Kom dan en volg Mij 2024
9–15 september: ‘Blijde tijdingen van grote vreugde.’ Helaman 13–16


‘9–15 september: “Blijde tijdingen van grote vreugde.” Helaman 13–16’, Kom dan en volg Mij – voor thuis en in de kerk: Boek van Mormon 2024 (2023)

‘9–15 september. Helaman 13–16’, Kom dan en volg Mij – voor thuis en in de kerk: 2024 (2023)

Afbeelding
Samuel de Lamaniet predikt op de muur

Samuel de Lamaniet op de muur, Arnold Friberg

9–15 september: ‘Blijde tijdingen van grote vreugde’

Helaman 13–16

De eerste keer dat Samuel de Lamaniet in Zarahemla ‘blijde tijdingen’ probeerde te verkondigen (Helaman 13:7), werd hij door de verstokte Nephieten afgewezen en uitgeworpen. Je zou kunnen zeggen dat zij als het ware een ondoordringbare muur om hun hart hadden gebouwd waardoor ze Samuels boodschap niet konden ontvangen. Samuel begreep het belang van de boodschap die hij bracht. Hij legde geloof aan de dag door Gods gebod op te volgen ‘dat hij wederom moest terugkeren en […] profeteren’ (Helaman 13:3). Net als Samuel stuiten wij allemaal weleens op een muur terwijl wij ‘de weg van de Heer’ bereiden (Helaman 14:9) en zijn profeten willen volgen. En wij getuigen ook net als Samuel van Jezus Christus, ‘die zeker in de wereld zal komen’, en nodigen ieder uit opdat hij of zij ‘in zijn naam gelooft’ (Helaman 13:6; 14:13). Niet iedereen zal luisteren en sommigen keren zich misschien actief tegen ons. Maar wie wel met geloof in Christus in deze boodschap geloven, merken dat het werkelijk een boodschap van ‘blijde tijdingen van grote vreugde’ is (Helaman 16:14).

Studietips voor thuis en in de kerk

Helaman 13

De Heer geeft waarschuwingen bij monde van zijn profeten.

Profeten worden in de Schriften soms met wachters op een muur of toren vergeleken die voor gevaren waarschuwen (zie Jesaja 62:6; Ezechiël 33:1–7). Bedenk bij je studie van Samuels woorden in Helaman 13 in welk opzicht hij voor jou als wachter fungeert. Wat zei hij dat voor onze tijd relevant kan zijn? (Zie in het bijzonder vers 8, 21–22, 26–29, 31 en 38.) Wat predikte Samuel bijvoorbeeld over bekering? En over ootmoed en rijkdom? En over geluk zoeken ‘in het bedrijven van ongerechtigheid’?

Je kunt in recente conferentietoespraken naar soortgelijke waarschuwingen van de Heer bij monde van hedendaagse profeten zoeken. Waartoe voel je je geïnspireerd door deze waarschuwingen?

Zoek naar patronen. Een patroon is een plan of model waardoor we ons bij de uitvoering van een taak kunnen laten leiden. In de Schriften staan patronen die ons laten zien hoe de Heer zijn werk tot stand brengt. Hij stuurt bijvoorbeeld zijn dienstknechten om de mensen te waarschuwen.

Afbeelding
gezin kijkt naar de algemene conferentie

Als we naar profeten luisteren, wijzen ze ons naar Jezus Christus

Helaman 13–15

Afbeelding
seminary icon
God nodigt mij uit om me te bekeren.

Samuels waarschuwingen voor de oordelen van God gingen altijd vergezeld van een barmhartige uitnodiging tot bekering. Zoek naar deze uitnodigingen in Helaman 13–15 (zie in het bijzonder Helaman 13:6–11; 14:15–19; 15:7–8). Wat leer je uit deze verzen over bekering? Sommige mensen beschouwen bekering als een harde straf – iets om te vermijden. Hoe wilde Samuel volgens jou dat de Nephieten bekering zouden zien?

Om je studie te verdiepen, kun je president Russell M. Nelsons toespraak ‘We kunnen meer doen om een beter mens te worden’ lezen (Liahona, mei 2019, 67–69). Hoe definieert hij bekering? Welke zegeningen van oprechte bekering vind je terug in zijn toespraak? Je kunt ook letten op specifieke dingen die de profeet ons heeft gevraagd te veranderen. Wat zegt de Heilige Geest je dat je moet veranderen? Je kunt de persoonlijke openbaring die je ontvangt opschrijven.

In welke opzichten is bekering anders dan alleen maar je gedrag veranderen? Waarom is het belangrijk om Gods uitnodiging tot bekering aan te nemen? Je kunt hierover nadenken terwijl je een lofzang zingt of beluistert waarin deze uitnodiging naar voren komt, zoals ‘Hoe mild is Godes woord’ (Lofzangen, nr. 87).

