Det Nye Testamente 2023
13. august. Hvordan kan Jesus Kristus hjælpe mig med at forbedre mig? Romerne 1-6


»13. august. Hvordan kan Jesus Kristus hjælpe mig med at forbedre mig? Romerne 1-6«, Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2023 (2022)

»13. august. Hvordan kan Jesus Kristus hjælpe mig til at ændre sig?, Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2023

Billede
dåb

13. august

Hvordan kan Jesus Kristus hjælpe mig med at forbedre mig?

Romerne 1-6

Billede
rådfør jer med hinanden-ikon

Rådfør jer med hinanden

Ledes af et medlem af kvorums- eller klassepræsidentskabet; 10-20 minutter

Fremsig sammen ved begyndelsen af mødet Unge Kvinders tema eller Det Aronske Præstedømmes kvorumstema. Indled derefter en drøftelse om arbejdet med frelse og ophøjelse ved hjælp af et eller flere af nedenstående spørgsmål eller ved hjælp af dine egne spørgsmål (se Kirkens Håndbog, 10.2, 11.2, ChurchofJesusChrist.org). Planlæg, hvordan I kan følge op på det, I drøfter.

  • Efterlevelse af evangeliet. Hvordan finder vi glæde ved at følge Jesus Kristus?

  • Omsorg for dem, der har brug for hjælp. Hvem i vores menighed eller samfund har brug for vores hjælp? Hvordan kan vi hjælpe dem?

  • Indbyd alle til at acceptere evangeliet. Hvordan kan vi hjælpe hinanden med at forberede os på at gå på mission?

  • Knyt familier sammen for evigt. Hvordan kan vi bidrage til menighedens indsats for at udføre slægtsforskning og tempeltjeneste?

Ved lektionens afslutning kan du gøre følgende, hvis det er relevant:

  • Bær vidnesbyrd om de principper, der er blevet gennemgået.

  • Mind klasse- eller kvorumsmedlemmerne om de planer og opfordringer, der er blevet fremsat i løbet af mødet.

Billede
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes af en voksen leder eller en ung; 25-35 minutter

Forbered dig åndeligt

»Jesu Kristi evangelium er forandringens evangelium!« har Præsident Russell M. Nelson udtalt (»Beslutninger om evigheden«, Liahona, nov. 2013, s. 108). På samme måde forklarede apostlen Paulus, at når vi bliver døbt, »skal (vi) leve et nyt liv« (Rom 6:4). På grund af Jesus Kristus kan vi hver dag – ikke kun den dag vi blev døbt – leve »et nyt liv« eller en chance for at gå længere bort fra synd og komme tættere på Gud. At efterleve Jesu Kristi evangelium betyder at omvende sig og komme Gud nærmere – konstant, nogle gange gradvist – i vished om, at vores anstrengelser vil føre os til en fylde af glæde.

Prøv at se på, hvordan Frelseren ændrer dig og de mennesker, du underviser. Hvordan kan du mere helhjertet modtage Frelserens kraft til at forandre dig? Overvej dette, i forbindelse med at du læser Romerne 1-6 og mens du forbereder dig på at undervise. Du har også mulighed for at læse præsident Russell M. Nelsons tale »Vi kan gøre det bedre og være bedre« (Liahona, maj 2019, s. 67-69) eller søster Becky Cravens tale »Bevar forandringen« (Liahona, nov. 2020, s. 58-60).

Lær sammen

For nogle af os kan det »nye liv«, som Kristus tilbyder (Rom 6:4), være svært at få øje på, fordi det er en gradvis forandring, mens det for andre sker hurtigere. Du kan bede klassens eller kvorummets medlemmer om at fortælle, hvad det at »leve et nyt liv« betyder for dem. Hvilke ord og vendinger fra Romerne 6 beskriver vores liv med og uden Frelserens indflydelse? (Hvis de unge har brug for hjælp, kan de kigge i versene 6, 11, 22-23). Hvilke andre ord og sætninger kan vi komme i tanke om? Hvordan tilbyder Frelseren hjælp med at ændre os? Følgende aktiviteter kan bidrage til en nærmere drøftelse af dette emne.

