Kom dan en volg Mij
30 maart–12 april. Pasen: ‘Hij [zal] opstaan, met genezing onder zijn vleugels’


‘30 maart–12 april. Pasen: “Hij [zal] opstaan, met genezing onder zijn vleugels’’’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Boek van Mormon 2020 (2020)

‘30 maart–12 april. Pasen’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2020

Afbeelding
herrezen Christus met zijn apostelen

Christus en de apostelen, Del Parson

30 maart–12 april

Pasen

‘Hij [zal] opstaan, met genezing onder zijn vleugels’

Pasen komt eraan. Richt uw individuele en gezamenlijke Schriftstudie op het krachtige getuigenis van het Boek van Mormon aangaande het leven, de dood, de opstanding en de verzoeningsmacht van Jezus Christus.

Schrijf uw ingevingen op

De apostelen van weleer waren stoutmoedig in hun getuigenis van Jezus Christus en zijn opstanding. Miljoenen mensen geloven in Jezus Christus en proberen Hem te volgen dankzij hun woorden die in de Bijbel zijn opgetekend. Toch vragen sommigen zich misschien af: als Jezus Christus de Heiland van de hele wereld is, waarom waren zijn ooggetuigen dan beperkt tot een handjevol mensen in één klein gebied?

Het Boek van Mormon is een extra, overtuigende getuige dat Jezus Christus werkelijk de Heiland van de wereld is, ‘die Zich aan alle natiën openbaart’ (titelpagina van het Boek van Mormon) en redding biedt aan allen die tot Hem komen. Deze tweede getuige verduidelijkt bovendien wat redding betekent. Daarom arbeidden Nephi, Jakob, Mormon en alle profeten ‘met alle ijver om deze woorden op platen te graveren’ – om aan toekomstige generaties te verklaren dat ook zij ‘van Christus wisten en […] op zijn heerlijkheid hoopten’ (Jakob 4:3–4). Denk in deze paastijd na over de getuigenissen in het Boek van Mormon dat de macht van Christus’ verzoening zowel universeel als persoonlijk is – tot redding van de hele wereld en tot redding van u.

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

2 Nephi 9:6–15, 22; Alma 11:41–45; 40:21–23; 3 Nephi 26:4–5

Dankzij Jezus Christus’ opstanding zullen alle mensen uit het graf opstaan.

Met Pasen staan we vaak bij de opstanding van Jezus Christus stil. Maar wat betekent de opstanding nu precies? Welke inzichten biedt het Boek van Mormon in de opstanding? Noteer in deze paastijd eens leringen over de opstanding die u in 2 Nephi 9:6–15, 22; Alma 11:41–45; 40:21–23; en 3 Nephi 26:4–5 vindt. U kunt ook opschrijven waarom die leringen voor u belangrijk zijn.

U merkt misschien dat leringen aangaande de opstanding vaak met leringen aangaande het laatste oordeel samengaan. Wat zegt dat u over het belang van de opstanding in het heilsplan?

Zie ook Lukas 24:36–43; Handelingen 24:15; 1 Korinthe 15:12–23.

Mosiah 3:7; 15:5–9; Alma 7:11–13

Jezus Christus heeft mijn zonden, pijnen en zwakheden op Zich genomen.

De Bijbel verklaart duidelijk dat Jezus Christus verzoening voor onze zonden heeft gebracht. Maar het Boek van Mormon verruimt ons begrip van Christus’ offer en lijden in belangrijke opzichten. In Mosiah 3:7; 15:5–9; en Alma 7:11–13 vindt u enkele van die leringen. Noteer wat u in die passages leest desgewenst als volgt in een schema:

Wat leed de Heiland?

Waarom leed Hij?

Wat betekent dat voor mij?

Wat leed de Heiland?

Waarom leed Hij?

Wat betekent dat voor mij?

Zie ook Jesaja 53; Hebreeën 4:14–16.

Afbeelding
Christus bidt in de hof van Gethsémané

Gethsémané, Michael T. Malm

Mosiah 5:1–2; 27:8–28; Alma 15:3–12; 24:7–19

De verzoening van Jezus Christus reinigt mij en helpt mij om volmaakt te worden.

