Gamla testamentet 2022
31 oktober–6 november. Daniel 1–6: ”Det finns ingen Gud som kan rädda så som han”


”31 oktober–6 november. Daniel 1–6: ’Det finns ingen Gud som kan rädda så som han’”, Kom och följ mig – för Primär: Gamla testamentet 2022 (2021)

”31 oktober–6 november. Daniel 1–6”, Kom och följ mig – för Primär: 2022

Bild
Daniel tyder kungens dröm

Daniel tolkar Nebukadnessars dröm, av Grant Romney Clawson

31 oktober–6 november

Daniel 1–6

”Det finns ingen Gud som kan rädda så som han”

När du läser Daniel 1–6, gör då anteckningar om sanningar som du känner att barnen ska få upptäcka.

Skriv ner dina intryck

Bild
ikonen dela

Uppmuntra till delaktighet

Sätt upp bilder av händelserna i Daniel 1–6 (se veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer eller Evangeliebilder, nr 23, 24, 25, 26). Be barnen berätta vad de vet om händelserna på bilderna. Be dem berätta om ett tillfälle då de valde att följa Frälsaren liksom Daniel och hans vänner gjorde.

Bild
ikonen undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

Daniel 1:1–17

Min himmelske Fader vill att jag ska ta hand om min kropp.

Daniel och hans vänner vägrade äta maten och dricka vinet som kungen erbjöd dem för de ville följa Guds bud och undvika att skada sina kroppar. I dag hjälper Visdomsordet oss att undvika ämnen som skadar våra kroppar.

Möjliga aktiviteter

  • Läs berättelsen ”Daniel och hans vänner” för barnen (i Berättelser ur Gamla testamentet), eller sammanfatta Daniel 1:1–17. Låt barnen dramatisera berättelsen. Hjälp dem förstå hur Herren välsignade Daniel och hans vänner för att de valde att lyda honom (se v. 17). Vilka välsignelser får vi från Gud när vi väljer det rätta?

  • Visa bilder för barnen av saker som Visdomsordet lär oss att vi ska äta eller använda och saker som det säger att vi inte ska äta eller använda (se L&F 89). Be barnen låtsas äta de bra sakerna och säga nej till de dåliga sakerna. Bär vittne om att Herren välsignar oss när vi tar hand om våra kroppar. Sjung en sång tillsammans om att ta hand om våra kroppar, till exempel ”Ett tempel som boning” (Barnens sångbok, s. 73). Vad lär den här sången oss?

Bild
fyra pojkar vid ett bord som vägrar äta maten som en man erbjuder dem

Illustration av Daniel och hans vänner som vägrar äta kungens mat, av Brian Call

Daniel 1; 3; 6

Gud välsignar mig när jag väljer att följa Jesus Kristus.

Daniels bok innehåller berättelser om människor som valde att följa Guds bud även när det var svårt att göra det. Hur kan du hjälpa barnen lära sig av dessa exempel?

Möjliga aktiviteter

  • Hitta bilder av berättelserna i Daniel 1, 3 och 6 (se veckans aktivitetssida, veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer, eller Evangeliebilder, nr 23, 25, 26). Placera bilderna upp och ner på tavlan eller golvet. Be ett barn att vända upp en av bilderna och hjälp honom eller henne återge berättelsen som den handlar om. (För hjälp, se ”Daniel och hans vänner”, ”Shadrak, Meshak och Abed-Nego”, och ”Daniel och lejongropen” i Berättelser ur Gamla testamentet.) Efter varje berättelse tar ni upp frågor som dessa: Vad gjorde folket för att följa Herren? Hur välsignade Herren dem? Berätta hur du har välsignats för att du har valt att följa Jesus Kristus. Be barnen berätta om sina upplevelser.

  • Be barnen dramatisera situationer där de kan visa sin tro på Gud genom att hålla hans bud. Det kan handla om att vara snäll mot ett syskon, berätta för någon om Frälsaren eller att be varje kväll. Visa en bild av Shadrak, Meshak och Abed-Nego i den brinnande ugnen (se Evangeliebilder, nr 25) och be barnen räkna människorna i ugnen. Läs Daniel 3:24–25 för att ta reda på vilka fler som var i ugnen. Bär ditt vittnesbörd om att Herren är med oss när vi följer honom.

