Det Nye Testamente 2023
22. oktober. Hvordan kan jeg forblive trofast og forpligtet over for Jesus Kristus? 1 og 2 Thessaloniker


»22. oktober. Hvordan kan jeg forblive trofast og forpligtet over for Jesus Kristus? 1 og 2 Thessaloniker«, Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2023 (2022)

»22. oktober. Hvordan kan jeg forblive trofast og forpligtet over for Jesus Kristus?«, Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2023

Billede
Unge, der går

22. oktober

Hvordan kan jeg forblive trofast og forpligtet over for Jesus Kristus?

1 og 2 Thessaloniker

Billede
rådfør jer med hinanden-ikon

Rådfør jer med hinanden

Ledes af et medlem af kvorums- eller klassepræsidentskabet; 10-20 minutter

Fremsig sammen ved begyndelsen af mødet Unge Kvinders tema eller Det Aronske Præstedømmes kvorumstema. Indled derefter en drøftelse om arbejdet med frelse og ophøjelse ved hjælp af et eller flere af nedenstående spørgsmål eller ved hjælp af dine egne spørgsmål (se Kirkens Håndbog, 10.2, 11.2, ChurchofJesusChrist.org). Planlæg, hvordan I kan følge op på det, I drøfter.

  • Efterlevelse af evangeliet. Hvad har vi oplevet for nylig, som har styrket vores vidnesbyrd?

  • Omsorg for dem, der har brug for hjælp. Hvem har brug for vores hjælp og vores bønner? Hvad føler vi os inspireret til at gøre for at hjælpe dem?

  • Indbyd alle til at acceptere evangeliet. Hvordan kan vi være et lys for familiemedlemmer eller venner, der ikke deler vores tro?

  • Knyt familier sammen for evigt. Hvordan kan vi vise mere kærlighed og støtte til vores familier og skabe en positiv indflydelse i vores hjem?

Ved lektionens afslutning kan du gøre følgende, hvis det er relevant:

  • Bær vidnesbyrd om de principper, der er blevet gennemgået.

  • Mind klasse- eller kvorumsmedlemmerne om de planer og opfordringer, der blev fremsat i løbet af mødet.

Billede
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes af en voksen leder eller en ung; 25-35 minutter

Forbered dig åndeligt

De fleste af os kender nogen, som på et tidspunkt syntes at være helt og holdent hengiven over for Jesus Kristus, men som siden er faldet fra troen. Det er naturligt at spørge sig selv: »Kan det nogensinde ske for mig?« Paulus roste de hellige fra Thessalonika for deres trofasthed, men følte sig inspireret til at advare dem mod falske lærdomme og andre påvirkninger, der kunne svække deres tro. Uanset hvor stærk vores hengivenhed over for Frelseren er lige nu, er der altid meget, vi kan gøre for at »råde bod på, hvad der er af mangler i (vores) tro« (1 Thess 3:10).

Når du i bøn beder for de unge i din klasse eller dit kvorum, så lyt efter de tilskyndelser, som Herren giver dig. Hvad mener du, der vil hjælpe dem til at forblive trofaste mod Frelseren uanset hvilken modstand de vil møde? Hvad har hjulpet dig? I forbindelse med din forberedelse til at undervise kan du læse ældste Dale G. Renlunds tale »Urokkelig forpligtelse over for Jesus Kristus« (Liahona, nov. 2019, s. 22-25) foruden 1 og 2 Thessalonikerbrev.

Lær sammen

For at hjælpe de unge til at gennemgå det, de har læst i 1 og 2 Thessalonikerbrev og introducere emnet om at forblive stærk i vores hengivenhed over for Frelseren, kan I sammen læse 2 Thessalonikerne 2:1-3. Tal om, hvad udtrykket »frafald« kan betyde. Hvad betyder det for et menneske at falde væk fra Jesus Kristus? Du kan sammenligne dette udtryk med andre vendinger, som Paulus brugte, såsom »stå fast i Herren« (1 Thess 3:8) og bliv »ikke trætte af at gøre det gode« (2 Thess 3:13). Du kan derefter gennemgå 1 Thessalonikerne 5:15-23. Hvordan kan vi ved at følge Paulus’ råd i disse vers undgå at falde fra troen på Jesus Kristus – selv når vi møder modstand? Anvend aktiviteter som følgende til at hjælpe medlemmerne af klassen eller kvorummet til at forblive stærke i deres forpligtelse over for Frelseren.

  • Det kan være inspirerende at lære af andres eksempel, som er forblevet urokkelige i deres hengivenhed over for Kristus. I kan for eksempel sammen læse om anti-nefi-lehiernes eksempel, som havde været »et vildt og forhærdet og grusomt folk«, men »faldt aldrig fra«, da de var blevet »omvendt til Herren« (Alma 17:14; 23:6-8). Hvad står der i Alma 24:8-18 om, hvorfor de forblev trofaste? Hvilke vigtige valg traf de? Hvordan hjalp Frelseren dem? Der findes flere sådanne eksempler i ældste Dale G. Renlunds tale »Urokkelig forpligtelse over for Jesus Kristus«. Måske kan et par unge læse nogle af disse eksempler og berette om, hvad de har lært om at være tro mod Kristus. Hvordan har vi på trods af vores mangler holde fast ved vores forpligtelse over for Herren?

  • I vores bestræbelser på at styrke vores tro er det nyttigt at være opmærksom på de kræfter, der forsøger at svække den. Lehis syn om livets træ beskriver nogle af disse kræfter. Du kan eventuelt vise et billede af synet (se Evangelisk kunst, (2009), nr.69) og sammen kan I gennemgå detaljerne i 1 Nefi 8:10-34. Hvad var det i synet, der forhindrede folk i at nyde frugten på træet? Hvad hjalp folk til at nå frem til træet og forblive der? Hvad repræsenterer disse ting i vores liv?

  • I sit budskab »Kraft til at overvinde Modstanderen« (Liahona, nov. 2019, s. 110-112) nævnte ældste Peter M. Johnson tre måder, hvorpå Satan prøver at svække os. Du kan give hver enkelt af de unge til opgave at læse om en af disse metoder og derpå for klassen eller kvorummet fremlægge eksempler på, hvordan Satan bruger dette redskab mod unge i dag. De kan så hver især læse et af ældste Johnsons fire forslag til at overvinde modstanderens taktik og fortælle hvad de har lært.

Billede
Jesus Kristus

Frygt ikke, af Michael Malm

At handle i tro

Tilskynd klassen eller kvorummets medlemmer til at tænke over og nedskrive, hvad de vil gøre for at reagere på de indtryk, de fik i dag. Hvis de har lyst, kan de dele deres tanker. Bed dem om at overveje, hvordan det vil styrke deres forhold til vor himmelske Fader og Jesus Kristus, hvis de reagerer på de tilskyndelser de har modtaget.

Yderligere ressourcer

Undervisning på Frelserens måde

I mange tilfælde kan det være hensigtsmæssigt at opfordre eleverne til at hjælpe hinanden med at finde svar på deres spørgsmål. Når du bliver opfordret dertil af Ånden, kan du beslutte at gøre dette, selv om du føler, at du kender svaret.

Udskriv