Kom, følg med meg 2024
22.–28. juli: “Så dette ord i deres hjerter.” Alma 32–35


“22.–28. juli: ‘Så dette ord i deres hjerter’. Alma 32–35”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: Mormons bok 2024 (2023)

“22.–28. juli. Alma 32–35”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: 2024 (2023)

Bilde
frø i et barns hånd

22.–28. juli: “Så dette ord i deres hjerter”

Alma 32–35

For zoramittene bestod bønn i å stå der man kunne bli sett av alle, og gjenta smigrende, selvtilfredse ord. Zoramittene manglet tro på Jesus Kristus – de fornektet til og med hans eksistens – og forfulgte de fattige (se Alma 31:9–25). I motsetning underviste Alma og Amulek at bønn handler mer om hva som skjer i vårt hjerte enn på en offentlig forhøyning. Og hvis vi ikke viser medfølelse for de trengende, er våre bønner “forgjeves og gavner [intet]” (Alma 34:28). Aller viktigst, vi ber fordi vi har tro på Jesus Kristus, som tilbyr forløsning gjennom sitt “altomfattende og [evige] offer” (Alma 34:10). Slik tro, forklarte Alma, begynner med ydmykhet og et “ønske [om] å tro” (Alma 32:27). Med tiden, med konstant næring, slår Guds ord rot i vårt hjerte inntil det blir “et tre som vokser frem til evig liv” (Alma 32:41).

Forslag til læring hjemme og i kirken

Alma 32:17–43

Jeg utøver tro på Jesus Kristus ved å så og gi næring til hans ord i mitt hjerte.

Når du leser Alma 32:17–43, legg merke til ord og uttrykk som hjelper deg å forstå hvordan du kan utøve tro på Jesus Kristus. Hva lærer du om hva tro er, og hva det ikke er?

En annen måte å studere Alma 32 på, er å tegne bilder av et frø i forskjellige vekststadier. Merk så hvert bilde med ord fra Alma 32:28–43 som hjelper deg å forstå hvordan du skal så og gi næring til Guds ord i ditt hjerte.

Se også Russell M. Nelson, “Kristus er oppstått: Tro på ham vil flytte fjell”, Liahona, mai 2021, 101–4.

Alma 32:26‒43

Jeg kan selv komme til visshet.

Til zoramittene, som ennå ikke var sikre på Almas vitnesbyrd om Kristus, foreslo Alma “et eksperiment” (se Alma 32:27). Eksperimenter krever ønske, nysgjerrighet, handling og i det minste litt tro – og de kan føre til fantastiske oppdagelser! Tenk på eksperimenter du har sett eller deltatt i. Hva sier Alma 32:26–36 om hva slags eksperiment som kan føre til tro på Jesus Kristus?

Hvordan har du “prøvet” Guds ord og fått vite at “ordet er godt”? (Alma 32:28).

Alma 33:2–11; 34:17–29

Jeg kan tilbe Gud i bønn, når som helst og hvor som helst.

Alma og Amuleks råd om gudsdyrkelse og bønn hadde til hensikt å rette opp konkrete misforståelser hos zoramittene. Vurder å skrive dem opp (se Alma 31:13–23). Ved siden av den listen kan dere lage en liste over sannheter om bønn i Alma 33:2–11 og 34:17–29. Hvordan vil det du lærte fra disse versene påvirke måten du ber og tilber på?

Du kan også få ideer fra en salme om bønn, for eksempel “O bønnestund, o bønnestund” (Salmer, nr. 55)

Alma 34:9–16

Bilde
seminary icon
Jeg trenger Jesus Kristus og hans forsoning.

Legg merke til hvor mange ganger Amulek brukte ordene uendelig og evig til å beskrive Frelserens sonoffer i Alma 34:9–14. Hvorfor er det viktig å vite at Frelserens forsoning er altomfattende og evig? Se etter ord og uttrykk i disse versene som også beskriver Frelserens forsoning: Hebreerne 10:10; 2 Nephi 9:21; Mosiah 3:13.

Selv når vi vet at Jesu evne til å frelse er uendelig og evig, kan vi noen ganger tvile på at den gjelder oss – eller en som har syndet mot oss. Eldste David A. Bednar har sagt at noen mennesker “[synes å ha] tro på Frelseren, men de kan ikke tro at hans lovede velsignelser er tilgjengelige for dem” (“Hadde dere kjent meg”, Liahona, nov. 2016, 104). Hva kan hindre oss i å fullt ut motta Frelserens kraft? Overvei hvordan du kan vite at Jesu Kristi forsoning er uendelig og evig?

