Gamla testamentet 2022
7–13 november. Hosea 1–6; 10–14; Joel: ”Jag vill älska dem generöst”


”7–13 november. Hosea 1–6; 10–14; Joel: ’Jag vill älska dem generöst’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Gamla testamentet 2022 (2021)

”7–13 november. Hosea 1–6; 10–14; Joel”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2022

Bild
brud och brudgum på tempelområde

7–13 november

Hosea 1–6; 10–14; Joel

”Jag vill älska dem generöst”

Inbjud Anden att vara delaktig i dina studier av Hosea och Joel. Lägg märke till vilka budskap Anden inger i ditt hjärta och sinne.

Skriv ner dina intryck

Israels förbund med Herren var ämnat att vara så djupt och meningsfullt att Herren jämförde det med ett äktenskap. Förbundet, likt ett äktenskap, innefattade eviga förpliktelser, gemensamma upplevelser, byggandet av ett liv tillsammans, absolut lojalitet och mest av allt – helhjärtad kärlek. Med denna typ av hängivenhet följde höga förväntningar – och tragiska konsekvenser för otrohet. Genom profeten Hosea beskrev Gud några av följderna som israeliterna drabbades av för att de bröt sitt förbund. Och ändå löd hans budskap inte: ”Jag ska förkasta er för att ni varit otrogna.” I stället löd det: ”Jag ska be er komma tillbaka” (se Hos. 2:14–15). ”Jag ska trolova dig med mig i … rättfärdighet”, förkunnade Herren (Hos. 2:19). ”Jag vill hela dem från deras avfall, jag vill älska dem generöst” (Hos. 14:5). Det här är samma budskap som han ger oss i dag när vi strävar efter att leva efter våra förbund med kärlek och hängivenhet.

Joel gav ett liknande budskap: ”Vänd om till HERREN er Gud, för han är nådig och barmhärtig, sen till vrede och stor i nåd” (Joel 2:13). ”Men HERREN är en tillflykt för sitt folk, ett skydd för Israels barn” (Joel 3:16). När du läser Hosea och Joel, begrunda då din egen relation med Herren. Tänk på hur hans trofasthet inspirerar dig att vara trofast mot honom.

För en överblick över böckerna Hosea och Joel, se ”Hosea” och ”Joel” i Handledning för skriftstudier.

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Hosea 1–3; 14

Herren ber mig alltid att återvända till honom.

Hoseas hustru Gomer var otrogen mot honom, och Gud pekade på den här sorgliga händelsen för att undervisa israeliterna om hur han kände för dem och deras förbund med honom. När du läser Hosea 1–3, begrunda då hur Herren ser på sin relation med sitt förbundsfolk. Du kan begrunda hur du på olika sätt, liksom israeliterna, kan ha varit otrogen mot Herren och hur han har räckt ut en hand till dig. Vad lär du dig till exempel av Hosea 2:14–23 och Hosea 14 om Herrens kärlek och barmhärtighet? Hur visar du honom din kärlek och lojalitet?

Se även Dieter F. Uchtdorf, ”Återvänd med säkerhet”, Liahona, maj 2007, s. 99–101.

Bild
en kvinna sitter på marken och en man lägger handen på hennes huvud

Den syndiga Gomer, som representerar Israel, blev erbjuden återlösning av Herren. Illustration: Deb Minnard, med tillstånd av goodsalt.com

Hosea 6:4–7; Joel 2:12–13

Hängivenhet mot Gud måste kännas inombords och inte bara uttryckas utåt.

Herren hade befallt sitt folk att offra djuroffer. Men även om människorna på Hoseas tid lydde den lagen, bröt de mot viktigare bud (se Hos. 6:4–7). Vad tror ni det betyder att Herren ”har [sin] glädje i kärlek och inte i offer, kunskap om Gud mer än brännoffer” (Hos. 6:6, se även fotnoten)? Vad tror ni det innebär att kärlek kan vara som morgondiset eller som dagg? Hur bör vår kärlek och rättfärdighet vara? (Se Jes. 48:18; 1 Ne. 2:9–10.)

