Nya testamentet 2023
13 augusti. Hur kan Jesus Kristus hjälpa mig att förändras? Romarbrevet 1–6


”13 augusti. Hur kan Jesus Kristus hjälpa mig att förändras? Romarbrevet 1–6”, Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2023 (2022)

”13 augusti. Hur kan Jesus Kristus hjälpa mig att förändras?” Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2023

Bild
dop

13 augusti

Hur kan Jesus Kristus hjälpa mig att förändras?

Romarbrevet 1–6

Bild
ikon för rådgör tillsammans

Rådgör tillsammans

Leds av en medlem i kvorum- eller klasspresidentskapet, omkring 10–20 minuter

Läs tillsammans upp Unga kvinnors tema eller temat för aronska prästadömets kvorum i början av mötet. Led sedan en diskussion om frälsningens och upphöjelsens verk med hjälp av minst en av nedanstående frågor eller egna frågor (se Allmän handbok 10.2, 11.2). Planera hur ni ska handla efter det ni diskuterar.

  • Lev efter evangeliet. Hur finner vi glädje i att följa Jesus Kristus?

  • Ta hand om behövande. Vilka i vår församling eller i vårt närområde behöver vår hjälp? Hur kan vi hjälpa dem?

  • Inbjud alla att ta emot evangeliet. Hur kan vi hjälpa varandra att förbereda oss för missionsarbete?

  • Förena familjer för evigheten. Hur kan vi bidra till vår församlings satsningar på att utföra släktforskning och tempeltjänst?

Gör följande i slutet av den här lektionen om så är lämpligt:

  • Vittna om principerna i undervisningen.

  • Påminn klass- eller kvorummedlemmarna om planerna och uppmaningarna som ni kom fram till under mötet.

Bild
ikon för undervisa om läran

Undervisa om läran

Leds av en vuxen ledare eller en ungdom, omkring 25–35 minuter

Förbered dig andligen

”Jesu Kristi evangelium är ett förvandlingens evangelium!” har president Russell M. Nelson sagt (”Beslut för evigheten”, Liahona, nov. 2013, s. 108). Aposteln Paulus har på ett liknande sätt sagt att när vi döps så ska vi ”leva det nya livet” (Romarbrevet 6:4). Tack vare Jesus Kristus kan varje dag – inte bara den dag vi döps – medföra ”nytt liv” eller en chans att vandra längre bort från synd och närmare Gud. Att leva efter Jesu Kristi evangelium innebär att omvända sig och komma närmare Gud – ständigt, ibland gradvis – med vetskap om att våra ansträngningar leder oss till glädjens fullhet.

Begrunda hur Frälsaren förändrar dig och dem du undervisar. Hur kan du mer fullständigt ta emot Frälsarens kraft att förändra dig? Tänk på det när du läser Romarbrevet 1–6 och när du förbereder dig för att undervisa. Du kan också gå igenom president Russell M. Nelsons tal ”Vi kan göra bättre och bli bättre” (Liahona, maj 2019, s. 67–69) eller syster Becky Cravens tal ”Behåll växeln” (Liahona, nov. 2020, s. 58–60).

Lär tillsammans

För en del av oss är det ”nya livet” som Kristus erbjuder (Romarbrevet 6:4) svårt att urskilja eftersom det sker gradvis, medan den här förändringen sker snabbare för andra. Du kan be klass- eller kvorummedlemmarna berätta vad ”leva det nya livet” betyder för dem. Vilka ord och uttryck i Romarbrevet 6 beskriver våra liv med och utan Frälsarens inflytande? (Om ungdomarna behöver hjälp kan de titta i vers 6, 11, 22–23.) Vilka andra ord och uttryck kan vi komma på? Hur erbjuder Frälsaren oss att hjälpa oss förändras? Aktiviteter som följande kan leda till en djupare diskussion om det här ämnet.

