Gamla testamentet 2022
14–20 november. Amos; Obadja: ”Sök HERREN så ska ni leva”


”14–20 november. Amos; Obadja: ’Sök HERREN så ska ni leva’”, Kom och följ mig – för Primär: Gamla testamentet 2022 (2021)

”14–20 november. Amos; Obadja”, Kom och följ mig – för Primär: 2022

Bild
Jesus ansikte upplyst av ljus i ett mörkt rum

Livets bröd, av Chris Young

14–20 november

Amos; Obadja

”Sök HERREN så ska ni leva”

När du fokuserar på att undervisa om sanna läror på ett enkelt sätt gör du det möjligt för den Helige Anden att vittna för barnen. Använd aktiviteterna i det här lektionsförslaget – eller gör egna – för att hjälpa dig undervisa om evangelieprinciper på enkla sätt.

Skriv ner dina intryck

Bild
ikonen dela

Uppmuntra till delaktighet

Be barnen berätta något de lärde sig nyligen hemma eller i kyrkan. Du kan till exempel fråga om de har hittat några nya favoritskriftställen eller hört ett budskap de vill berätta om för klassen.

Bild
ikonen undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

Amos 3:7; 7:14–15

Profeterna är budbärare från Jesus Kristus.

Något av det viktigaste som barnen kan förstå om profeter är att de är budbärare från Jesus Kristus. Förslagen nedan kan hjälpa dig lära dem denna viktiga sanning.

Möjliga aktiviteter

  • Viska ett budskap till resten av klassen till ett av barnen (det kan vara att be barnen stå på ett ben eller vända sig om i en cirkel) och be honom eller henne ge budskapet till de andra barnen. Upprepa den här aktiviteten och låt några av de andra barnen vara budbäraren. Hjälp dem förstå hur budbäraren i den här aktiviteten är som en profet, som delar med sig av Guds budskap till oss. Ge några exempel på nya budskap från den levande profeten som har hjälpt dig komma närmare Jesus Kristus.

  • Be ett barn stå längst fram i rummet och låtsas vara profeten Amos. Medan du återger några fakta om Amos från Amos 7:14–15 ger du barnet bilder eller föremål att hålla i som passar ihop med varje fakta, som en bild av ett får, en frukt och Herren. Förklara att Amos var en herde som Herren kallade till att vara hans budbärare. Visa sedan bilder av Herren och den levande profeten och förklara att Herren fortsätter att kalla budbärare i dag. Läs Amos 3:7 högt och be barnen peka på den lämpliga bilden när de hör orden ”Herren” och ”profeterna”. Bär ditt vittnesbörd om att precis som i Amos dagar talar Jesus Kristus direkt till oss genom sina profeter.

  • Återge en berättelse från en av kyrkans senaste tidskrifter om den levande profeten eller om upplevelser som kyrkans medlemmar har haft när de har följt profetens råd.

  • Sjung eller spela upp en sång om profeter, såsom ”Lyss till profeten” (Barnens sångbok, s. 58–59), medan barnen arbetar med veckans aktivitetssida. Påpeka uttryck i sången för barnen som undervisar om hur profeter leder vägen till Jesus Kristus.

Amos 5:14

Om jag söker det goda kommer Herren att vara med mig.

Amos uppmanade israeliterna: ”Sök det goda och inte det onda” och lovade att om de gjorde det ”ska HERREN … vara med er.” Hur ska du hjälpa barnen besvara den här uppmaningen och ta emot det här löftet?

Möjliga aktiviteter

  • Visa flera bilder av barn som gör bra saker, som att hjälpa andra eller ta sakramentet. Låt varje barn turas om att beskriva en av bilderna medan de andra barnen gissar vilken bild han eller hon beskriver. Läs Amos 5:14 och hjälp barnen tänka på hur de kan ”söka det goda” varje dag.

  • Be barnen rita teckningar av sig själva när de gör något bra. Läs Amos 5:14 och framhåll Herrens löfte att han ska vara med oss när vi söker det goda. Be barnen lägga till en bild på Jesus som står bredvid dem i sina teckningar.

Bild
ikonen undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

Bild
nutida apostlar skakar hand med varandra under generalkonferensen

Herren uppenbarar sanningar till sina profeter.

Amos 3:7

Profeterna är budbärare från Jesus Kristus.

Amos 3:7 är ett perfekt skriftställe för att hjälpa barnen förstå att när vi lyssnar på profeten så lyssnar vi på en budbärare från Jesus Kristus.

Möjliga aktiviteter

  • Hjälp barnen lära sig hela eller delar av Amos 3:7 utantill. Ge dem till exempel några minuter att läsa versen flera gånger medan du skriver vartannat ord i versen på tavlan. Be barnen stänga sina skrifter och återge versen högt tillsammans med hjälp av ledtrådarna på tavlan. Sudda sedan ut några ord i taget tills barnen kan upprepa hela versen utan några ledtrådar. Vad lär den här versen oss om profeter? Hur har vår levande profet hjälpt oss veta vad Frälsaren vill att vi ska göra?

  • Skriv flera frågor om profeter på pappersremsor, såsom följande: Varför har vi profeter? Vad gör profeter? Varför följer du profeten? Vad undervisar profeter om? Be barnen para ihop sig och låt ett barn från varje par välja en fråga och be sin partner besvara den. Om barnen behöver hjälp att besvara en fråga kan de söka i ”Profet” i Handledning för skriftstudier (Skrifterna.JesuKristiKyrka.org). När partnern har besvarat frågan kan barnen byta roller och välja en annan fråga.

  • Nämn flera fakta för barnen om en profet från Gamla testamentet som de har lärt sig om det här året (som Noa, Mose eller Jesaja). Be dem gissa vilken profet du beskriver. Upprepa detta för andra profeter.

Amos 5:4–15

Om jag söker det goda kommer Herren att vara med mig.

Barn får många tillfällen att välja mellan rätt och fel. Tänk på hur du ska inspirera dem att ”sök[a] det goda och inte det onda” (v. 14).

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen söka i Amos 5:4–15 efter ordet ”sök”. Vad vill Herren att vi ska söka och vad lovar han dem som gör det? Hur söker vi Herren?

  • Hjälp barnen lära sig den sista meningen i trettonde trosartikeln utantill. Hur ”söker vi efter detta”?

Amos 8:11–12

Återställelsen av evangeliet satte stopp för avfallets hungersnöd.

Att förstå det Amos lärde om avfallet kan hjälpa barnen känna tacksamhet för evangeliets återställelse.

Möjliga aktiviteter

Bild
ikonen inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Ge barnen en kort stund att tänka på något de lärde sig i dag som de vill berätta om för en familjemedlem. Uppmuntra dem att bestämma sig för vem de ska berätta det för och hur de ska berätta det.

Förbättra vår undervisning

Ge uppmaningar som respekterar handlingsfriheten. Ställ frågor som hjälper barnen tänka på personliga sätt att tillämpa det de lärt sig. Du kan till exempel fråga: ”Finns det en sak du känner att du ska göra med tanke på det vi har pratat om i dag?”

Skriv ut