Daniel 6

Min himmelske Fader vill att jag ska be ofta.

Daniel var villig att riskera sitt liv för att kunna be till sin himmelske Fader varje dag. Hur kan du hjälpa barnen utveckla en liknande önskan att be?

Möjliga aktiviteter

  • Återge berättelsen i Daniel 6 (se ”Daniel och lejongropen” i Berättelser ur Gamla testamentet) och be barnen rita en teckning av berättelsen. Be dem använda sina teckningar för att återge berättelsen för varandra. Varför vill vår himmelske Fader att vi ska be till honom? Berätta varför bönen är viktig för dig.

  • Prata med barnen om tillfällen när de kan be, som när de är rädda, när de gör misstag eller när de behöver hjälp i skolan. Varför är det bra att be i de här situationerna? Lär barnen att var de än är så kan de alltid be i sina hjärtan.

  • Sjung en sång tillsammans om bönen, såsom ”Vi ödmjukt böjer huvudet” (Barnens sångbok, s. 18). Prata med barnen om saker vi kan be för.

Bild
ikonen undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

Daniel 1; 3; 6

Jag kan göra det som är rätt även när det är svårt.

Berättelserna i Daniel 1, 3 och 6 kan ge barnen du undervisar mod och tro att fatta bra beslut, även när de känner sig ensamma.

Möjliga aktiviteter

  • Rita flera pilar på tavlan som pekar i samma riktning och sedan en pil som pekar i motsatt riktning. På vilket sätt liknar Daniel och hans vänner den här ensamma pilen? Be barnen ge exempel från berättelserna i Daniel 1, 3 och 6 (se ”Daniel och hans vänner”, ”Shadrak, Meshak och Abed-Nego”, och ”Daniel och lejongropen”, i Berättelser ur Gamla testamentet). Fråga barnen varför de tror att det var svårt för Daniel och hans vänner att fatta bra beslut. Vilka välsignelser fick de av Herren för att de valde rätt?

  • Hjälp barnen tänka på situationer när de kan bli pressade att fatta fel beslut. Be dem berätta om upplevelser när de fick välsignelser för att de valde rätt även när det var svårt. Sjung en sång tillsammans som handlar om det här ämnet, såsom ”Gör rätt val” (Psalmer, nr 162).

Daniel 2

Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är Guds rike på jorden.

När Daniel gav sin inspirerade tolkning av Nebukadnessars dröm såg han att en sten ”revs loss från berget, men inte av människohänder” (Dan. 2:45). Den här stenen representerar Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, som är ämnad att uppfylla jorden.

Möjliga aktiviteter

  • Läs Daniel 2:31–35, 44–45 med barnen och be dem rita en teckning av det Nebukadnessar såg i sin dröm. Fråga barnen vad de lär sig i dessa verser om stenen i drömmen. Förklara att den här stenen representerar Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Be barnen nämna några saker som vår himmelske Fader gjorde för att upprätta sin kyrka i de sista dagarna. För att ge dem förslag kan du visa bilder på händelser vid kyrkans återställelse (se Evangeliebilder, nr 90–95).

  • Ge varje barn ett hopskrynklat papper som representerar stenen i Nebukadnessars dröm. Be varje barn berätta hur han eller hon vet att kyrkan återställdes av Gud. Medan barnen berättar ber du dem ge sin ”sten” till dig. Skrynkla ihop stenarna tillsammans med hjälp av tejp eller snöre så att det blir en stor sten. Bär vittne om att när vi stärker våra vittnesbörd och berättar om evangeliet för andra så förenar vi vår tro och hjälper Guds rike ”[fylla] hela jorden” (Dan. 2:35).

Bild
ikonen inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Be barnen göra något den här veckan som visar deras tro på Jesus Kristus.

Förbättra vår undervisning

Hjälp barnen känna igen Anden. När du har andliga upplevelser med barnen kan du hjälpa dem känna igen den Helige Andens inflytande.

Skriv ut