Kom dan en volg Mij
13–19 april. Mosiah 1–3: ‘Vervuld met liefde jegens God en alle mensen’


‘13–19 april. Mosiah 1–3: “Vervuld […] met liefde jegens God en alle mensen’’’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Boek van Mormon 2020 (2020)

‘13–19 april. Mosiah 1–3’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2020

Afbeelding
Koning Benjamin spreekt zijn volk toe

Minerva K. Teichert (1888–1976), Koning Benjamins afscheidstoespraak, 1935, olieverf op masoniet, 91 x 122 cm. Brigham Young University Museum of Art

13–19 april

Mosiah 1–3

‘Vervuld met liefde jegens God en alle mensen’

Koning Benjamin gaf één reden om onze ingevingen op te schrijven: ‘Het zou voor onze vader Lehi niet mogelijk zijn geweest zich deze dingen te herinneren om ze zijn kinderen te leren, dan alleen met behulp van deze platen’ (Mosiah 1:4).

Schrijf uw ingevingen op

Bij het woord koning denkt u misschien aan kronen, kastelen, dienaren en tronen. In Mosiah 1–3 leest u over een andere soort koning. Koning Benjamin leefde niet van de arbeid van zijn volk, maar had altijd ‘met [z]ijn eigen handen gewerkt’ (Mosiah 2:14). Hij liet zich niet door anderen dienen, maar diende zijn volk ‘met alle macht, verstand en kracht die de Heer [hem had] gegeven’ (Mosiah 2:11). Deze koning wilde niet dat zijn volk hem vereerde. Nee, hij leerde het volk dat zij een Koning groter dan hij moesten vereren, want hij zag in dat het ‘de almachtige Heer [is] die regeert’ (Mosiah 3:5). Koning Benjamins woorden en voorbeeld wijzen ons net als die van alle grote leiders in het koninkrijk van God op de hemelse Koning, onze Heiland Jezus Christus. Koning Benjamin getuigde dat Jezus ‘uit de hemel [zou] neerdalen’ en ‘onder de mensen [zou] uitgaan en machtige wonderen verrichten […]. En zie, Hij komt tot de zijnen, opdat de mensenkinderen redding ten deel valt, ja, door geloof in zijn naam’ (Mosiah 3:5, 9).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Mosiah 2:1–9

Het woord van God ontvangen, vergt voorbereiding.

Toen koning Benjamin bekend liet maken dat hij zijn volk wilde toespreken, kwamen er zo veel mensen ‘dat zij ze niet telden’ (Mosiah 2:2). Ze kwamen deels uit dankbaarheid en liefde voor hun leider. Maar ze kwamen bovenal om het woord van God te leren.

Let in Mosiah 2:1–9 op hoe de mensen toonden dat ze Gods woord op waarde schatten. Hoe wilde koning Benjamin dat ze zich zouden voorbereiden om Gods woord te horen? (Zie vers 9.) Hoe kunt u zich beter op het ontvangen van Gods woord voorbereiden in uw persoonlijke studie, studie in gezinsverband en tijdens kerkbijeenkomsten?

Zie ook Mattheüs 13:18–23; Alma 16:16–17.

Mosiah 2:10–26

Als ik anderen dien, dien ik ook God.

Vindt u maar moeilijk tijd om te dienen, of zou u meer vreugde uit uw dienstbetoon willen putten? Wat zou koning Benjamin zeggen als u hem vroeg waarom hij met al zijn ‘macht, verstand en kracht’ diende? (Mosiah 2:11.) Let in Mosiah 2:10–26 op de leringen van koning Benjamin aangaande dienen. Denk erover na hoe u die leringen kunt toepassen. Wat betekent het bijvoorbeeld voor u om te weten dat u God ook dient wanneer u andere mensen dient? (Zie Mosiah 2:17.) Bedenk hoe u deze week iemand van dienst kunt zijn!

Zie ook Mattheüs 25:40.

Afbeelding
twee vrouwen omhelzen elkaar

Als ik anderen dien, dien ik ook God.

Mosiah 3:1–20

Ik kan de natuurlijke mens overwinnen en een heilige worden door de verzoening van Jezus Christus.