Zie ook ‘Jezus Christus zal je helpen’, Voor de kracht van de jeugd: een leidraad voor het maken van keuzes, 6–9; ‘Repentance: A Joyful Choice’, ‘Principles of Peace: Repentance’ (video’s), Evangeliebibliotheek; Gospel Topics ‘Repentance’, Evangeliebibliotheek.

Helaman 14; 16:13–23

God zond tekenen en wonderen om van de geboorte en dood van de Heiland te getuigen.

Samuel legt in Helaman 14 uit waarom de Heer tekenen aangaande de geboorte en de dood van de Heiland gaf: ‘Zodat u zult weten van […] zijn komst’ en ‘in zijn naam zult geloven’ (Helaman 14:12). Let tijdens je studie van Helaman 14 op de tekenen van de geboorte van de Heiland in vers 1–8 en op de tekenen van zijn dood in vers 20–28. Waarom zouden deze tekenen een doeltreffende manier zijn om de geboorte en de dood van Jezus Christus aan te duiden?

Door andere tekenen die persoonlijker en minder spectaculair zijn, kun jij ook ‘in [de] naam [van de Heiland] geloven’. Wat heeft Hij gedaan om je geloof in Hem te versterken?

Welke waarschuwing staat er in Helaman 16:13–23 aangaande tekenen? Hoe kun je de houding van de mensen in deze verzen vermijden?

Zie ook Alma 30:43–52; Ronald A. Rasband, ‘Volgens Gods plan’, Liahona, november 2017, 55–57.

Helaman 15:3

Kastijding van de Heer is een teken van zijn liefde.

Samuels woorden bevatten veel strenge vermaningen, maar door Helaman 15:3 krijgen we inzicht in de kastijdingen van de Heer. Hoe kan kastijding van de Heer een teken van zijn liefde zijn? Welk bewijs van de liefde en barmhartigheid van de Heer zie je terug in Samuels profetieën en waarschuwingen?

Bestudeer eventueel D. Todd Christoffersons toespraak ‘Allen, die Ik liefheb, bestraf Ik en tuchtig Ik’ (Liahona, mei 2011, 97–100) en let daarbij op drie doeleinden van goddelijke kastijding. Wanneer heb je God op die manieren in je leven zien werken?

Helaman 16

Profeten wijzen ons op Jezus Christus.

Wat leer je uit Helaman 16 over de mensen die de leringen van Samuel aanvaardden? Wat leer je over de mensen die hem verwierpen? Bedenk hoe je dichter tot Jezus Christus bent gekomen door de levende profeten te volgen.

Zie voor meer ideeën de Liahona en Voor de kracht van de jeugd van deze maand.

Ideeën voor onderwijs aan kinderen

Helaman 13:2–5

God kan tot mijn hart spreken.

  • Hoe kun je je kinderen duidelijk maken dat God tot ons hart kan spreken, zoals Hij dat bij Samuel deed? Je kunt ze vragen om verschillende manieren te laten zien om zonder woorden te communiceren (zoals gebaren of gezichtsuitdrukkingen). Dit kan tot een bespreking leiden over de verschillende manieren waarop onze hemelse Vader met ons communiceert. Je kunt als onderdeel van deze bespreking met je kinderen een afbeelding van Samuel de Lamaniet bekijken (in deze les staan er twee) en Helaman 13:2–5 voorlezen terwijl je kinderen nagaan hoe God Samuel vertelde wat hij moest zeggen.

  • Velen van ons, vooral kinderen, hebben hulp nodig om te leren herkennen hoe en wanneer God tot ons spreekt. Vertel je kinderen over een situatie waarin de Heilige Geest je ingaf wat je van God moest doen of zeggen. Leg uit hoe je wist dat God met je communiceerde. Misschien kunnen de kinderen over soortgelijke ervaringen vertellen.

Helaman 14:2–7, 20–25

Profeten vertellen over Jezus Christus.

Helaman 16:1–6

Ik word gezegend als ik de profeet volg.

  • Je kunt het vertrouwen van je kinderen in de profeet ontwikkelen door ze voorbeelden te laten zien van mensen die trouw waren. Er staan enkele voorbeelden in Helaman 16:1, 5. Terwijl jullie lezen, kunnen je kinderen opstaan als ze iets horen wat de mensen deden als ze Samuels woorden geloofden. Lees daarna vers 2 en 6, en laat de kinderen gaan zitten als ze iets horen wat de mensen deden die hem niet geloofden. Hoe kunnen we laten zien dat we de woorden van de levende profeet geloven? Vertel de kinderen hoe je gezegend wordt als je de raad van de Heer bij monde van zijn profeten opvolgt.

Zie voor meer ideeën de Vriend van deze maand.

Afbeelding
Samuel de Lamaniet

Samuel de Lamaniet, Lester Yocum.