Nieuwe Testament 2023
25 juni. Wat betekent de verzoening van Jezus Christus voor mij? Mattheüs 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19


‘25 juni. Wat betekent de verzoening van Jezus Christus voor mij? Mattheüs 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19’, Kom dan en volg Mij – voor Aäronische-priesterschapsquorums en jongevrouwenklassen: leerstellige onderwerpen 2023 (2022)

‘25 juni. Wat betekent de verzoening van Jezus Christus voor mij?’, Kom dan en volg Mij – voor Aäronische-priesterschapsquorums en jongevrouwenklassen: leerstellige onderwerpen 2023

Afbeelding
De verzoening van de Heiland: het fundament van ware christelijkheid, Kirk Richards

De verzoening van de Heiland: het fundament van ware christelijkheid, Kirk Richards

25 juni

Wat betekent de verzoening van Jezus Christus voor mij?

Mattheüs 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19

Afbeelding
met elkaar overleggen (pictogram)

Met elkaar overleggen

Onder leiding van een lid van het quorum- of klaspresidium; ongeveer 10–20 minuten

Zeg eerst samen het jongevrouwenthema of het thema Aäronische-priesterschapsquorums op. Breng daarna aan de hand van een of meer van de onderstaande vragen een gesprek over het werk van heil en verhoging op gang. Je kunt ook zelf vragen bedenken. (Zie Algemeen handboek, 10.2, 11.2.) Stel een actieplan op om het besprokene uit te voeren.

  • Het evangelie naleven. Hoe zijn we dichter tot de Heiland gekomen? Wat doen we om meer op Hem te gaan lijken?

  • Voor hulpbehoevenden zorgen. Aan wie hebben we de laatste tijd gedacht? Hoe kunnen we hem of haar helpen?

  • Allen uitnodigen om het evangelie te ontvangen. Hoe kunnen we de vragen van onze vrienden over de kerk beantwoorden zodat hun geloof in de Heiland groeit?

  • Families voor eeuwig verenigen. Wat kunnen we doen om de band met familieleden te versterken, bijvoorbeeld met grootouders, neven en nichten?

Doe aan het eind van de les eventueel het volgende:

  • Getuig van de behandelde beginselen.

  • Herinner de quorum- of klasleden aan de plannen en uitnodigingen die je tijdens de les besproken hebt.

Afbeelding
in de leer onderwijzen (pictogram)

In de leer onderwijzen

Onder leiding van een volwassen leidinggevende of jongere; ongeveer 25–35 minuten

Je geestelijke voorbereiding

Ouderling David A. Bednar heeft opgemerkt dat sommige heiligen der laatste dagen wel ‘geloof in de Heiland [lijken] te hebben, maar ze geloven niet dat zijn beloofde zegeningen voor hen beschikbaar […] zijn’. (‘Als u Mij gekend had’, Liahona, november 2016, 104.) Met andere woorden, hoewel we geloven dat Jezus Christus voor de zonden van de wereld heeft geleden en is gestorven, vragen we ons wellicht af of Hij ook voor onze zonden heeft geleden en is gestorven. Heb je dat ook weleens zo gevoeld? Wat zouden de jongeren in je klas of quorum aan het inzicht hebben dat de verzoening van de Heiland op hen persoonlijk van toepassing is? Hoe kun je ze daarbij helpen?

Overpeins deze vragen terwijl je deze week over de kruisiging van de Heiland leest. Als je je voorbereidt om over het persoonlijke karakter van Christus’ verzoening te vertellen, denk dan onder meer aan de toespraak van president Dallin H. Oaks ‘Wat heeft onze Heiland voor ons gedaan?’ (Liahona, mei 2021, 75–77).