Du kan också läsa Matteus 9:10–13; 12:1–8 för att se hur Frälsaren använde Hosea 6:6 under sin verksamhet. Hur hjälper de här verserna dig att förstå Hoseas ord?

När du läser Joel 2:12–13 kan det vara bra att känna till att detta att riva sönder sina kläder traditionellt var ett yttre tecken på sorg och ånger (se t.ex. 2 Krön. 34:14–21, 27). På vilket sätt skiljer sig detta att riva sönder sitt hjärta från att riva sönder sina kläder?

Se även Jesaja 1:11–17; Matteus 23:23; 1 Johannesbrevet 3:17–18.

Joel 2

”Jag utgjuter min Ande över allt kött.”

När Joel profeterade om ”HERRENS dag” beskrev han den som ”en dag av mörker och töcken”, ”stor och mycket skrämmande” (Joel 2:1–2, 11). Israel har ställts inför många stora och skrämmande dagar genom historien, och Guds förbundsfolk kommer att ställas inför fler i framtiden. Vad i rådet som Herren gav i Joel 2:12–17 gör intryck på dig? Lägg också märke till välsignelserna han utlovade i Joel 2:18–32. Varför kan välsignelserna som utlovades i vers 27–32 vara särskilt värdefulla i dagar liknande dem som beskrevs i Joel 2, inklusive i våra dagar?

Vad tror du det betyder att Herren sa att han ”utgjuter [sin] Ande över allt kött” (Joel 2:28)? Hur håller profetiorna i Joel 2:28–29 på att uppfyllas? (Se Apg. 2:1–21; JS–H 1:41.)

Begrunda gärna följande ord av president Russell M. Nelson: ”I kommande dagar blir det inte möjligt att överleva andligt utan den Helige Andens ledande, tröstande och ständiga inflytande” (Russell M. Nelson, ”Uppenbarelse för kyrkan, uppenbarelse för våra liv”, Liahona, maj 2018, s. 96). Varför är uppenbarelse livsviktig för vår andliga överlevnad? Hur kan du öka din förmåga att ta emot personlig uppenbarelse?

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

Hosea 2:19–20.Herren använde äktenskapet som metafor för att beskriva sin förbundsrelation med Israel (se även HFS, ”Brudgummen”, Skrifterna.JesuKristiKyrka.org). Er familj kan diskutera varför äktenskap kan vara en bra metafor för våra förbund med Gud. Hur får vi hjälp av Hosea 2:19–20 med att förstå hur Gud känner för oss? Hur kan vi vara trogna våra förbund med honom?

Hosea 10:12.Barn tycker kanske att det är roligt att rita en klocka och planera hur de kan söka Herren på olika tider under dagen.

Joel 2:12–13.För att hjälpa din familj att prata om Joel 2:12–13 kan du placera en bild av Frälsaren på ena sidan av rummet och ordet synd på den andra sidan. Låt familjemedlemmarna turas om att vända sig mot skylten och sedan vända sig mot Frälsaren medan de berättar om sådant som kan hjälpa oss att vända oss till honom ”av hela [vårt] hjärta”. Uppmuntra familjemedlemmarna att tänka på alla aspekter av sina liv, såsom aktiviteter, arbete, skola och relationer.

Joel 2:28–29.Vad kan det betyda att Herren ”utgjuter” sin Ande över oss? Du kan kanske demonstrera det här genom att ösa ut en vätska över något och sedan visa på kontrasten genom att bara hälla ut en droppe eller en skvätt.

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Kommen till Herren”, Psalmer, nr 80.

Förbättra vår undervisning

Undervisa om läran. ”[Missa] aldrig tillfället att samla barnen för att de ska lära sig Jesu Kristi lärdomar. Sådana stunder är mycket sällsynta jämfört med fiendens ansträngningar” (Henry B. Eyring, ”Kraften i att undervisa om läran”, Liahona, juli 1999, s. 87).

Bild
Jesus står i en dörröppning

Kom till mig, av Kelly Pugh

Skriv ut