Kom, følg med meg 2024
8.–14. juli: “De ‘falt aldri fra.’” Alma 23–29


“8.–14. juli: ‘De “falt aldri fra.’” Alma 23–29”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: Mormons bok 2024 (2023)

“8.–14. juli. Alma 23–29”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: 2024 (2023)

Bilde
Anti-nephi-lehittene graver ned sine våpen

Anti-Nephi-Lehies Bury Their Weapons of War [Anti-Nephi-Lehis folk begraver sine krigsvåpen], av Jody Livingston

Juli 8–14: “De ‘falt aldri fra’.”

Alma 23–29

Lurer du av og til på om mennesker virkelig kan forandre seg? Kanskje du bekymrer deg for om du kan overvinne dårlige valg du har gjort eller dårlige vaner du har utviklet, eller kanskje du har lignende bekymringer for noen du er glad i. I så fall kan historien om anti-nephi-lehittene være til hjelp for deg. Disse menneskene var nephittenes svorne fiender. Da Mosiahs sønner bestemte seg for å forkynne evangeliet til dem, “lo [nephittene] hånlig av [dem]”. Å drepe lamanittene virket som en mer fornuftig løsning enn å omvende dem. (Se Alma 26:23–25.)

Men lamanittene omvendte seg – ved hjelp av Jesu Kristi kraft til omvendelse. De var en gang kjent som “et forherdet og et grusomt folk” (Alma 17:14), men de “skilte seg også ut ved sin nidkjærhet mot Gud” (Alma 27:27). Faktisk “falt [de] aldri fra.” (Alma 23:6).

Kanskje du har noen tanker eller handlinger du må forandre eller noen “opprørsvåpen” du må legge ned (Alma 23:7). Eller kanskje du bare trenger å være litt mer nidkjær mot Gud. Uansett hvilke forandringer du måtte ha behov for, kan Alma 23–29 gi deg håp om at varig forandring er mulig gjennom Jesu Kristi forsonende kraft.

Forslag til læring hjemme og i kirken

Alma 23–25; 27

Min omvendelse til Jesus Kristus og hans evangelium vil forandre mitt liv.

Lamanittene syntes å være usannsynlige kandidater til omvendelse, men mange av dem opplevde mirakuløse endringer på grunn av Jesus Kristus. Disse omvendte lamanittene kalte seg anti-nephi-lehitter.

Å lese Alma 23–25; 27 kan tilskynde deg til å grunne på din egen omvendelse. Se etter hvordan anti-nephi-lehittene forandret seg – hvordan de ble omvendt “til Herren” (Alma 23:6). Følgende vers kan være en god begynnelse:

På hvilke måter har Jesus Kristus og hans evangelium forandret deg? Når har du følt deg nær ham? Hvordan kan du vite om du blir omvendt til Jesus Kristus? Hva inspirerer Ånden deg til å gjøre nå?

Se også David A. Bednar, “Omvendt til Herren”, Liahona, nov. 2012, 106–9; Dale G. Renlund, “En urokkelig forpliktelse til Jesus Kristus”, Liahona, nov. 2019, 22–25; Gospel Topics: “Become like Jesus Christ” [Bli som Jesus Kristus], Evangeliebibliotek.

Alma 24:7–19; 26:17–22

Fordi Gud er barmhjertig, tilgir han meg når jeg omvender meg.

Forandringen anti-nephi-lehittene opplevde, var mer enn bare en endring i adferd – det var en forandring i hjertet utløst av tro på Jesus Kristus og oppriktig omvendelse. Kanskje du kan finne en sannhet om omvendelse i hvert vers i Alma 24:7–19. Hva lærer disse versene oss om Guds barmhjertighet mot dem som omvender seg? Hvilke andre sannheter lærer du av Alma 26:17–22?

Grunn på hvordan Gud har vist sin barmhjertighet i ditt liv. Hvordan kan du uttrykke din takknemlighet til ham?

Alma 26; 29

Å dele evangeliet med andre gir meg glede.

Ordet glede forekommer 25 ganger i Alma 26–29, noe som gjør disse kapitlene til et godt sted å lære hvordan vi kan motta glede ved å leve – og dele – Frelserens evangelium. Vurder å studere Alma 26:12–22, 35–37; og 29:1–17, og se etter grunner til at Ammon, Mosiahs sønner og Alma frydet seg. Hva lærer du av disse skriftstedene som kan føre til større glede i ditt liv?

Eldste Marcus B. Nash underviste: “Å dele evangeliet med andre gir glede og håp i både giverens og mottagerens sjel. Å dele evangeliet med andre er mer glede på glede, mer håp på håp (“Løft deres lys opp”, Liahona, nov. 2021, 71). Hvilke erfaringer har du med å dele evangeliet med andre? Hvilke utfordringer møter du når du prøver å dele evangeliet med andre? Hvordan kan vår himmelske Fader hjelpe deg å overvinne disse utfordringene?