Samen leren

Vraag de klas- of quorumleden wat ze de afgelopen week in het Nieuwe Testament over de kruisiging van de Heiland hebben geleerd. Wat voelden ze daarbij? Vraag als aanzet bijvoorbeeld: ‘Wat leren we over Jezus Christus door de dingen die Hij tijdens zijn laatste uren heeft gezegd en gedaan?’ Je zou kunnen ingaan op voorbeelden waarbij de Heiland, terwijl Hij voor allen leed, de mensen om Hem heen nog steeds met mededogen bejegende (zie bijvoorbeeld Lukas 23:34, 39–43; Johannes 19:25–27). Dat kan een bespreking op gang helpen over de verzoening van Jezus Christus en hoe die zowel universeel als persoonlijk is. Activiteiten als de volgende kunnen nadere bespreking van de verzoening van de Heiland in de hand werken.

  • In de eerste alinea van zijn toespraak ‘Wat heeft onze Heiland voor ons gedaan?’ beschrijft president Dallin H. Oaks een gesprek met een vrouw die er niet van overtuigd was dat Jezus Christus iets voor haar gedaan had. Laat de klas- of quorumleden die alinea lezen en zich in president Oaks’ positie verplaatsen. Wat zouden we tegen die vrouw zeggen? Je kunt ieder lid van de klas of het quorum een van de genummerde delen van president Oaks’ toespraak geven. Aan de hand van wat ze te weten komen, en hun eigen ervaringen, kunnen ze zelf antwoord geven op de vraag: ‘Wat heeft Jezus Christus voor mij gedaan?’

  • Zet voor een bespreking over de invloed van de verzoening van de Heiland op ons persoonlijk bijvoorbeeld de volgende woorden op het bord: Doordat Jezus Christus voor alle mensen geleden heeft en gestorven is … Laat de klas- of quorumleden aandragen hoe ze de zin kunnen afmaken. Verander de zin daarna in: Doordat Jezus Christus voor mij geleden heeft en gestorven is … en vraag om nog meer suggesties. Moedig de klas- of quorumleden ook aan om de Schriftteksten onder ‘Aanvullend materiaal’ te lezen. Wat leren we uit deze Schriftteksten over de invloed van de verzoening van de Heiland op ons eigen leven?

  • Een andere manier om de Schriftteksten onder ‘Aanvullend materiaal’ te bestuderen, is de jongeren woorden in de verzen te laten vervangen, zodat die verzen rechtstreeks tot hen gericht zijn. Wat doet dat met onze gevoelens ten opzichte van die verzen? Hoe tonen we onze dankbaarheid voor het offer van de Heiland voor ons?

  • Gewijde muziek kan krachtig van Jezus Christus getuigen. Vraag de klas- of quorumleden eventueel vooraf om lofzangen te noemen waardoor ze de macht van de verzoening van de Heiland in hun eigen leven kunnen voelen. (Ze kunnen naar de avondmaalslofzangen kijken, of het onderwerp ‘Jezus Christus – Heiland’ in de index met onderwerpen van Lofzangen.) Vraag de klas- of quorumleden door welke zinsneden in de lofzangen ze de liefde van de Heiland voor hen persoonlijk voelen. Je kunt ook bespreken wat het offer van de Heiland in ons dagelijks leven betekent. Hoe worden onze keuzes er bijvoorbeeld door beïnvloed?

Afbeelding
Christus in Gethsémané

Christus in Gethsémané, Dan Burr

In geloof handelen

Spoor de quorum- of klasleden aan om te bedenken hoe ze met de ingevingen die ze vandaag hebben gekregen aan de slag willen gaan. Moedig ze aan om hun plan op te schrijven. Als ze dat willen, mogen ze vertellen wat ze van plan zijn. Laat ze zich afvragen hoe hun band met onze hemelse Vader en Jezus Christus wordt versterkt als ze naar hun ingevingen handelen.

Aanvullend materiaal

Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland

Oprechte uitingen van christelijke liefde hebben grote macht om het hart van klasleden die moeite hebben met het evangelie te verzachten. Vaak moeten ze gewoon weten dat ze nodig en geliefd zijn.

Afdrukken