For å grunne på hvor mye du trenger Frelserens forsoning, kan det være nyttig å tenke på noe du trenger hver dag. Spør deg selv: “Hvordan ville livet mitt vært uten dette?” Når du så studerer Alma 34:9–16, kan du grunne på hvordan livet ditt ville vært uten Jesus Kristus. Du kan finne annen innsikt i 2 Nephi 9:7–9. Hvordan vil du sammenfatte Alma 34:9–10 i én setning?

Se også Michael John U. Teh, “Vår personlige Frelser”, Liahona, mai 2021, 99–101; Gospel Topics, “Atonement of Jesus Christ” [Jesu Kristi forsoning], Evangeliebibliotek; “Reclaimed” [Gjenvunnet] (video), Evangeliebibliotek.

Alma 34:30–41

“Nå er tiden og dagen for deres frelse.”

Tenk deg at du ønsker å delta i et maratonløp eller en musikkfremføring. Hva ville skje hvis du ventet med å forberede deg til dagen begivenheten skulle finne sted? Hvordan angår dette eksempelet Amuleks advarsler i Alma 34:32–35? Hva er faren ved å utsette vår innsats for å omvende oss og forandre oss?

Vers 31 har også et budskap til folk som kanskje er bekymret for at de allerede har utsatt det for lenge, og det er for sent å omvende seg. Hva ville du si at budskapet er?

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidskriftene Liahona og Til styrke for ungdom.

Forslag til undervisning av barn

Alma 32:1–16

Herren kan undervise meg når jeg velger å være ydmyk.

  • Alma og Amulek lyktes med å undervise de ydmyke blant zoramittene. Hva vil det si å være ydmyk? Hjelp barna å finne en definisjon av ydmykhet i Veiledning til Skriftene. Hvilke andre ledetråder om betydningen av disse ordene kan vi finne i Alma 32:13‒16? Be barna fullføre en setning som: “Jeg er ydmyk når jeg .”

Alma 32:28‒43

Mitt vitnesbyrd om Jesus Kristus vokser når jeg gir det næring.

  • Frø, trær og frukt er kjente ting som kan hjelpe barna å forstå abstrakte prinsipper som tro og vitnesbyrd. La barna holde et frø mens du leser Alma 32:28. Deretter kan du be dem hjelpe deg å finne ut hvordan det å utvikle et vitnesbyrd om Jesus Kristus er som å plante og gi næring til et frø (se “Kapittel 29: Alma underviser om tro og Guds ord”, Historier fra Mormons bok, 81). Kanskje dere kan så frøet og snakke om hva som trengs for å hjelpe et frø – eller et vitnesbyrd – å vokse.

  • Et bilde av et tre følger med denne oversikten. Du kan bruke dette til å illustrere Almas ord i Alma 32:28–43. Eller dere kan gå en tur og finne planter i forskjellige vekstfaser og lese vers fra Alma 32 som sammenligner en plante som vokser med vår tro. Eller kanskje barna kan tegne et tre på tavlen og legge til et blad eller en frukt hver gang de tenker på noe de kan gjøre for å hjelpe sitt vitnesbyrd om Jesus Kristus å vokse.

  • Du kan gjerne la barna prøve å skyve et frø (som representerer Guds ord) inn i en stein (som representerer et hovmodig hjerte) og ned i myk jord (som representerer et ydmykt hjerte). Les Alma 32:27–28 sammen. Snakk om hva det vil si å “gi plass” (vers 27) til Guds ord i vårt hjerte.

Lag tegninger. Noen lærer bedre når de tegner et bilde av det de lærer. Barna vil kanskje like å tegne et frø som vokser og blir et tre mens de studerer Alma 32.

Alma 33:2–11; 34:17–27

Jeg kan be til min himmelske Fader når som helst og om hva som helst.

  • Hjelp barna å finne uttrykk som beskriver steder vi kan be (i Alma 33:4–11) og ting vi kan be om (i Alma 34:17–27). Kanskje de kan tegne seg selv som ber på disse stedene. Fortell hverandre om erfaringer da vår himmelske Fader hørte deres bønner. Dere kan også synge en sang om bønn, for eksempel “Et barns bønn” (Barnas sangbok, 6–7).

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidsskriftet Vennen .

Bilde
frukt på et tre

“Fordi dere har pleiet ordet og gitt det næring med deres flid og med tro og med tålmodighet … se, da skal dere snart høste frukten av det, en frukt som er meget dyrebar” (Alma 32:42).