Gamla testamentet 2022
31 oktober–6 november. Daniel 1–6: ”Det finns ingen Gud som kan rädda så som han”


”31 oktober–6 november. Daniel 1–6: ’Det finns ingen Gud som kan rädda så som han’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Gamla testamentet 2022 (2021)

”31 oktober–6 november. Daniel 1–6”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2022

Bild
Daniel uttyder kungens dröm

Daniel uttyder Nebukadnessars dröm, av Grant Romney Clawson

31 oktober–6 november

Daniel 1–6

”Det finns ingen Gud som kan rädda så som han”

Äldste Richard G. Scott förklarade att vi genom att skriva ner inspiration ”visar Gud att hans kommunikation är helig för oss. Att skriva ner förbättrar också vår förmåga att minnas uppenbarelser” (”Hur man får uppenbarelse och inspiration för sitt eget liv”, Liahona, maj 2012, s. 46).

Skriv ner dina intryck

Troligen kommer ingen någonsin att kasta dig i en brinnande ugn eller i en lejongrop på grund av din tro på Jesus Kristus. Men ingen av oss kan ta sig igenom livet utan att tron sätts på prov. Vi kan alla ha nytta av exempel på människor som Daniel, Shadrak, Meshak och Abed-Nego, som tillfångatogs som unga män av det mäktiga Babel (se 2 Kung. 24:10–16). Dessa unga människor var omgivna av en obekant kultur med andra värderingar, och de ställdes inför stora frestelser att överge sin tro och sina rättfärdiga traditioner. Ändå höll de fast vid sina förbund. Liksom Josef i Egypten och Ester i Persien höll Daniel och hans vänner i Babel fast vid sin tro på Gud, och Gud utförde underverk som än i dag inspirerar troende.

Hur fann de styrka att hålla sig så trofasta? De gjorde de där små och enkla sakerna som Gud har bett oss alla att göra – fasta, be, välja goda vänner, förtrösta på Gud och vara ett ljus för andra. Vi får styrka av att göra de här små och enkla sakerna så att vi med tro kan möta lejonen och de brinnande ugnarna i våra egna liv.

För en översikt över Daniels bok, se ”Daniel” i Handledning för skriftstudier.

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Daniel 1; 3; 6

Jag kan förtrösta på Herren när min tro prövas.

På sätt och vis lever vi alla i Babel. Världen omkring oss är full av frestelser att kompromissa med våra normer och ifrågasätta vår tro på Jesus Kristus. När du läser Daniel 1, 3 och 6, lägg då märke till hur Daniel, Shadrak, Meshak och Abed-Nego på olika sätt pressades att göra saker de visste var fel. Har du någonsin känt dig pressad att kompromissa med det du tror på? Vad lär du dig av de här männen som kan hjälpa dig att förtrösta på Herren när du möter motstånd?

Daniels bok och många andra skrifter berättar om upplevelser där stor tro ledde till stora underverk. Men hur blir det om vår tro inte leder till de underverk vi vill ha (se t.ex. Alma 14:8–13)? Med tanke på vad du läste i Daniel 3:13–18, hur tror du att Shadrak, Meshak och Abed-Nego skulle ha besvarat den här frågan? Hur kan deras exempel påverka ditt sätt att hantera dina trosprövningar? För mer om de här verserna, se äldste Dennis E. Simmons tal ”Men om inte …” (Liahona, maj 2004, s. 73–75).

Daniels bok visar oss också hur en individs rättfärdiga val kan leda andra till större tro på Herren. Vilka exempel på detta finner du i kapitel 1, 3 och 6? Begrunda vilka följder dina val kan få för andra (se Matt. 5:16).

Se även Dieter F. Uchtdorf, ”Var inte rädda. Tro endast”, Liahona, nov. 2015, s. 76–79; David R. Stone, ”Sion mitt i Babylon”, Liahona, maj 2006, s. 90–93.