For profetiske instruksjoner om hvordan du kan dele evangeliet med andre – og finne glede i å gjøre det – kan du vurdere å studere president Dallin H. Oaks’ budskap “La oss dele det gjengitte evangelium med andre”, (Liahona, nov. 2016, 57–60). Hvilke forslag finner du i budskapet hans?

Se også “The Bush Family Story” [Historien til familien Bush], “Sharing Your Beliefs” [Del din tro], “Sharing the Gospel” [Del evangeliet med andre] (videoer), Evangeliebibliotek.

Lag en liste over ting du ville dele med en venn om Mormons bok. Prøv å dele Mormons bok ved hjelp av Mormons bok-appen.

Se etter mønstre og temaer. Når vi studerer Skriftene, kan vi finne dyrebare sannheter ved å se etter ord, uttrykk eller oppfatninger som gjentas. Disse tankene som gjentas kan krysshenvises eller kobles sammen i Skriftene for å gjøre dem lettere å se.

Alma 26:5–7

Jeg kan finne tilflukt i Jesus Kristus og hans evangelium.

Under innhøstingen blir korn ofte samlet sammen i bunter som kalles kornbånd, og lagret i lagerbygg som noen ganger kalles låver. I Alma 26:5–7 kan du grunne på hva kornbånd, låver og uvær kan symbolisere i ditt liv. Hvordan finner jeg tilflukt i Jesus Kristus?

Se også Russell M. Nelson, “Tempelet og din åndelige grunnvoll”, Liahona, nov. 2021, 93–96; David A. Bednar: “Ha en hederlig anseelse og plass”, Liahona, mai 2009, 97–100, “Jesus, Lover of My Soul”, Hymns, nr. 102 (“Jesus, du som elsker meg”, Salmer og sanger, 1956, nr. 118).

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidskriftene Liahona og Til styrke for ungdom.

Forslag til undervisning av barn

Alma 24:6–24

Herren velsigner meg når jeg streber etter å holde løftene jeg har gitt ham.

  • Kanskje barna ville like å begrave sine “våpen” som anti-nephi-lehittene. Du kan lese noen vers fra Alma 24:6–24 for å undervise barna om løftene anti-nephi-lehittene ga om å følge Frelseren. De kan så tenke på noe de vil forandre for å følge ham, skrive det på denne ukens aktivitetsside og late som om de graver et hull og begraver sitt våpen.

  • Barna kan lese Alma 24:15–19 og se etter hva anti-nephi-lehittene gjorde “som et vitnesbyrd til Gud”. Deretter kan du snakke med dem om hvordan våre pakter kan være “et vitnesbyrd for Gud” (vers 18). La barna snakke om hvordan de vil vise Gud at de ønsker å følge ham. Å synge en sang som “Jeg vil følge Guds plan” (Barnas sangbok, 86) kan inspirere dem.

Alma 24:7–10; 26:23–34; 27:27–30

Jeg kan omvende meg.

  • For å hjelpe barna å forstå hvordan Jesus Kristus kan hjelpe oss å forandre oss når vi omvender oss, kan du undervise dem om anti-nephi-lehittene. For å gjøre dette, kan du merke to boller “før” og “etter”. Deretter kan barna lese Alma 17:14–15 og 27:27–30, skrive ned hvordan lamanittene var før og etter å ha omvendt seg, og legge dem i riktig bolle. Hva sier Alma 24:7–10 om hva som hjalp dem å forandre seg? Hvordan kan vi vise vår takk til Gud for hans barmhjertighet?

Alma 26; 29

Jesus Kristus gir meg glede, og jeg kan dele denne gleden med andre.

  • Kanskje du og barna vil like å lage en tegning av ting i Jesu Kristi evangelium som gir dere glede. Del tegningen din med barna, og oppfordre dem til å dele tegningen sin med noen for å hjelpe vedkommende å føle glede også.

  • Hjelp barna å finne ordene glede og fryde i Alma 26 og 29. Hva ga Ammon og Alma glede, eller fikk dem til å fryde seg? Dette spørsmålet kan føre til en drøfting om gleden som kommer av å etterleve eller dele Jesu Kristi evangelium med andre.

Alma 27:20‒30

Jeg kan hjelpe mine venner å etterleve Jesu Kristi evangelium.

  • Barna kan lese Alma 27:22–23 og se etter hva nephittene gjorde for å hjelpe anti-nephi-lehittene å holde sitt løfte om aldri å kjempe igjen. Hvordan kan vi hjelpe våre venner å holde sine løfter? Barna kan rollespille situasjoner. Hva kan vi for eksempel si til en venn som ønsker å lyve eller være slem?

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidsskriftet Vennen .

Bilde
Anti-nephi-lehittene graver ned sine våpen

Illustrasjon av anti-nephi-lehittene som begraver sine våpen: Dan Burr

Skriv ut