Det Nye Testamente 2023
8. januar. Hvordan kan mit vidnesbyrd om Jesus Kristus være til velsignelse for andre? Matthæus 1; Lukas 1


»8. januar. Hvordan kan mit vidnesbyrd om Jesus Kristus være til velsignelse for andre? Matthæus 1; Lukas 1«, Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2023 (2022)

»8. januar. Hvordan kan mit vidnesbyrd om Jesus Kristus være til velsignelse for andre?«, Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2023

Billede
I henhold til dit ord, af Elspeth Young

Maria bar et stærkt vidnesbyrd om Frelserens mission (se Luk 1:46-55). I henhold til dit ord, af Elspeth Young

8. januar

Hvordan kan mit vidnesbyrd om Jesus Kristus være til velsignelse for andre?

Matthæus 1; Lukas 1

Billede
rådfør jer med hinanden-ikon

Rådfør jer med hinanden

Ledes af et medlem af kvorums- eller klassepræsidentskabet; 10-20 minutter

Fremsig sammen ved begyndelsen af mødet Unge Kvinders tema eller Det Aronske Præstedømmes kvorumstema. Indled derefter en drøftelse om arbejdet med frelse og ophøjelse ved hjælp af et eller flere af nedenstående spørgsmål eller ved hjælp af dine egne spørgsmål (se Kirkens Håndbog: Tjeneste i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, 10.2, 11.2, ChurchofJesusChrist.org). Planlæg, hvordan I kan følge op på det, I drøfter.

  • Efterlevelse af evangeliet. Hvad drøftede vi sidste gang, og hvilke opfordringer eller opgaver blev der fremsat? Hvad har vi gjort for at efterkomme disse opfordringer eller opgaver?

  • Omsorg for dem, der har brug for hjælp. Hvad kan vi gøre eller sige for at nå ud til dem, der måske føler sig ensomme eller langt væk fra vor himmelske Fader?

  • Indbyd alle til at acceptere evangeliet. Hvordan kan vi hjælpe andre til at føle Jesu Kristi kærlighed?

  • Knyt familier sammen for evigt. Hvordan kan vi udveksle idéer med hinanden for at styrke vores familier?

Ved lektionens afslutning gør du følgende, hvis det er relevant:

  • Bær vidnesbyrd om de principper, der er blevet gennemgået.

  • Mind klasse- eller kvorumsmedlemmerne om de planer og opfordringer, der blev fremsat i løbet af mødet.

Billede
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes af en voksen leder eller en ung; ca. 25-35 minutter

Forbered dig åndeligt

Ligesom de fleste trofaste jøder på sin tid har Maria helt sikkert set frem til Messias’ komme. Da Maria havde fået at vide af en engel, at ventetiden næsten var forbi – og at hun skulle blive mor til den lovede Forløser – bar hun et smukt vidnesbyrd om »Gud, min frelser«. Dette vidnesbyrd er nedskrevet i Lukas 1:46-55, og det er elsket af kristne over hele verden. Når du læser disse vers, så tænk på personerne i din klasse eller dit kvorum. Ligesom Maria forbereder de sig på Jesu Kristi genkomst – denne gang på hans vidunderlige andet komme. Og ligesom Maria kan deres vidnesbyrd også have en stærk indflydelse på troen hos de mennesker, der er omkring dem.

Hvad mener dem, du underviser, om Jesus Kristus? Hvordan kan deres vidnesbyrd om Jesus Kristus være til velsignelse for andre? Når du forbereder dig til at undervise, kan du også læse 2 Nefi 25:23-26 og ældste Neil L. Andersens tale »Vi taler om Kristus« (Liahona, nov. 2020, s. 88-91).

Lær sammen

En god måde at få de unge til at gøre sig tanker om deres eget vidnesbyrd om Jesus Kristus er ved sammen at undersøge Marias vidnesbyrd i Lukas 1:46-55. Måske kan de udveksle udsagn, der beskriver, hvad Maria troede og følte med hensyn til Frelseren. Hvilke af disse sætninger beskriver også, hvordan vi føler for ham? Hvad får for eksempel vores ånd til at »fryde sig over Gud«? (v. 47). Hvilke »store ting« har han gjort for os? (v. 49). Hvordan har han udøvet vældige gerninger i vores liv? (se v. 51). Nedenstående idéer til aktiviteter kan føre til samtaler om, hvordan vores vidnesbyrd om Kristus kan velsigne andre.

  • Ældste Neil L. Andersens tale »Vi taler om Kristus« forklarer, hvorfor vi bør tale mere åbent om Frelseren – og hvordan vi kan gøre det. I kan eventuelt læse dele af ældste Andersens budskab sammen. Medlemmer af klassen eller kvorummet kan drøfte de grunde, han giver til at vi bør dele vores vidnesbyrd om Jesus Kristus og hans råd til, hvordan vi kan gøre det. Hvilke konkrete ting kan vi gøre for at tale mere åbent om Kristus?

  • Som medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige kender vil til vigtige sandheder om Jesus Kristus, som vi kan dele med andre. Hvordan kan du hjælpe de unge til at tænke over disse sandheder? Du kan bede dem om at studere »Den levende Kristus: Apostlenes vidnesbyrd«enkeltvis eller i grupper og lede efter svar på spørgsmålet »Hvilke sandheder om Frelseren har en særlig betydning for dig?« Bed dem om at nævne de sandheder, de har fundet, og forklare, hvorfor disse sandheder er vigtige for dem. De kan eventuelt udveksle skriftsteder og deres egne erfaringer, efterhånden som de gør det. De kan derefter drøfte, hvilke sandheder om Frelseren de kan fortælle om på de sociale medier, til en ven, der kæmper med et vidnesbyrd, eller til en person, der ikke er medlem af vores kirke.

  • Udover Lukas 1:46-55, rummer skrifterne mange andre skriftsteder, der kan inspirere os til at fortælle, hvad vi ved om Jesus Kristus. Der findes yderligere eksempler i »Yderligere ressourcer«. Overvej at læse nedenstående skriftsteder sammen. Hvad lærer de os med hensyn til, hvordan vi kan dele vores vidnesbyrd om Jesus Kristus med andre? Hvad kan vi ellers lære af disse vers? Klasse- eller kvorumsmedlemmerne kan også fortælle om ting, de har lært af mennesker, de kender, der frit deler deres tro på Jesus Kristus.

Billede
unge kvinder studerer skrifterne

Når vi lærer Frelseren at kende og at elske ham, finder vi måder hvorpå vi kan bære vores vidnesbyrd om ham.

At handle i tro

Tilskynd medlemmerne af klassen eller kvorummet til at overveje og nedskrive, hvad de vil gøre for at reagere på de tilskyndelser, de har fået i dag. Hvis de har lyst, kan de dele deres idéer. Bed dem om at tænke over, hvordan det at handle på de indtryk, de får, vil styrke deres forhold til vor himmelske Fader og Jesus Kristus.

Yderligere ressourcer

Undervisning på Frelserens måde

At stille spørgsmål, der opfordrer eleverne til at bære vidnesbyrd, kan være en meget virkningsfuld måde at indbyde Ånden på. Du kan stille spørgsmål som: »Hvordan har I erfaret, at Jesus Kristus sonede for jeres synder?« eller »Hvordan har I lært at påskønne det, frelseren gjorde for os i Getsemane?«

Udskriv