Nieuwe Testament 2023
9 juli. Hoe leidt Jezus Christus zijn kerk? Handelingen 1–5


‘9 juli. Hoe leidt Jezus Christus zijn kerk? Handelingen 1–5’, Kom dan en volg Mij – voor Aäronische-priesterschapsquorums en jongevrouwenklassen: leerstellige onderwerpen 2023 (2022)

‘9 juli. Hoe leidt Jezus Christus zijn kerk?’, Kom dan en volg Mij – voor Aäronische-priesterschapsquorums en jongevrouwenklassen: leerstellige onderwerpen 2023

Afbeelding
apostel Petrus spreekt tot menigte

Na zijn opstanding leidde de Heiland zijn kerk door middel van zijn apostelen, onder wie Petrus.

9 juli

Hoe leidt Jezus Christus zijn kerk?

Handelingen 1–5

Afbeelding
met elkaar overleggen (pictogram)

Met elkaar overleggen

Onder leiding van een lid van het quorum- of klaspresidium; ongeveer 10–20 minuten

Zeg eerst samen het jongevrouwenthema of het thema Aäronische-priesterschapsquorums op. Breng daarna aan de hand van een of meer van de onderstaande vragen een gesprek over het werk van heil en verhoging op gang. Je kunt ook zelf vragen bedenken. (Zie Algemeen handboek, 10.2, 11.2.) Stel een actieplan op om het besprokene uit te voeren.

  • Het evangelie naleven. Welke thema’s heeft de bisschap in de jongerenwijkraad besproken? Hoe kunnen we daar als klas of quorum mee verder?

  • Voor hulpbehoevenden zorgen. Hoe kunnen we als goede christenen iets voor andere mensen betekenen als we een behoefte zien en niet weten wat we moeten zeggen?

  • Allen uitnodigen om het evangelie te ontvangen. Wat hebben we in het evangelie van Jezus Christus gevonden dat ons vreugde brengt? Hoe kunnen we die vreugde doorgeven?

  • Families voor eeuwig verenigen. Wat doen we om namen te vinden van onze voorouders die de tempelverordeningen nog moeten ontvangen? Hoe kunnen we anderen helpen om de namen van hun voorouders te vinden?

Doe aan het eind van de les eventueel het volgende:

  • Getuig van de behandelde beginselen.

  • Herinner de quorum- of klasleden aan de plannen en uitnodigingen die je tijdens de les besproken hebt.

Afbeelding
in de leer onderwijzen (pictogram)

In de leer onderwijzen

Onder leiding van een volwassen leidinggevende of jongere; ongeveer 25–35 minuten

Je geestelijke voorbereiding

Het is één ding om te weten dat de kerk goed is, dat de kerk in ware beginselen onderwijst, of dat de kerk je kan helpen een beter mens te worden. Het gaat een stap verder om te weten dat deze kerk letterlijk de Kerk van Jezus Christus is, door Hem gesticht en persoonlijk en voortdurend door Hem geleid door middel van een levende profeet. Het boek Handelingen toont aan dat de Heiland nauw betrokken is bij de besturing van zijn kerk. Let bij je studie van hoofdstuk 1–5 op dat bewijs en bedenk hoe je weet dat Hij zijn kerk in deze tijd blijft leiden. Hoe is die kennis je tot zegen?

Hebben de jongeren die je lesgeeft een getuigenis dat de kerk waartoe ze behoren door de Heiland zelf wordt geleid? Hoe zou een dergelijk getuigenis ze tot zegen zijn? Hoe kun je ze helpen dat getuigenis te ontvangen of te versterken? Lees naast je studie van Handelingen 1–5 eventueel ook de toespraak van ouderling Quentin L. Cook ‘Leiding door voortdurende openbaring aan profeten en door persoonlijke openbaring’ (Liahona, mei 2020, 96–100).

Samen leren

Breng de bespreking op gang door Jezus Christus leidde zijn kerk door middel van openbaring aan zijn apostelen op het bord te schrijven. Vraag de klas- of quorumleden wat ze bij hun studie van Handelingen 1–5 hebben gevonden dat deze woorden bevestigt. (Verwijs zo nodig naar Handelingen 1:1–8; 2:36–39; 4:1–13, 31–33.) Welk bewijs zien we dat Jezus Christus zijn kerk tegenwoordig op dezelfde manier leidt? Activiteiten als de volgende kunnen het geloof van de jongeren in deze belangrijke waarheid versterken.

  • Je kunt verschillende vragen voorbereiden, zoals: Hoe leidt Jezus Christus zijn kerk? Hoe kunnen we ons geloof vergroten dat Jezus Christus zijn kerk leidt? Waarom vertrouw je op de profeten en apostelen van de Heer? Geef ieder klas- of quorumlid een van de vragen om over na te denken. Laat ze er Schriftteksten bij zoeken waarmee ze de vraag kunnen beantwoorden. (Zie zo nodig ‘Aanvullend materiaal’ voor enkele ideeën.) Geef iedereen dan de tijd om te vertellen en te bespreken wat ze te weten zijn gekomen.

  • Help ze inzien hoe de Heer zijn kerk leidt aan de hand van het eerste deel van ouderling Quentin L. Cooks toespraak ‘Leiding door voortdurende openbaring aan profeten en door persoonlijke openbaring’. Misschien kan ieder klas- of quorumlid iets uit de toespraak aanhalen waardoor ze weten dat Jezus Christus zijn kerk actief en persoonlijk leidt. Welke andere inzichten vinden we in de Schriftteksten onder ‘Aanvullend materiaal’?

  • Het kan ook nuttig zijn dat de jongeren beseffen hoe de Heer hun wijk leidt. Vraag ze bijvoorbeeld hoe de Heer individuele leidinggevenden in de wijk, onder wie de klaspresidente of quorumpresident, leidt. Vraag eventueel in de week vóór de les of enkele leidinggevenden in de wijk – persoonlijk of digitaal – iets willen vertellen waaruit blijkt hoe de Heer ze leidt. De klas- of quorumleden kunnen nog meer voorbeelden vinden in de toespraak van president Henry B. Eyring ‘De Heer leidt zijn kerk’ (Liahona, november 2017, 81–84). Waarom is geloof hebben dat de Heer onze wijkleiders inspireert belangrijk?

  • Sommige mensen menen dat we geen kerk nodig hebben als we toch goede mensen zijn en goede dingen doen. Vraag de jongeren hoe ze daarop zouden reageren. In zijn toespraak ‘De noodzaak van een kerk’ (Liahona, november 2021, 24–26) noemt president Dallin H. Oaks verschillende redenen waarom kerken, waaronder de herstelde kerk van de Heer, belangrijk zijn. Laat de jongeren deze toespraak in koppels, in groepjes, als klas of als quorum bestuderen en over hun bevindingen vertellen.

Afbeelding
jongemannenbijeenkomst

De Heer leidt zijn kerk door middel van openbaring, onder meer aan klas- en quorumpresidiums.

In geloof handelen

Spoor de quorum- of klasleden aan om te bedenken hoe ze met de ingevingen die ze vandaag hebben gekregen aan de slag willen gaan. Moedig ze aan om hun plan op te schrijven. Als ze dat willen, mogen ze vertellen wat ze van plan zijn. Laat ze zich afvragen hoe hun band met onze hemelse Vader en Jezus Christus wordt versterkt als ze naar hun ingevingen handelen.

Aanvullend materiaal

Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland

Vraag de aanwezigen hun getuigenis van het besprokene te geven, zodat de Geest sterker in de les aanwezig is.

Afdrukken