Het Boek van Mormon gaat eigenlijk voor een belangrijk deel over mensen die door de verzoening van Jezus Christus zijn veranderd. Sommigen hadden ernstige zonden begaan en waren zelfs vijanden van Gods volk voordat de macht van de Heiland overeenkomstig hun geloof in Hem een grote verandering in hen teweegbracht. Daar leest u bijvoorbeeld in Mosiah 5:1–2; 27:8–28; en Alma 15:3–12; 24:7–19 meer over. U weet zelf vast nog meer voorbeelden te vinden die u kunt bestuderen. Wat hebben al die ervaringen met elkaar gemeen? Welke verschillen merkt u op? Hoe kunt u dankzij de verzoening van de Heiland zelf veranderen?

Zie ook Alma 5:6–14; 13:11–12; 18; 19:1–16; 22:1–26; 36:16–21; Ether 12:27; Moroni 10:32–33.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond

Let in deze paastijd op gelegenheden om samen als gezin over de Heiland en zijn verzoening, waaronder de opstanding, te leren. Hier zijn wat ideeën.

3 Nephi 1117

Sommige gezinnen vinden het in de paastijd verrijkend om het bezoek van de herrezen Heiland aan Amerika nader te bestuderen. Moedig uw gezinsleden aan zich voor te stellen hoe het moet zijn geweest om zijn wonden te voelen (zie 3 Nephi 11:14–15) of om een van de kinderen te zijn die Hij zegende (zie 3 Nephi 17:21). Hoe vergroot dit verhaal onze dankbaarheid voor de opstanding van de Heiland? In dit schema is een schilderij over dit verhaal opgenomen. Op ChurchofJesusChrist.org vindt u er meer. Uw gezinsleden vinden het misschien ook leuk om een tekening te maken van wat ze hebben gelezen.

Boodschappen van de algemene conferentie

In veel delen van de wereld vindt de algemene aprilconferentie dit jaar in het weekend vóór Pasen plaats. De conferentieboodschappen kunnen uw gezinsleden helpen om zich deze paastijd op de Heiland te concentreren. Vraag uw gezinsleden bijvoorbeeld te letten op conferentieboodschappen die van Jezus Christus en zijn opstanding getuigen – met name boodschappen van de apostelen, die bijzondere getuigen van Jezus Christus zijn. U kunt later samen over leringen in die boodschappen praten die uw getuigenis van de Heiland versterken.

De levende Christus: het getuigenis van de apostelen

Lees met het gezin ‘De levende Christus: het getuigenis van de apostelen’ (Liahona, mei 2017, binnenzijde vooromslag; zie ook ChurchofJesusChrist.org). Laat elk gezinslid een paasboodschap uit dit getuigenis kiezen en die aan anderen uitdragen. Maak bijvoorbeeld posters voor op sociale media, op uw voordeur of achter een raam.

Video: Bijzondere getuigen van Christus

Op ChurchofJesusChrist.org en de app Evangeliebibliotheek staat de videoreeks Bijzondere getuigen van Christus. De reeks omvat video’s van ieder lid van het Eerste Presidium en het Quorum der Twaalf Apostelen met hun getuigenis van Jezus Christus. Bekijk samen met uw gezin een of meer van deze video’s en bespreek aan de hand daarvan wat de Heiland voor ons heeft gedaan.

Zie voor meer ideeën om kinderen les te geven het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Ons onderwijs verbeteren

Leef het evangelie van Jezus Christus na. Het belangrijkste dat u misschien als ouder kunt doen, is het evangelie met heel uw hart naleven. Dit is de beste manier om voor het gezelschap van de Heilige Geest in aanmerking te komen. U hoeft niet volmaakt te zijn, u moet alleen ijverig zijn in uw pogingen en vergeving vragen door de verzoening van de Heiland. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 13–14.)

Afbeelding
Christus begroet de Nephieten

Illustratie van Christus bij de Nephieten, Ben Sowards

Afdrukken