Gamla testamentet 2022
14–20 november. Amos; Obadja: ”Sök HERREN så ska ni leva”


”14–20 november. Amos; Obadja: ’Sök HERREN så ska ni leva’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Gamla testamentet 2022 (2021)

”14–20 november. Amos; Obadja”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2022

Bild
Jesu ansikte upplyst av levande ljus i ett mörkt rum

Livets bröd, av Chris Young

14–20 november

Amos; Obadja

”Sök HERREN så ska ni leva”

Den Helige Anden kan öppna ditt sinne och hjärta för budskap i Guds ord som är ämnade just för dig. Vad känner du att Herren vill att du ska lära dig den här veckan?

Skriv ner dina intryck

Gud utvalde Abrahams avkomlingar till att vara hans förbundsfolk så att de skulle ”bli en välsignelse” för alla människor (se 1 Mos. 12:2–3). Men vid tiden för Amos verksamhet, förtryckte i stället en stor del av förbundsfolket de fattiga och ignorerade profeterna, så att deras handlingar av gudsdyrkan blev tomma och meningslösa (se Amos 2:6–16). I och för sig gjorde också de omgivande folken sig skyldiga till stora synder (se Amos 1; 2:1–5), men det har aldrig varit en ursäkt för Guds folk (se Amos 3:2). Så Gud skickade en herde från Juda vid namn Amos för att predika omvändelse för Israels rike. Senare förkunnade Gud även genom profeten Obadja att fastän Juda rike hade förstörts skulle Herren samla in och välsigna sitt folk igen. Båda profeterna vittnade om att förbundsfolket hade irrat sig bort från Herren, men de skulle inte vara förkastade för evigt. När Gud uppenbarar sina hemligheter för sina tjänare profeterna (se Amos 3:7) kan vi se det som ett tecken på att han fortfarande vill hjälpa oss att leva upp till de förbund vi har ingått med honom.

För mer information om böckerna Amos och Obadja, se ”Amos” och ”Obadja” i Handledning för skriftstudier.

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Amos 3:1–8; 7:10–15

Herren uppenbarar sanningen genom sina profeter.

I Amos 3:3–6 gav profeten Amos flera exempel på orsak och verkan: om ett lejon hittar ett byte, ryter det; om man gillrar en snara för en fågel, fastnar fågeln i den. (Notera att i Joseph Smiths översättning av vers 6 har ordet ”done” [vållat] ändrats till ”known” [känt till].)Ivers 7–8 använde Amos den här logiken om profeter. Vad får en profet att profetera? Vad mer kan du lära dig om profeter när du läser Amos 7:10–15? Begrunda varför du är tacksam för att Herren fortfarande ”uppenbarar sin hemlighet för sina tjänare profeterna” (se Amos 3:7). Vad säger den här sanningen dig om Gud?

Se även Läran och förbunden 1:38; 21:4–8; 35:13–14.

Amos 4–5

”Sök HERREN så ska ni leva.”

När du läser Amos 4:6–13, lägg då märke till de straffdomar som Herren sände ut över Israels folk. Vad säger de här verserna oss om vad Herren hoppades skulle hända efter var och en av de här upplevelserna? (Se även Hel. 12:3.) Tänk på en prövning som du nyligen har upplevt. Även om det inte är Gud som har sänt din prövning kan du begrunda hur den kan ge dig tillfällen att söka honom.

Läs Amos 5:4, 14–15 och begrunda hur Herren har varit ”nådig” (v. 15) mot dig när du har sökt honom, även i prövningens stunder.

Se även Donald L. Hallstrom, ”Vänd dig till Herren”, Liahona, maj 2010, s. 78–80.

Amos 8:11–12

Herrens ord kan tillfredsställa andlig hunger och törst.

Vi upplever alla perioder av andlig hunger och törst, men vi ska inte behöva ”irra omkring från hav till hav” (Amos 8:12) och söka efter något som kan tillfredsställa oss. Vi vet vad som tillfredsställer denna andliga hunger och vi har välsignats med Herrens ord i överflöd. När du läser Amos 8:11–12, fundera då på varför en hungersnöd är en bra jämförelse med att leva utan Guds ord. Vilka ytterligare insikter får du i Matteus 5:6; Johannes 6:26–35; 2 Nephi 9:50–51; 32:3; Enos 1:4–8?

Se även Jeffrey R. Holland, ”Hungriga mättar han med sina gåvor”, Nordstjärnan, jan. 1998, s. 66–68; Gospel Topics, ”Apostasy”, topics.ChurchofJesusChrist.org.

Bild
en grupp ungdomar framför templet

Vi kan bli frälsare på Sions berg genom att utföra tempeltjänst och släktforskning.

Obadja 1:21

Vilka är dessa ”frälsare … på Sions berg”?

President Gordon B. Hinckley gav en möjlig tolkning av frasen ”frälsare … på Sions berg” genom att koppla frasen till templet och släktforskning: ”[I templet blir] vi … bokstavligen frälsare på Sions berg. Vad innebär det? Liksom vår Frälsare gav sitt liv som ett ställföreträdande offer för hela mänskligheten och därigenom blev vår Frälsare, kan också vi, i liten skala och när vi ägnar oss åt ställföreträdande arbete i templet, bli som frälsare för dem på andra sidan som inte har möjlighet att gå framåt om inte något görs för deras räkning av dem som är på jorden” (”Avslutningsord”, Liahona, nov. 2004, s. 105).

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

Amos 3:7.Gå gärna igenom flera tal som kyrkans president nyligen hållit och prata om vad Herren uppenbarar för er familj genom honom. Varför är det viktigt att vi har en profet som leder kyrkan? Hur har vi kommit till insikt om att han är en sann profet? Vad gör vi för att följa hans råd?

Amos 5:4.Er familj kan kanske tillverka en affisch med den här versen att hänga upp i ert hem. Vad innebär det att söka Herren? Hur söker vi honom? Vilka välsignelser får vi när vi gör det? Uppmana gärna dina familjemedlemmar att dela med sig av och prata om andra skriftställen som lär oss hur vi kan söka Herren, såsom Matteus 7:7–8, Ether 12:41 och Läran och förbunden 88:63.

Amos 8:11–12.Barn kan tycka om att hitta på rörelser som passar till orden i de här verserna. När våra kroppar är hungriga eller törstiga, vad gör vi då? När våra andar är hungriga eller törstiga, vad gör vi då? Ni kan också titta på videon ”Det stora avfallet” [The Great Apostasy] (JesuKristiKyrka.org) och prata om hur evangeliets återställelse mättar vår andliga hunger.

Obadja 1:21.Vad kan det innebära att vara ”frälsare … på Sions berg”? (För en möjlig förklaring, se citatet från Gordon B. Hinckley i ”Förslag för personliga skriftstudier”.) Vilka av våra förfäder behöver frälsande förrättningar? Vad ska vi göra för att hjälpa dem?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Tack, Gud, att profeter du sänder”, Psalmer, nr 10.

Förbättra våra personliga studier

Använd musik till att inbjuda Anden och ta till dig läran. Genom att lyssna till eller läsa en psalm kan du lättare lära dig evangelieprinciper. Du kan till exempel lyssna till eller läsa ”Tack, Gud, att profeter du sänder” (Psalmer, nr 10) för att väcka en större tro på levande profeter. (Se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 22.)

Bild
Santo Domingo tempel, Dominikanska republiken

Santo Domingo tempel, Dominikanska republiken

Skriv ut