Nieuwe Testament 2023
11 juni. Hoe kan ik dichter tot mijn hemelse Vader en Jezus Christus komen? Johannes 14–17


‘11 juni. Hoe kan ik dichter tot mijn hemelse Vader en Jezus Christus komen? Johannes 14–17’, Kom dan en volg Mij – voor Aäronische-priesterschapsquorums en jongevrouwenklassen: leerstellige onderwerpen 2023 (2022)

‘11 juni. Hoe kan ik dichter tot mijn hemelse Vader en Jezus Christus komen?’, Kom dan en volg Mij – voor Aäronische-priesterschapsquorums en jongevrouwenklassen: leerstellige onderwerpen 2023

Afbeelding
jongevrouw bidt

11 juni

Hoe kan ik dichter tot mijn hemelse Vader en Jezus Christus komen?

Johannes 14–17

Afbeelding
met elkaar overleggen (pictogram)

Met elkaar overleggen

Onder leiding van een lid van het quorum- of klaspresidium; ongeveer 10–20 minuten

Zeg eerst samen het jongevrouwenthema of het thema Aäronische-priesterschapsquorums op. Breng daarna aan de hand van een of meer van de onderstaande vragen een gesprek over het werk van heil en verhoging op gang. Je kunt ook zelf vragen bedenken. (Zie Algemeen handboek, 10.2, 11.2.) Stel een actieplan op om het besprokene uit te voeren.

  • Het evangelie naleven. Door welke recente ervaringen is ons getuigenis versterkt?

  • Voor hulpbehoevenden zorgen. Wie hebben onze hulp en gebeden nodig? Waartoe voelen we ons geïnspireerd om te helpen?

  • Allen uitnodigen om het evangelie te ontvangen. Hoe kunnen we een licht zijn voor familieleden of vrienden die er een andere geloofsovertuiging op na houden?

  • Families voor eeuwig verenigen. Hoe kunnen we onze liefde en steun voor onze familieleden tonen en thuis een invloed ten goede zijn?

Doe aan het eind van de les eventueel het volgende:

  • Getuig van de behandelde beginselen.

  • Herinner de quorum- of klasleden aan de plannen en uitnodigingen die je tijdens de les besproken hebt.

Afbeelding
in de leer onderwijzen (pictogram)

In de leer onderwijzen

Onder leiding van een volwassen leidinggevende of jongere; ongeveer 25–35 minuten

Je geestelijke voorbereiding

Vruchten kunnen niet groeien aan een tak die van de boom is losgekomen. Zo kunnen wij ook niet geestelijk groeien als we los van God leven (zie Johannes 15:4–6). Toch zijn er talloze krachten die ons van Hem willen loswrikken. Soms gaat het om onze eigen hoogmoed of slechte keuzes, maar vaak gewoon door de omstandigheden in ons aards bestaan. Toen Jezus voor de laatste keer in dit leven met zijn discipelen sprak, wist Hij dat Hij weldra van hen gescheiden zou worden. Hij leerde ze dus hoe belangrijk het is om een nauwe band met Hem en zijn Vader te onderhouden – dat we als een tak aan een boom met Hen verbonden moeten zijn. Hij noemde dit in Hem ‘blijven’. Hij leerde zijn discipelen ook hoe ze dat konden doen. Het allerbelangrijkste is dat Hij die verbondenheid door zijn zoenoffer mogelijk heeft gemaakt.

Denk bij je studie van Johannes 14–17 na over je band met onze hemelse Vader en Jezus Christus. Denk ook aan de mensen die je onderwijst en aan hun verlangen om dichter bij God te komen. Wat ga je doen om ze te helpen? Sta bij je lesvoorbereiding eventueel ook stil bij Leer en Verbonden 88:62–68.