Koning Benjamin getuigde net zoals alle profeten van Jezus Christus, opdat zijn volk ‘vergeving van hun zonden [kon] ontvangen en zich met buitengewoon grote vreugde verheugen’ (Mosiah 3:13). Hij legde ook uit dat de Heiland ons door zijn verzoening niet alleen rein maakt, maar ons eveneens de macht geeft om de ‘natuurlijke mens’ af te leggen en ‘een heilige’ te worden (Mosiah 3:19; zie ook Gids bij de Schriften, ‘Natuurlijke mens’, scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

Ouderling David A. Bednar heeft uitgelegd: ‘De verzoening van Jezus Christus zorgt voor zowel een reinigende en verlossende macht waardoor we de zonde kunnen overwinnen, als voor een heiligende en versterkende macht waardoor we beter kunnen worden dan alleen op eigen kracht. De oneindige verzoening is voor zowel de zondaar als de heilige in ieder van ons.’ (Zie ‘Reine handen en een zuiver hart’, Liahona, november 2007, 82.)

Denk eens na over deze vragen terwijl u koning Benjamins getuigenis van de Heiland in Mosiah 3:1–20 leest:

  • Wat kom ik uit deze verzen over de Heiland en zijn zending te weten?

  • Hoe heeft Jezus Christus me geholpen zonde te overwinnen? Hoe heeft Hij me geholpen mijn aard te veranderen en meer op een heilige te gaan lijken?

  • Wat zegt Mosiah 3:19 mij over een heilige worden?

Mosiah 3:8

Waarom noemt koning Benjamin Jezus ‘de Vader van hemel en aarde’?

President Joseph F. Smith heeft uitgelegd: ‘Jezus Christus, die wij ook als Jehova kennen, was de uitvoerder van de Vader, Elohim, tijdens de schepping. […] Jezus Christus wordt als de Schepper consequent de Vader van hemel en aarde genoemd […]; en aangezien zijn scheppingen van eeuwige aard zijn, wordt Hij terecht de eeuwige Vader van hemel en aarde genoemd.’ (Leringen van kerkpresidenten: Joseph F. Smith [1998], 357.)

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond

Als u thuis samen de Schriften leest, kan de Geest u ingeven welke beginselen u moet beklemtonen en bespreken om in de behoeften van uw gezin te voorzien. Hier zijn wat ideeën.

Mosiah 1:1–7

Hoe waren de platen van koper en de platen van Nephi het volk van koning Benjamin tot zegen? Hoe zijn de Schriften ons gezin tot zegen?

Mosiah 2–3

Uw gezin vindt het misschien leuk om koning Benjamins toespraak na te bootsen. Maak een kleine toren, en laat de gezinsleden er beurtelings op staan en koning Benjamins woorden voorlezen. De rest van het gezin kan dan vanuit een geïmproviseerde tent luisteren.

Mosiah 2:9–19

Wat steken we van koning Benjamins leringen en voorbeeld over dienstbetoon op? Waartoe voelen we ons geïnspireerd?

Mosiah 2:15–25

Heeft uw gezin baat bij een bespreking over nederigheid? Waarom sloeg koning Benjamin zichzelf niet op de borst voor alles wat hij gedaan had? Wat kunnen we van zijn leringen over onze relatie met God te weten komen?

Mosiah 2:36–41

Wat zijn volgens koning Benjamin de gevolgen als we de waarheid kennen maar er niet naar leven? Hoe kunnen we volgens hem waar geluk verkrijgen?

Mosiah 3:19

Wat moeten we doen om een heilige te worden? Welke eigenschap in dit vers kunnen we in het bijzonder als gezin ontwikkelen?

Zie voor meer ideeën voor onderwijs aan kinderen de lesideeën van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Uw individuele studie verbeteren

Stel haalbare doelen. Een paar minuten per dag de Schriften bestuderen kan u al tot zegen zijn. Neem u voor om elke dag te studeren en vind een manier om uzelf eraan te herinneren.

Afbeelding
Koning Benjamin spreekt zijn volk toe

De rede van koning Benjamin, Jeremy Winborg

Afdrukken