Det Nye Testamente 2023
8. oktober. Hvordan kan Jesu Kristi evangelium hjælpe mig med at styrke min familie? Efeserbrevet


»8. oktober. Hvordan kan Jesu Kristi evangelium hjælpe mig med at styrke min familie? Efeserbrevet«, Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2023 (2022)

»8. oktober. Hvordan kan Jesu Kristi evangelium hjælpe mig med at styrke min familie?«, Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2023

Billede
Mor og datter laver mad

8. oktober

Hvordan kan Jesu Kristi evangelium hjælpe mig med at styrke min familie?

Efeserbrevet

Billede
rådfør jer med hinanden-ikon

Rådfør jer med hinanden

Ledes af et medlem af kvorums- eller klassepræsidentskabet; 10-20 minutter

Fremsig sammen ved begyndelsen af mødet Unge Kvinders tema eller Det Aronske Præstedømmes kvorumstema. Ud over at drøfte specifikke klasse- eller kvorumsanliggender kan I også drøfte indtryk og emner fra generalkonferencen. Nedenstående spørgsmål kan være en hjælp til samtalen.

  • Hvilke emner eller budskaber var særligt interessante for jer? Hvad styrkede vores tro på Jesus Kristus?

  • Hvad styrkede vores vidnesbyrd om de nulevende profeter? Hvad føler vi os tilskyndet til at gøre på baggrund af det, vi har lært eller fornemmet?

  • Hvad bør vi gøre som en klasse eller kvorum for at huske og følge de råd, vi hørte på generalkonferencen?

Ved lektionens afslutning kan du gøre følgende, hvis det er relevant:

  • Bær vidnesbyrd om de principper, der er blevet gennemgået.

  • Mind klasse- eller kvorumsmedlemmerne om de planer og opfordringer, der blev fremsat i løbet af mødet.

Billede
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes af en voksen leder eller en ung; 25-35 minutter

Forbered dig åndeligt

Nogle i din klasse eller dit kvorum har måske stærke, kærlige familier, som fremmer tro og åndelighed. Andre kan være alene i deres bestræbelser på at efterleve evangeliet, og nogle kan stå over for stridigheder og problemer i hjemmet. Men ingen i din klasse eller dit kvorum har en fuldkommen familie uden problemer. Og alle har adgang til Jesu Kristi kraft, som kan hjælpe og styrke familierne.

Frelseren ønsker at velsigne alle familier. Undertiden gør han det gennem et ungt menneskes kærlighed og eksempel, som stræber efter at følge ham og at efterleve hans evangelium. I forbindelse med din forberedelse til at undervise de unge om den kraft, som de og deres familier har adgang til gennem Jesus Kristus, kan du overveje principperne i Efeserbrevet, som kan hjælpe os med at styrke vores familiemæssige relationer. Måske bør du også studere »Familien: En proklamation til verden« (ChurchofJesusChrist.org).

Lær sammen

Når du har givet klassens eller kvorummets medlemmer mulighed for at fortælle, hvad Ånden har lært dem denne uge, mens de studerede Efeserbrevet, så prøv at finde måder hvorpå du kan introducere emnet om, at Jesus Kristus kan hjælpe os med at styrke vores familie. Du kan f.eks. opfordre de unge til at finde og gennemgå afsnit i Efeserbrevet, som indeholder principper, vi kan bruge til at styrke vores familieforhold. Det kunne f.eks. være Efeserne 2:19-22; 3:14-19; 4:1-3, 25-26, 29-32; 5:1-2; 6:1-4. Hvordan kan rådene i disse vers velsigne en familie? Hvordan har Frelseren og hans evangelium været til velsignelse i jeres hjem? Nedenfor følger nogle yderligere idéer til aktiviteter i forbindelse med dette emne.

  • Hvis du gerne vil tale om befalingen om at »ær[e] din far og din mor« (Ef 6:2), kan du begynde med at spørge klassens eller kvorummets medlemmer, hvad ordet ære betyder for dem. En kan eventuelt dele definitionen fra et opslagsværk eller Guide til skrifterne (scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Bed de unge om at tale om, hvordan de kan anvende dette bud i deres eget liv. Det kan også være inspirerende at undersøge, hvordan Jesus Kristus ærede sin Fader i himlen og sin mor, Maria (se fx Luk 2:41-52; JSO Joh 2:4; Joh 8:29; 19:25-27). Hvad kan vi lære af Jesu eksempel, som kan styrke vores forhold til vores forældre?

  • Det kan være nyttigt at tale om, hvilke materialer der er nødvendige for at bygge et robust hus. Hvilke ting er nødvendige for at opbygge en stærk familie? Som en del af denne drøftelse kan du dele denne udtalelse af ældste L. Whitney Clayton: »Det, der betyder noget, er den indvendige indretning af indbyggernes sjæl, ikke selve bygningen« (»De bedste hjem«, Liahona, maj 2020, s. 107-109). I kan også tale om de fire forslag, ældste Clayton fremsatte i sin tale om, hvordan man skaber »de bedste hjem«.

  • I »Familien: En proklamation til verden« står der: »Lykke i familielivet vil med størst sandsynlighed opnås, når det er baseret på Herren Jesu Kristi lærdomme.« Hvordan skaber Frelserens lærdomme grundlaget for en lykkelig familie? Familieproklamationen og skriftstederne i »Yderligere ressourcer« giver eksempler herpå. Hvordan kan familiens medlemmer hjælpe hinanden med at efterleve disse lærdomme?

  • Klassemedlemmerne kan se videoen »Gennem små ting«, hvor tre søskende taler om at de tog imod deres biskops opfordring til at overveje, hvordan de kunne gøre deres hjem til et helligere sted. Hvordan blev familien i videoen velsignet på grund af disse menneskers handlinger? Hvad kan gøre et hjem til et helligt sted? Overvej at bede de unge om at tage imod den samme opfordring, som den pågældende biskop gav. For at hjælpe dem med at overveje, hvad de kan gøre, kan I drøfte spørgsmålet, der stilles i videoen: »Hvad er I villige til at gøre for at have Ånden i jeres hjem?«

Billede
en familie studerer sammen

Jesu Kristi lærdomme er grundlaget for lykke i familielivet.

At handle i tro

Tilskynd klassen eller kvorummets medlemmer til at tænke over og nedskrive, hvad de vil gøre for at reagere på de indtryk, de fik i dag. Hvis de har lyst, kan de fortælle om deres ideer. Bed dem om at overveje, hvordan det vil styrke deres forhold til vor himmelske Fader og Jesus Kristus, hvis de reagerer på de tilskyndelser de har modtaget.

Yderligere ressourcer

Undervisning på Frelserens måde

Hvis de unge føler, at du har tillid til dem, vil deres tillid til deres guddommelige potentiale vokse, og du vil blive overrasket over, hvad de kan udrette. Hjælp dem til at opnå en vision af, hvad vor himmelske Fader ved, at de kan udvikle sig til.

Udskriv