Nya testamentet 2023
26 november. Hur kan jag hjälpa mina förfäder att komma närmare Jesus Kristus? 1 och 2 Petrusbrevet


”26 november. Hur kan jag hjälpa mina förfäder att komma närmare Jesus Kristus? 1 och 2 Petrusbrevet” Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2023 (2022)

”26 november. Hur kan jag hjälpa mina förfäder att komma närmare Jesus Kristus?” Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2023

Bild
dopbassäng

26 november

Hur kan jag hjälpa mina förfäder att komma närmare Jesus Kristus?

1 och 2 Petrusbrevet

Bild
ikon för rådgör tillsammans

Rådgör tillsammans

Leds av en medlem i kvorum- eller klasspresidentskapet, omkring 10–20 minuter

Läs tillsammans upp Unga kvinnors tema eller temat för aronska prästadömets kvorum i början av mötet. Led sedan en diskussion om frälsningens och upphöjelsens verk med hjälp av minst en av nedanstående frågor eller egna frågor (se Allmän handbok 10.2, 11.2). Planera hur ni ska handla efter det ni diskuterar.

  • Lev efter evangeliet. Vilka ämnen har biskopsrådet diskuterat på församlingens ungdomsråd? Vad kan vi göra som klass eller kvorum baserat på de diskussionerna?

  • Ta hand om behövande. Hur kan vi räcka ut en hand till människor på ett kristuslikt sätt när vi ser ett behov och inte vet vad vi ska säga?

  • Inbjud alla att ta emot evangeliet. Vad har vi funnit i Jesu Kristi evangelium som ger oss glädje? Hur kan vi dela med oss av den glädjen till andra?

  • Förena familjer för evigheten. Vad gör vi för att hitta namn på våra förfäder som behöver tempelförrättningar? Vad kan vi göra för att hjälpa andra hitta namn på sina förfäder.

Gör följande i slutet av den här lektionen om så är lämpligt:

  • Vittna om principerna i undervisningen.

  • Påminn klass- eller kvorummedlemmarna om planerna och uppmaningarna som ni kom fram till under mötet.

Bild
ikon för undervisa om läran

Undervisa om läran

Leds av en vuxen ledare eller en ungdom, omkring 25–35 minuter

Förbered dig andligen

Vad händer med de miljarder människor som dör utan en verklig möjlighet att höra om Jesu Kristi evangelium eller ta emot frälsande förrättningar? Vi kan hitta ledtrådar till ett svar i 1 Petrusbrevet 3:18–20; 4:6, där Petrus talade om att evangeliet predikades för de döda. Sedan uppenbarar Läran och förbunden 138 hela sanningen – våra förfäder kan till fullo komma till Kristus om de har tro på honom och tar emot hans evangelium och vi gör förrättningar tillgängliga för dem i templet. Den välsignelsen kräver att vi – deras efterkommande som har evangeliet – söker efter deras namn, besöker templet och tar emot frälsande förrättningar å deras vägnar.

Vilka upplevelser har du haft av att hjälpa dina förfäder komma närmare Kristus? Hur kan du hjälpa dem du undervisar att bli mer entusiastiska över släktforskning och tempeltjänst och få större tillit till sin förmåga att göra det? När du förbereder dig kan du läsa äldste Dale G. Renlunds tal ”Släktforskning och tempeltjänst: Besegling och helande” (Liahona, maj 2018, s. 46–49).

Lär tillsammans

Hur skulle medlemmarna i din klass eller ditt kvorum svara någon som undrar hur goda människor som inte hade möjlighet att ta emot evangeliet kan bli frälsta? Vad hittar de i 1 Petrusbrevet 3:18–20; 4:6 som kan besvara den frågan? I videon ”Gör jag min del?” [Will I Do My Part?], ger äldste Enrique R. Falabella ytterligare insikter. Du kan fortsätta diskussionen med en eller flera av följande aktiviteter.

  • Läran om att återlösa de döda är unik för Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Be klass- eller kvorummedlemmarna studera Läran och förbunden 138:25–39 enskilt eller i grupper och berätta vad de lär sig (se ”Stödresurser” för ytterligare skriftställen om det här ämnet). Vad kan de här verserna lära oss om hur vår himmelske Fader känner för alla sina barn? Hur hjälper dop för de döda våra förfäder att komma närmare Kristus? Hur hjälper det oss att komma närmare Kristus och stärka vår tro på honom?

  • Vad kan inspirera ungdomarna att engagera sig mer i tempeltjänst och släktforskning? De kanske kan titta på en av eller båda videorna i ”Stödresurser” och leta efter hur tempeltjänst och släktforskning kan välsigna dem. De kan också leta efter utlovade välsignelser i punktlistan i äldste Dale G. Renlunds tal ”Släktforskning och tempeltjänst: Besegling och helande”. Be dem berätta vilka välsignelser som är meningsfulla för dem och varför. Ni kan också samtala om några av de hinder som kan hålla oss från att delta i tempeltjänst och släktforskning. Hur kan Frälsaren hjälpa oss övervinna dessa hinder?

  • Om medlemmarna i din klass eller ditt kvorum har tillgång till digitala enheter kan du ta dig tid att visa dem hur Herren har gjort det lättare än någonsin att hitta förfäder som behöver frälsande förrättningar (se ”Stödresurser”). Du kan be en tempel- och släktforskningshandledare i församlingen att hjälpa ungdomarna förstå de här resurserna. Du kan också uppmuntra ungdomarna att göra upp planer på att utforska de här resurserna hemma och rapportera om det under ett framtida möte.

Bild
unga kvinnor som pratar

När vi utför heliga förrättningar i templet hjälper vi till att göra evangeliets välsignelser tillgängliga för dem som har dött.

Handla i tro

Uppmuntra klass- eller kvorummedlemmarna att begrunda och skriva ner vad de ska göra för att agera enligt intrycken de har fått i dag. Om de vill, får de gärna dela med sig av sina förslag. Be dem fundera över hur de genom att agera enligt sina intryck stärker sin relation med sin himmelske Fader och Jesus Kristus.

Stödresurser

Undervisa på Frälsarens sätt

När du ber ungdomar att undervisa, ta dig då tid att hjälpa dem förbereda sig på rätt sätt. Förklara vad du gör för att förbereda dig för att undervisa. På så sätt hjälper du ungdomarna med inte bara en lektion utan med en livstid av undervisning av evangeliet på Frälsarens sätt.

Skriv ut