  • For at hjælpe klassen eller kvorummet med at tænke på ændringer, som Frelseren kan hjælpe dem med at foretage, kan du opfordre dem til at læse definitionen under »Omvendelse« i Guide til skrifterne (scriptures.ChurchofJesusChrist.org). De kan også gennemgå præsident Russell M. Nelsons definition på omvendelse i de første syv afsnit af sin tale »Vi kan gøre det bedre og være bedre«. Hvilke vigtige kendsgerninger kan vi lære om omvendelse på baggrund af disse definitioner? Du kan også give klassen eller kvorummet tid til at overveje præsident Nelsons liste over det, som Jesus beder os om at ændre (i det femte afsnit i sit tale). Tilskynd dem til at nedskrive noget specifikt, som de føler sig tilskyndet til at ændre. Bær vidnesbyrd om Frelserens kraft til at hjælpe os med at omvende os og forandre os.

  • Søster Becky Craven sagde, at hendes gamle venner sommetider siger: »Du har slet ikke forandret dig!« Du kan eventuelt gengive søster Cravens kommentarer vedrørende denne bemærkning (se »Bevar forandringen«, s. 59-60). Bed medlemmerne af klassen eller kvorummet om at forestille sig, at de om fem eller ti år møder en tidligere bekendt. Hvilke forandringer kunne vores venner bemærke? På hvilke måder håber vi at have forandret os? Hvordan kan tro på Jesus Kristus hjælpe os til at ændre os? (se Mosija 5:2-5, 7; Alma 5:11-13; Eter 12:27, eller det kontinuerlige »mønster for forandring«, som søster Craven beskrev i de fire afsnit i sin tale, der begynder med »Da jeg var yngre«). Du kan bede de unge om at fortælle om oplevelser, hvor Jesus Kristus hjalp dem til at ændre sig.

  • Sommetider mener vi, at det forventes af os, at vi foretager ændringer eller forbedringer i vores liv helt på egen hånd. På hvilken måde er dette anderledes i forhold til sand omvendelse? For at hjælpe din klasse eller dit kvorum til at drøfte dette spørgsmål kan I sammen gennemgå udtalelserne i »Yderligere ressourcer«. Hvad kan vi gøre for at søge Frelserens hjælp og kraft, så vores forandringer bliver permanente og glædelige? Dette kan være en god lejlighed for de unge til at overveje deres personlige udviklingsmål. Hvordan kan vi inddrage Frelseren i vores målsætning?

Billede
unge piger, der spadserer

Tro på Jesus Kristus hjælper os til dagligt at omvende os og blive mere som ham.

At handle i tro

Tilskynd klassen eller kvorummets medlemmer til at tænke over og nedskrive, hvad de vil gøre for at reagere på de indtryk, de fik i dag. Hvis de har lyst, kan de fortælle om deres ideer. Bed dem om at overveje, hvordan det vil styrke deres forhold til vor himmelske Fader og Jesus Kristus, hvis de reagerer på de tilskyndelser de har modtaget.

Yderligere ressourcer

  • Præsident Russell M. Nelson har udtalt: »Vi kan ændre vores adfærd. Selve vores begær kan ændres. Hvordan? Der findes kun en vej. Sand ændring – varig ændring – kan kun finde sted gennem den helende, rensende og styrkende kraft i Jesu Kristi forsoning. Han elsker jer – hver og en! Han giver jer adgang til sin kraft, når I ivrigt, oprigtigt og nøjagtigt holder hans befalinger« (»Beslutninger om evigheden«, s. 108).

  • Ældste Dale G. Renlund har sagt: »Den kraft, der muliggør omvendelse, (er) nemlig vor Frelsers sonoffer. Oprigtig omvendelse må indebære tro på Herren Jesus Kristus, tro på, at han kan forandre os, tro på, at han kan tilgive os og tro på, at han vil hjælpe os til at undgå flere fejltagelser. Denne form for tro gør hans forsoning virkningsfuld i vores liv. Når vi … ›vender om‹ med Frelserens hjælp, kan vi føle håb ved hans løfter og glæden ved tilgivelse. Uden Forløseren forsvinder det iboende håb og den iboende glæde, og omvendelse bliver blot en elendig adfærdsmodifikation. Men ved at udøve tro på ham bliver vi omvendt til hans evne og villighed til at tilgive synd« (Dale G. Renlund, »Omvendelse: Et glædeligt valg«, Liahona, nov. 2016, s. 122).

Undervisning på Frelserens måde

Aktiviteterne i denne oversigt er forslag til mulige måder at hjælpe din klasse eller dit kvorum på til sammen at lære om Frelseren og hans kraft til at hjælpe os med at ændre os. Der kan være andre tiltag, der vil fungere bedre for dem, du underviser. Søg i bøn Åndens vejledning, når du udtænker at styrke tro på Jesus Kristus.

Udskriv