Det Nye Testamente 2023
27. august. Hvordan kan jeg vise, at jeg ved, at min krop er en hellig gave fra Gud? 1 Korinther 1-7


»27. august. Hvordan kan jeg vise, at jeg ved, at min krop er en hellig gave fra Gud? 1 Korinther 1-7«, Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2023 (2022)

»27. august. Hvordan kan jeg vise, at jeg ved, at min krop er en hellig gave fra Gud?«, Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2023

Billede
tempel

Templet i Indianapolis i Indiana i USA

27. august

Hvordan kan jeg vise, at jeg ved, at min krop er en hellig gave fra Gud?

1 Korinther 1-7

Billede
rådfør jer med hinanden-ikon

Rådfør jer med hinanden

Ledes af et medlem af kvorums- eller klassepræsidentskabet; 10-20 minutter

Fremsig sammen ved begyndelsen af mødet Unge Kvinders tema eller Det Aronske Præstedømmes kvorumstema. Indled derefter en drøftelse om arbejdet med frelse og ophøjelse ved hjælp af et eller flere af nedenstående spørgsmål eller ved hjælp af dine egne spørgsmål (se Kirkens Håndbog, 10.2, 11.2, ChurchofJesusChrist.org). Planlæg, hvordan I kan følge op på det, I drøfter.

  • Efterlevelse af evangeliet. Hvilke nylige oplevelser har bragt os tættere på vor himmelske Fader og Jesus Kristus?

  • Omsorg for dem, der har brug for hjælp. Er der nogen, som for nylig er flyttet til vores menighed eller sluttet sig til Kirken? Hvordan kan vi hjælpe dem til at føle sig velkomne?

  • Indbyd alle til at acceptere evangeliet. Hvilke kommende aktiviteter kan vi invitere vores venner med til?

  • Knyt familier sammen for evigt. Hvad kan vi gøre for at optegne vores personlige livshistorie?

Ved lektionens afslutning kan du gøre følgende, hvis det er relevant:

  • Bær vidnesbyrd om de principper, der er blevet gennemgået.

  • Mind klasse- eller kvorumsmedlemmerne om de planer og opfordringer, der blev fremsat i løbet af mødet.

Billede
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes af en voksen leder eller en ung; 25-35 minutter

Forbered dig åndeligt

På godt og ondt synes sidste dages hellige at være kendt for det, vi ikke gør. Mange af disse »ikke at gøre«-regler har at gøre med den måde, hvorpå vi behandler vores fysiske krop. Bag hvert af disse valg om, hvad vi gør ligger nogle evige sandheder – som vi kender. Når evige sandheder styrer vores valg, bliver disse valg lettere at træffe, mere behagelige og mere vedvarende. Evige sandheder hjælper os også med at forklare vores valg over for vores venner. Måske kunne vi ud over at være kendt for det, vi ikke gør, også blive mere kendt for det, vi ved.

Tænk på de evige sandheder, du kender til vedrørende vores fysiske kroppe – hvorfor vi har dem, hvordan Gud opfatter dem, og hvordan han ønsker, at vi skal opfatte dem. Hvordan har kendskabet til disse sandheder velsignet dig og påvirket dine valg? Hvordan kan denne viden velsigne medlemmerne af din klasse eller dit kvorum? Mens du overvejer dette, læs da 1 Mosebog 1:27, 1 Korinter 6:19-20; samt præsident Russell M. Nelsons artikel »Jeres legeme: En storslået gave, der må påskønnes« (Liahona, aug. 2019, s. 50-55).

Lær sammen

Da medlemmerne af din klasse eller dit kvorum studerede skrifterne i denne uge, gjorde de sig måske tanker om Paulus’ lære om vores krop i 1 Korinther 6. En måde at opfordre dem til at dele disse tanker på er ved at give dem hver et stykke papir og bede dem om at skrive mindst tre mulige svar på spørgsmålet »Hvordan er kroppen ligesom et tempel?« Tilskynd dem til at læse 1 Korinther 6:19-20, mens de overvejer dette spørgsmål. De kan derefter drøfte deres svar med hinanden. Hvordan påvirker Frelserens lære om vores legeme de valg, vi træffer? Her er nogle yderligere idéer til aktiviteter om dette emne; vælg mellem dem, eller planlæg selv en aktivitet.

  • Hvis du gerne vil drøfte Paulus’ sammenligning mellem legemet og templet yderligere, kan du vælge at vise billeder af flere forskellige templer. Du kan finde billeder af templerne på temples.ChurchofJesusChrist.org. Medlemmer af klassen eller kvorummet kan drøfte de forskelle og ligheder, de ser i disse templer. De kan også drøfte, hvad de føler, når de befinder sig i templet. Hvad er det, der gør templet til et så åndeligt og helligt sted? Du kan derefter opfordre klassen eller kvorummet til at sammenholde de ting, de har drøftet om templer, med vores legemer. Hvordan kan lærdommene om templer i Lære og Pagter 97:15-16; 109:8, 12 forbindes til vores fysiske legemer?

