Kom dan en volg Mij 2024
16–22 september: ‘Hef uw hoofd op en wees welgemoed.’ 3 Nephi 1–7


‘16–22 september: “Hef uw hoofd op en wees welgemoed.” 3 Nephi 1–7’, Kom dan en volg Mij – voor thuis en in de kerk: Boek van Mormon 2024 (2023)

‘16–22 september. 3 Nephi 1–7’, Kom dan en volg Mij – voor thuis en in de kerk: 2024 (2023)

Afbeelding
Nephieten zijn getuige van de dag zonder nacht

Een dag, een nacht en een dag, Jorge Cocco

16–22 september: ‘Hef uw hoofd op en wees welgemoed’

3 Nephi 1–7

In sommige opzichten was het een opwindende tijd om in Jezus Christus te geloven. Profetieën gingen in vervulling – grote tekenen en wonderen onder het volk wezen erop dat de Heiland spoedig geboren zou worden. Aan de andere kant was het voor gelovigen ook een angstige tijd. In weerwil van alle wonderen beweerden ongelovigen namelijk ‘dat de tijd was verstreken’ waarop de Heiland geboren zou worden (3 Nephi 1:5). Deze mensen brachten ‘het gehele land in grote beroering’ (3 Nephi 1:7). Ze stelden zelfs een datum vast om alle gelovigen te doden als het door Samuel de Lamaniet geprofeteerde teken – een nacht zonder duisternis – niet zou verschijnen.

In deze moeilijke omstandigheden riep de profeet Nephi ‘zijn God krachtig [aan] ten behoeve van zijn volk’ (3 Nephi 1:11). Het antwoord van de Heer is inspirerend voor iedereen die met vervolging of twijfel te maken heeft en moet weten dat licht duisternis zal overwinnen: ‘Hef uw hoofd op en wees welgemoed. […] Ik [zal] alles vervullen wat Ik bij monde van mijn heilige profeten heb laten spreken’ (3 Nephi 1:13).

Studietips voor thuis en in de kerk

3 Nephi 1–7

Bekering tot het evangelie van Jezus Christus vergt geduld en inspanning.

In 3 Nephi 1–7 staan mensen beschreven die zich tot de Heer bekeerden, en anderen die dat niet deden. Wat was het verschil tussen deze groepen? Je zou je gedachten als volgt in een tabel kunnen zetten:

Dingen die bekering in de weg staan

Dingen die bekering bevorderen

3 Nephi 1:5–11

De woorden van de profeet niet geloven en rechtvaardige mensen uitlachen

In de woorden van de profeet geloven en om steun bidden

3 Nephi 1:29–30

3 Nephi 2:1–3

3 Nephi 3:12–16

3 Nephi 4:8–10, 30–33

3 Nephi 6:13–18

3 Nephi 7:15–22

Stel persoonlijke vragen terwijl je studeert. Je kunt je bij het invullen van deze tabel bijvoorbeeld afvragen wat je uit die verzen kunt leren. Dat leidt tot inspiratie van de Heilige Geest.

3 Nephi 1:1–23

Afbeelding
seminary icon
Dankzij Jezus Christus kan ik ‘welgemoed’ zijn.

Je hemelse Vader weet dat je moeilijke en zelfs beangstigende momenten zult meemaken. Maar Hij wil ook dat je vreugde ervaart. Lees 3 Nephi 1:1–23 om te weten te komen waarom de getrouwe Nephieten bang waren. Welke reden gaf de Heer hun om ‘welgemoed’ te zijn?

De Heiland heeft de zinsnede ‘wees welgemoed’ of ‘heb goede moed’ meerdere keren gebruikt, bijvoorbeeld in Mattheüs 14:24–27; Johannes 16:33; Leer en Verbonden 61:36; 78:17–19. Wat spreekt je aan in deze uitnodigingen? Je kunt de voorafgaande en volgende verzen lezen om de omstandigheden te begrijpen waarin de Heiland deze woorden heeft gezegd. Welke redenen gaf Hij in elk geval om mensen met hun angsten te helpen omgaan? Hoe heeft Hij dat voor jou gedaan?

Bestudeer eventueel president Russell M. Nelsons toespraak ‘Vreugde en geestelijk overleven’ (Liahona, november 2016, 81–84). Wat zegt president Nelson over vreugde vinden in elke situatie? Let op hoe vaak president Nelson het woord richten gebruikt. Misschien kun je een camera op iets richten vergelijken met ons richten op Jezus Christus. Hoe ga je je meer op Hem richten?

Zie ook ‘Grief’, ‘Hope’, ‘Mental Health’ of andere onderwerpen onder ‘Life Help’ van de Engelstalige Evangeliebibliotheek.