Bild
fyra pojkar vid ett bord vägrar ta emot kött av en man

Illustration av Daniel och hans vänner som vägrar äta av kungens mat, av Brian Call

Daniel 2

Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är Guds rike på jorden.

Genom uppenbarelse såg Daniel att Nebukadnessars dröm förutsade framtida världsliga riken, och även Guds framtida rike, som ”aldrig i evighet ska gå under” (Dan. 2:44). ”Kyrkan är detta profeterade sista dagarnas rike”, lärde äldste D. Todd Christofferson, ”som inte skapats av människan utan upprättats av himlens Gud och rullar fram likt den sten som ’revs loss från berget, men inte av människohänder’, för att uppfylla jorden” (se ”Varför kyrkan?”, Liahona, nov. 2015, s. 111). Tänk på Guds rike i de sista dagarna när du läser beskrivningarna av stenen i Daniel 2:34–35, 44–45. Vilka likheter ser du mellan stenen och riket? Hur ser du Guds rike fylla jorden i dag?

Se även Gordon B. Hinckley, ”Stenen som revs loss från berget”, Liahona, nov. 2007, s. 83–86; L.Whitney Clayton, ”Tiden kommer”, Liahona, nov. 2011, s. 11–13.

Daniel 3:19–28

Herren stöttar mig i mina prövningar.

Vilka insikter får du när du läser om den fjärde gestalten som visade sig i den brinnande ugnen tillsammans med Shadrak, Meshak och Abed-Nego? Hur kan den här berättelsen hjälpa dig i prövningarna som du möter? Du kan hitta ytterligare insikter i Mosiah 3:5–7; Alma 7:11–13; Läran och förbunden 61:36–37; 121:5–8.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

Daniel 1–2.När ni läser Daniel 1 och 2 tillsammans kan ni titta efter vilka välsignelser Daniel och hans vänner fick genom att avstå från att förtära kungens kött och vin. (Se videon ”Gud gav dem kunskap” [God Gave Them Knowledge], JesuKristiKyrka.org.) Ni kan jämföra de välsignelserna med Herrens löften till oss om vi håller hans bud, som till exempel Visdomsordet (se L&F 89:18–21). Hur har Herren välsignat oss för att vi lever efter Visdomsordet?

Daniel 3.Hur kan du hjälpa din familj att lära sig om berättelsen i Daniel 3? ”Shadrak, Meshak och Abed-Nego” i Berättelser ur Gamla testamentet kan vara till hjälp. Vad är det med Shadrak, Meshak och Abed-Nego som gör intryck på oss? Vilka situationer ställs vi inför som utmanar vår tro och kräver att vi visar att vi litar på Gud?

Daniel 6:1–23.Er familj skulle kanske tycka om att dramatisera delar av berättelsen i Daniel 6:1–23 (t.ex. v. 10–12 eller 16–23). Vad lär vi oss av Daniels föredöme? Vad kan vi göra för att bli mer som han?

Daniel 6:25–27.Hur påverkades kung Darejavesh, enligt de här verserna, när Herren räddade Daniel från lejonen? Ni kan också läsa i Daniel 2:47; 3:28–29 om hur kung Nebukadnessar påverkades på ett liknande sätt. Vilka möjligheter har vi att påverka andra? Diskutera exempel ni har sett på hur andra människors tro, som till exempel familjemedlemmars tro, har påverkat andra positivt.

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Jag lyda vill Guds lagar”, Barnens sångbok, s. 72.

Förbättra vår undervisning

Undervisa om läran. Herrens evangelium är vackert i sin enkelhet (se L&F 133:57). Enkla aktiviteter och diskussioner som fokuserar på läran kan inbjuda den Helige Anden att föra evangeliets budskap in i din familjs hjärtan.

Bild
Daniel i lejongropen

Daniel i lejongropen, 1872. Rivière, Briton (1840–1920). Bild: Walker Art Gallery, National Museums Liverpool/Bridgeman Images

Skriv ut