  • Medlemmerne af din klasse eller dit kvorum har sandsynligvis haft – eller vil få – mulighed for at forklare, hvorfor de følger Frelserens lære om at passe på deres krop. Du kan spørge nogle af dem, hvad de ville sige, hvis nogen f.eks. spurgte dem, hvorfor de ikke drikker alkohol, te eller kaffe, eller hvorfor de ikke går i visse former for tøj. Hvilke budskaber i Jesu Kristi evangelium har indflydelse på, hvordan vi behandler vores legeme? Klasse- eller kvorumsmedlemmerne kan søge efter nogle af disse sandheder i »Yderligere ressourcer«.

  • For at hjælpe dem, du underviser, til at øge deres ærbødighed for vores forunderlige legeme, kan du vise videoen »Guds højeste skabning« (se også Russell M. Nelson, »Jeres legeme: En storslået gave, der må påskønnes«, s. 50-55). Hvordan ønsker vor himmelske Fader og Jesus Kristus, at vi skal forholde os til vores krop? I kan også tale om, hvordan Satan forsøger at overtale os til at undervurdere eller tilmed hade vores legeme. Hvad kan vi gøre for at overvinde hans løgne og fristelser? Hvilke sandheder vil hjælpe os? Nogle af ressourcerne i »Yderligere ressourcer« kan eventuelt være nyttige i den henseende.

Billede
unge der jogger

Vores legeme er en gave fra Gud, og evangeliets sandheder hjælper os med at tage vare på det

At handle i tro

Tilskynd klassen eller kvorummets medlemmer til at tænke over og nedskrive, hvad de vil gøre for at reagere på de indtryk, de fik i dag. Hvis de har lyst, kan de dele deres tanker. Bed dem om at overveje, hvordan det vil styrke deres forhold til vor himmelske Fader og Jesus Kristus, hvis de reagerer på de tilskyndelser de har modtaget.

Yderligere ressourcer

  • 1 Mosebog 1:27; 1 Korinter 6:19-20; Alma 11:42-44; 40:23; Lære og Pagter 89; 130:22

  • »Familien: En proklamation til verden«, især de første tre afsnit

  • »Herren gav mig et tempel«, Børnenes sangbog, s. 73

  • Artikler om vores fysiske legeme i august 2019 New Era eller Liahona

  • Præsident Russell M. Nelson har sagt: »Gud har ved at give os legemet som en gave tilladt os at tage et afgørende skridt mod at blive mere som ham. Det forstår Satan … Derfor forsøger mange, hvis ikke de fleste, af de fristelser, han placerer på vores vej, at få os til at misbruge vores eller andres legeme. Jeres legeme er jeres personlige tempel, skabt til at huse jeres evige ånd (se 1 Kor 3:16-17; 6:18-20). Jeres pasning af det tempel er vigtig. Nuvel, jeg spørger jer … Er I mere interesseret i at opbygge og pleje jeres legeme, så det tiltaler verden, end i at behage Gud? Jeres svar på dette spørgsmål sender et direkte budskab til ham om jeres følelser for hans himmelske gave til jer« (se »Vi kan gøre det bedre og være bedre«, Liahona, maj 2019, s. 68).

  • Ældste D. Todd Christofferson har forklaret: »De, der tror, at vores legeme blot er et resultat af en evolutionær tilfældighed, føler ikke nogen form for ansvarlighed over for Gud eller nogen anden for, hvad de gør med eller ved deres legeme. Vi, der har et vidnesbyrd om en vidtrækkende eksistens med en evighed, der omfatter et førjordisk, jordisk og et liv efter døden, må erkende, at vi har en pligt mod Gud i forbindelse med det kronende værk i hans fysiske skaberværk … Eftersom kroppen er åndens redskab, er det nødvendigt, at vi tager os så godt af den, som vi kan. Vi bør vie dens kraft til at tjene og fremme Kristi værk« (»Betragtninger over et liv viet til Gud«, Liahona, nov. 2010, s. 17).

Undervisning på Frelserens måde

Vær opmærksom på personer i din klasse eller dit kvorum, der har handicap eller andre fysiske udfordringer. Hjælp dem til at forstå, at alles kroppe er værdifulde og værd at respektere. Den kristuslignende kærlighed, som du viser alle, kan have en stærk indflydelse på den måde, som medlemmerne af klassen eller kvorummet ser hinanden og sig selv på.

Udskriv