Samen leren

Bedenk hoe je de jongeren kunt inspireren om de leringen van de Heiland over wijnstokken en ranken in Johannes 15:1–12 te bespreken. Laat ze aan de hand van een tekening, foto of echte rank of tak visualiseren waar Jezus het over had. Vraag wanneer ze zich dicht bij onze hemelse Vader en Jezus Christus hebben gevoeld – of wanneer Ze juist ver weg leken. Hoe kunnen we volgens deze verzen dicht bij Hen blijven? Activiteiten als de volgende kunnen deze bespreking ten goede komen.

  • Het kan zinvol zijn om de vraag ‘Wat verwijdert ons van onze hemelse Vader en Jezus Christus?’ uit te diepen. Zet de vraag eventueel op het bord en laat de jongeren reageren. Bespreek vervolgens hoe we een band met een vriend(in) of familielid opbouwen. In welk opzichten lijkt dit wel en niet op de wijze waarop we een band met onze hemelse Vader en Jezus Christus opbouwen? Hoe helpt Jezus Christus ons om dichter tot Hem en zijn Vader te komen? Moedig de klas- of quorumleden aan de Schriftteksten in ‘Aanvullend materiaal’ te lezen om deze vraag te beantwoorden. De jongeren hebben er mogelijk baat bij om deze verzen in koppels te bestuderen en te bespreken wat ze ervan opsteken.

  • Niemand is dichter bij God de Vader dan zijn geliefde Zoon, Jezus Christus. Wat leren we van de Heiland over dichter tot God komen? De klas- en quorumleden kunnen over deze vraag nadenken terwijl ze Lukas 22:41–43; Johannes 6:38; 17:3, 20–23; 3 Nephi 11:11; Leer en Verbonden 50:43 lezen. Hoe kunnen we één met onze hemelse Vader en Jezus Christus worden?

  • Ouderling Michael John U. Teh haalt in zijn toespraak ‘Onze persoonlijke Heiland’ aan dat hij zich op een bepaald moment realiseerde dat hij ‘wel veel over de Heiland wist maar Hem niet echt kende’. (Liahona, mei 2021, 99.) Vraag je klas of quorum wat de verschillen zijn tussen iets over Jezus Christus weten en Hem echt kennen. Wat doen ze eraan om meer over Hem te leren en wat doen ze eraan om Hem echt te leren kennen? Laat ze dan in de toespraak van ouderling Teh op zoek gaan naar raad die hij geeft om de Heiland echt te leren kennen. Hoe zijn we gezegend door onze inspanningen om Hem beter te leren kennen?

  • In de video ‘He Knows Me’ beschrijven twee jongeren uit Ghana wat ze eraan doen om dichter tot God te komen. Laat de klas- of quorumleden de video desgewenst bekijken en, terwijl ze dat doen, een lijst met ideeën opstellen waarmee ze hun band met hun Vader in de Hemel kunnen verbeteren. Vraag ze naar hun bevindingen. Ze vinden het misschien leuk om zelf een korte video te maken waarin ze beschrijven hoe zij dichter tot God komen.

Afbeelding
jongevrouwen lezen in de Schriften

Als we de Heiland leren kennen en zijn geboden onderhouden, blijven we in zijn liefde (zie Johannes 15:10).

In geloof handelen

Spoor de quorum- of klasleden aan om te bedenken hoe ze met de ingevingen die ze vandaag hebben gekregen aan de slag willen gaan. Moedig ze aan om hun plan op te schrijven. Als ze dat willen, mogen ze vertellen wat ze van plan zijn. Laat ze zich afvragen hoe hun band met onze hemelse Vader en Jezus Christus wordt versterkt als ze naar hun ingevingen handelen.

Aanvullend materiaal

Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland

De Heiland bereidde Zich voor op zijn aardse bediening door te bidden en te vasten, zodat Hij dicht bij zijn Vader kon zijn (zie Mattheüs 4:1–2; Lukas 4:1–2). Neem bij je voorbereiding de tijd om de leiding van je hemelse Vader te zoeken, want je onderwijst zijn kinderen!

Afdrukken