3 Nephi 1:4–21; 5:1–3

De Heer zal al zijn woorden op zijn tijd vervullen.

Lees 3 Nephi 1:4–7 en bedenk hoe je je gevoeld zou hebben als je een van de gelovigen was. Wat deden ze om hun geloof sterk te houden? (Zie 3 Nephi 1:4–21 en 5:1–3.) Hoe werden de woorden van Samuel vervuld? (Zie 3 Nephi 1:19–21.) Wanneer heeft de Heer zijn woord in jouw leven vervuld?

3 Nephi 1:4–15; 5:12–26; 6:10–15; 7:15–26

Ik ben een discipel van Jezus Christus.

Mormon heeft geschreven: ‘Zie, ik ben een discipel van Jezus Christus’ (3 Nephi 5:13). Wat betekent deze zinsnede voor je? Je kunt in 3 Nephi 1:4–15; 5:12–26; 6:10–15 en 7:15–26 zoeken naar eigenschappen, overtuigingen en daden van discipelen van Christus.

Zie ook ‘Ik wil graag als Jezus worden’, Kinderliedjes, p. 40–41.

3 Nephi 2:11–12; 3:1–26

Als ik geloof in Jezus Christus oefen, hoef ik niet bang te zijn.

Misschien bevat de ervaring van de Nephieten met roversbenden lessen voor jou om met geestelijke gevaren om te gaan. Let in 3 Nephi 2:11–12 en 3:1–26 op deze lessen. Je kunt de woorden van Giddianhi in 3 Nephi 3:2–10 opzoeken en vergelijken met de wijze waarop Satan jou tegenwoordig probeert te misleiden. Wat kun je van het voorbeeld van Lachoneüs leren?

Zie voor meer ideeën de Liahona en Voor de kracht van de jeugd van deze maand.

Ideeën voor onderwijs aan kinderen

3 Nephi 1:4–15, 19–21

Bij de geboorte van Jezus verscheen er een nieuwe ster.

3 Nephi 1:4–21

De woorden van de profeten worden altijd vervuld.

  • Lees samen met je kinderen 3 Nephi 1:4–10 en vraag je kinderen hoe het zou zijn geweest om een van de gelovigen in die tijd te zijn. Laat ze de rest van het verhaal in vers 11–15 lezen en de volgende zin aanvullen: ‘De moraal van het verhaal is …’

  • Misschien kunnen je kinderen andere momenten bedenken waarop God zijn beloften vervulde die Hij bij monde van zijn profeet had gedaan. Ze kunnen ook platen opzoeken van deze verhalen in het Evangelieplatenboek (zie bijvoorbeeld nr. 7–8 en 81). Laat ze vertellen wat ze over deze verhalen weten, waaronder hoe Gods beloften werden vervuld. Lees samen 3 Nephi 1:20 en geef je eigen getuigenis van deze waarheden.

3 Nephi 2:11–12; 3:13–14, 24–26

Wij zijn sterker als we bijeenkomen.

  • Laat je kinderen ontdekken waarom de Nephieten bijeenkwamen en welke zegeningen ze in 3 Nephi 2:11–12 en 3:13–14, 24–26 kregen. Waarom is het belangrijk dat wij thuis en in de kerk bijeenkomen?

  • Kun je aanschouwelijk onderwijs bedenken over de kracht van eenheid? De kinderen kunnen bijvoorbeeld proberen één stokje doormidden te breken en vervolgens een bundel stokjes, of je kunt ze eerst één vel papier laten proberen doormidden te scheuren en daarna een hele stapel papier. In welk opzicht lijken wij op de stokjes of het papier?

3 Nephi 5:12–26; 6:14; 7:15–26

Ik ben een discipel van Jezus Christus.

  • Lees 3 Nephi 5:13 en laat de kinderen het zinnetje ‘Ik ben een discipel van Jezus Christus’ herhalen. Lees samen een of meer van de volgende voorbeelden om te weten te komen wat het betekent om een discipel van Jezus Christus te zijn: de bekeerde Lamanieten (zie 3 Nephi 6:14), Mormon (zie 3 Nephi 5:12–26) en Nephi (zie 3 Nephi 7:15–26). Je kunt ook ideeën opdoen in een liedje zoals ‘Ik wil graag als Jezus worden’ (Kinderliedjes, p. 40–41).

  • Laat de kinderen hun hand op een blad papier omtrekken en uitknippen. Schrijf op de ene kant ‘Ik ben een discipel van Jezus Christus’, en laat de kinderen op de andere kant tekenen wat ze kunnen doen om een discipel te zijn.

Zie voor meer ideeën de Vriend van deze maand.

Afbeelding
Nephieten zijn getuige van de dag zonder nacht

Een dag, een nacht en een dag, Walter Rane.