13; 5:8–15; 7:5–7

Jesus Kristus citerade Mikas uppteckningar.

Det är välkänt att Frälsaren citerade Jesaja och Psaltaren. Visste du att han även citerade Mika flera gånger? Fundera över följande exempel och begrunda varför de här verserna kan ha varit viktiga för Frälsaren. Varför är de viktiga för dig?

Mika 4:11–13 (se 3 Ne. 20:18–20). Herren jämförde den sista tidens insamling med en insamling av kärvar (se även Alma 26:5–7; L&F 11:3–4). Vad säger den här jämförelsen dig om Israels insamling?

Mika 5:8–15 (se 3 Ne. 21:12–21). Vad säger de här verserna dig om Guds folk (”en återstod av Jakob”) i den sista tiden?

Mika 7:5–7 (se Matt. 10:35–36). Varför är det enligt de här verserna viktigt att ”skåda efter HERREN” först? Varför är det här rådet så viktig i dag?

Mika 6:1–8

”Vad begär HERREN av dig?”

Mika uppmanar oss att föreställa oss hur det skulle vara att ”komma inför HERREN och böja [sig] för Gud i höjden” (Mika 6:6). Vad säger vers 6–8 dig om vad som är viktigt för Herren när han utvärderar ditt liv?

Se även Matteus 7:21–23; 25:31–40; Dale G. Renlund, ”Gör det rätta, älska barmhärtighet och vandra i ödmjukhet med Gud”, Liahona, nov. 2020, s. 109–112.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

Jona 1–4.Det kan vara roligt för dina barn att göra rörelser som berättar om Jona, som att låtsas springa iväg, skapa ljud som av ett stormigt hav eller låtsas sväljas av en stor fisk (se ”Profeten Jona” i Berättelser ur Gamla testamentet). Fråga familjemedlemmarna vad de lär sig av Jonas upplevelse. För ett exempel på lärdom från Jona, se vers 7 i ”Lyss till profeten” (Barnens sångbok, s. 58–59).

Jona 3.Vad lärde sig Jona om att sprida evangeliet? Vem känner vi som skulle ha nytta och glädje av att få höra budskapet om Jesu Kristi återställda evangelium?

Mika 4:1–5.Vad ska enligt de här verserna medföra frid och framgång för Herrens folk? Vad kan vi göra hemma hos oss för att hjälpa till att uppfylla den här profetian?

Mika 5:2.Visa gärna upp en bild av Jesus som barn med sin mor (se Evangeliebilder, nr 33) på ena sidan av rummet och en bild av de vise männen på andra sidan. Läs tillsammans Mika 5:2 och Matteus 2:1–6. Hur hjälpte Mikas profetia de vise männen att hitta Jesus? Familjemedlemmarna skulle kunna flytta bilden av de vise männen till bilden av Jesus. Din familj kan också titta på videon ”Jesusbarnet: en julberättelse” (JesuKristiKyrka.org.org).

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Kanhända ej uppå stormigt hav”, Psalmer, nr 178.

Förbättra våra personliga studier

Finn Guds kärlek. När du läser skrifterna, notera då gärna tecken på Guds kärlek som du lägger märke till. Titta till exempel efter hur Gud visade sin kärlek till sina barn i berättelsen om Jona.

Bild
man som kastas ner i havet från en båt

Illustration: Kevin Carden

Skriv ut