  • För att hjälpa klassen eller kvorumet tänka på förändringar som Frälsaren kan hjälpa dem göra, ber du dem läsa definitionen under ”Omvända sig, omvändelse” i Handledning för skriftstudier (skrifterna.JesuKristiKyrka.org). De kan också samtala om president Russell M. Nelsons definition av omvändelse i de första sju styckena i hans tal ”Vi kan göra bättre och bli bättre”. Vilka viktiga sanningar lär vi oss om omvändelse av de här definitionerna? Du kan också ge klassen eller kvorumet tid att begrunda president Nelsons lista över sådant som Jesus ber oss att ändra på (i femte stycket i hans budskap). Uppmuntra dem att skriva ner något specifikt som de känner sig manade att ändra på. Bär ditt vittnesbörd om Frälsarens kraft att hjälpa oss omvända oss och förändras.

  • Syster Becky Craven sa att vänner från hennes förflutna ibland säger: ”Du har inte förändrats ett dugg!” Du kan berätta om syster Cravens kommentarer om det här (se ”Behåll växeln”, s. 59–60). Be klass- eller kvorummedlemmarna föreställa sig att de om fem eller tio år stöter på en vän från sitt förflutna. Vilka förändringar kan vara uppenbara för våra vänner? Hur hoppas vi att vi har förändrats? Hur kan tro på Jesus Kristus hjälpa oss att förändras? (Se Mosiah 5:2–5, 7; Alma 5:11–13; Ether 12:27, eller ett ”kontinuerligt mönster för förändring” som syster Craven beskrev i de fyra styckena i sitt budskap som börjar med ”När jag var yngre”.) Du kan be ungdomarna berätta om upplevelser när Jesus Kristus hjälpte dem att förändras.

  • Ibland kanske vi tror att vi förväntas göra förändringar eller förbättringar i våra liv på egen hand. Hur skiljer det sig från sann omvändelse? För att hjälpa klassen eller kvorumet diskutera den här frågan kan ni tillsammans gå igenom uttalandena i ”Stödresurser”. Vad kan vi göra nu för att söka Frälsarens hjälp och kraft så att våra förändringar blir bestående och glädjerika? Det här kan vara ett bra tillfälle för ungdomarna att fundera över sina personliga utvecklingsmål. Hur kan vi inkludera Frälsaren i våra mål?

Bild
unga kvinnor som promenerar

Tro på Jesus Kristus hjälper oss att omvända oss och bli mer som han varje dag.

Handla i tro

Uppmuntra klass- eller kvorummedlemmarna att begrunda och skriva ner vad de ska göra för att agera enligt intrycken de har fått i dag. Om de vill, får de gärna dela med sig av sina förslag. Be dem fundera över hur de genom att agera enligt sina intryck stärker sin relation med sin himmelske Fader och Jesus Kristus.

Stödresurser

  • President Russell M. Nelson förklarade: ”Vi kan ändra vårt beteende. Vi kan även ändra själva begäret. Hur? Det finns bara ett sätt. Sann förändring – bestående förändring – kan endast komma genom den helande, renande och möjliggörande kraften i Jesu Kristi försoning. Han älskar er – var och en av er! Han ger er tillgång till hans kraft när ni håller hans bud, ivrigt, uppriktigt och exakt” (”Beslut för evigheten”, s. 108).

  • Äldste Dale G. Renlund har sagt: ”Den kraft som gör omvändelse möjlig [är] vår Frälsares försoningsoffer. Sann omvändelse måste innefatta tro på Herren Jesus Kristus, tro på att han kan förändra oss, tro på att han kan förlåta oss och tro på att han ska hjälpa oss undvika fler misstag. En sådan tro gör att hans försoning blir verksam i våra liv. När vi … ’vänder om’ [omvänder oss], kan vi känna det hopp som hans löften skänker och förlåtelsens glädje. Utan Återlösaren falnar omvändelsens inneboende hopp och glädje och omvändelsen blir bara en jobbig förändring av vårt beteende. Men genom att utöva tro på honom omvänds vi till hans förmåga och villighet att förlåta synd” (Dale G. Renlund, ”Omvändelse: Ett glädjefyllt val”, Liahona, nov. 2016, s. 122).

Undervisa på Frälsarens sätt

Aktiviteterna i det här lektionsförslaget ger förslag på möjliga sätt att hjälpa din klass eller ditt kvorum att tillsammans lära sig om Frälsaren och hans kraft att hjälpa oss förändras. Det kan finnas andra tillvägagångssätt som fungerar bättre för dem du undervisar. Sök Andens vägledning under bön när du planerar hur du ska bygga upp tron på Jesus Kristus.

Skriv ut