Det Nye Testamente 2023
26. november. Hvordan kan jeg hjælpe mine forfædre med at komme Jesus Kristus nærmere? 1 og 2 Petersbrev


»26. november. Hvordan kan jeg hjælpe mine forfædre med at komme Jesus Kristus nærmere? 1 og 2 Petersbrev, Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2023 (2022)

»26. november. Hvordan kan jeg hjælpe mine forfædre med at komme Jesus Kristus nærmere?, Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2023

Billede
dåbsbassin

26. november

Hvordan kan jeg hjælpe mine forfædre med at komme Jesus Kristus nærmere?

1 og 2 Petersbrev

Billede
rådfør jer med hinanden-ikon

Rådfør jer med hinanden

Ledes af et medlem af kvorums- eller klassepræsidentskabet; 10-20 minutter

Fremsig sammen ved begyndelsen af mødet Unge Kvinders tema eller Det Aronske Præstedømmes kvorumstema. Indled derefter en drøftelse om arbejdet med frelse og ophøjelse ved hjælp af et eller flere af nedenstående spørgsmål eller ved hjælp af dine egne spørgsmål (se Kirkens Håndbog, 10.2, 11.2, ChurchofJesusChrist.org). Planlæg, hvordan I kan følge op på det, I drøfter.

  • Efterlevelse af evangeliet. Hvilke emner har biskoprådet drøftet på menighedens ungdomsrådsmøder? Hvad kan vi gøre som en klasse eller kvorum på grundlag af disse drøftelser?

  • Omsorg for dem, der har brug for hjælp. Hvordan kan vi hjælpe folk på en kristuslignende måde, når vi ser et behov og ikke ved, hvad vi skal sige?

  • Indbyd alle til at acceptere evangeliet. Hvad i Jesu Kristi evangelium har vi oplevet, som bringer os glæde? Hvordan kan vi dele denne glæde med andre?

  • Knyt familier sammen for evigt. Hvad gør vi for at finde frem til navnene på de af vores forfædre, der har brug for tempelordinancer? Hvad kan vi gøre for at hjælpe andre med at finde navnene på deres forfædre?

Ved lektionens afslutning kan du gøre følgende, hvis det er relevant:

  • Bær vidnesbyrd om de principper, der er blevet gennemgået.

  • Mind klasse- eller kvorumsmedlemmerne om de planer og opfordringer, der blev fremsat i løbet af mødet.

Billede
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes af en voksen leder eller en ung; 25-35 minutter

Forbered dig åndeligt

Hvad sker der med de milliarder af mennesker, der dør uden en reel mulighed for at høre Jesu Kristi evangelium eller modtage de frelsende ordinancer? Vi finder antydningen af et svar i 1 Peter 3:18-20; 4:6, hvor Peter taler om, at evangeliet bliver forkyndt for de døde. Derpå afslører Lære og Pagter 138 den fulde sandhed – nemlig at vores forfædre kan komme fuldt ud til Kristus, hvis de tror på ham og accepterer hans evangelium, samt at vi gør ordinancerne tilgængelige for dem i templet. Denne velsignelse kræver, at vi – deres efterkommere, som har modtaget evangeliet – finder deres navne, tager til templet og modtager de frelsende ordinancer på deres vegne.

Hvilke erfaringer har du gjort med hensyn til at hjælpe dine forfædre med at komme Kristus nærmere? Hvordan kan du hjælpe dem, du underviser, med at blive mere begejstrede for slægtshistorie og tempeltjeneste samt opnå en større fortrolighed med deres evne til at udføre det? Under dine forberedelserne bør du læse ældste Dale G. Renlunds tale »Slægtsforskning og tempeltjeneste: Besegling og helbredelse« (Liahona, maj 2018, s. 46-49).

Lær sammen

Hvordan vil medlemmerne af din klasse eller dit kvorum svare en person, der undrer sig over, hvordan gode mennesker, som ikke har haft en chance for at modtage evangeliet, kan blive frelst? Hvad finder de i 1 Peter 3:18-20; 4:6 som kan hjælpe dem til at besvare dette spørgsmål? I videoen »Will I Do My Part?« giver ældste Enrique R. Falabella mere viden herom. I kan fortsætte jeres drøftelse med en eller flere af følgende aktiviteter.

  • Læren om de dødes forløsning er unik for Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige. Bed klassens eller kvorummets medlemmer om at læse Lære og Pagter 138:25-39 som enkeltpersoner eller som grupper og fortælle, hvad de finder (der findes yderligere skriftsteder om dette emne i »Yderligere ressourcer«). Hvad siger disse skriftsteder om hvad vor himmelske Fader føler for alle sine børn? Hvordan kan dåb for de døde hjælpe vores forfædre med at komme Kristus nærmere? Hvordan kan det hjælpe os til at komme Kristus nærmere samt styrke vores tro på ham?

  • Hvad kan inspirere de unge til at blive mere engagerede i tempeltjeneste og slægtshistorie? Eventuelt kan de se en af eller begge videoer, der findes i »Yderligere ressourcer« og finde ud af, hvordan tempeltjeneste og slægtshistorie kan velsigne dem. De kan også undersøge listen over lovede velsignelser i ældste Dale G. Renlunds tale »Slægtshistorie og tempeltjeneste: Besegling og helbredelse« Bed dem om at fortælle, hvilke velsignelser der er betydningsfulde for dem og hvorfor. I kan også drøfte nogle af de hindringer, der kan afholde os fra at deltage i tempeltjeneste og slægtshistorie. Hvordan kan Frelseren hjælpe os med at overvinde disse forhindringer?

  • Hvis medlemmerne af din klasse eller dit kvorum har adgang til digitale hjælpemidler, kan du tage dig tid til at vise dem, hvordan Herren har gjort det nemmere end nogensinde før at finde forfædre, der har brug for en frelsende ordinancer (se »Yderligere ressourcer«). Du kan indbyde en konsulent for tempel og slægtshistorie i menigheden til at hjælpe de unge med at udforske disse ressourcer. Du kan også opfordre de unge til at planlægge at udforske disse ressourcer derhjemme og melde tilbage ved et fremtidigt møde.

Billede
unge kvinder, der spadserer

Når vi udfører hellige ordinancer i templet, hjælper vi med at gøre evangeliets velsignelser tilgængelige for dem, der er døde.

At handle i tro

Tilskynd klassen eller kvorummets medlemmer til at tænke over og nedskrive, hvad de vil gøre for at reagere på de indtryk, de fik i dag. Hvis de har lyst, kan de fortælle om deres ideer. Bed dem om at overveje, hvordan det vil styrke deres forhold til vor himmelske Fader og Jesus Kristus, hvis de reagerer på de tilskyndelser de har modtaget.

Yderligere ressourcer

Undervisning på Frelserens måde

Når du inviterer de unge til at undervise, kan du tage dig tid til at hjælpe dem med at forberede sig ordentligt. Forklar, hvad du gør for at forberede dig på at undervise. På denne måde vil du ikke kun hjælpe de unge med en enkelt lektion, men med at undervise dem i evangeliet på Frelserens måde hele livet igennem.

Udskriv