Tule ja seuraa minua
15.–21. kesäkuuta. Alma 13–16: ”Jotta he pääsisivät Herran lepoon”


”15.–21. kesäkuuta. Alma 13–16: ’Jotta he pääsisivät Herran lepoon’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Mormonin kirja 2020, 2020

”15.–21. kesäkuuta. Alma 13–16”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2020

Kuva
Alma ja Amulek kävelevät ulos vankilasta

Alma ja Amulek vapautumassa vankeudesta, kuvitus Andrew Bosley

15.–21. kesäkuuta

Alma 13–16

”Jotta he pääsisivät Herran lepoon”

Innoitus, jota saat pohtiessasi pyhien kirjoitusten kohtia, on kallisarvoista. Voit osoittaa arvostavasi sitä, kun kirjoitat sitä muistiin ja toimit sen pohjalta.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Elämä Ammonihassa oli ollut monin tavoin hyvää sekä Amulekille että Seesromille. Amulekin ”maine [ei ollut] vähäinen”, hänellä oli ”monia sukulaisia ja ystäviä” sekä ”paljon rikkauksia” (Alma 10:4). Seesrom oli lainopettajana ”etevimpiä heidän joukostaan”, ja ”hänellä oli paljon liiketoimia” (Alma 10:31). Sitten Alma saapui Ammonihaan mukanaan jumalallinen kutsu tehdä parannus ja päästä ”Herran lepoon” (Alma 13:16). Amulekille, Seesromille ja muille tämän kutsun vastaanottaminen merkitsi uhrauksia ja jopa miltei sietämättömiä vastoinkäymisiä.

Mutta kertomus ei tietenkään pääty tähän. Luvuista Alma 13–16 saamme tietää, mitä lopulta tapahtuu niille, jotka uskovat ”Kristuksen pelastavaan voimaan” (Alma 15:6). Toisinaan se johtaa vapautukseen, toisinaan parantumiseen – ja toisinaan asiat eivät suju yhtään helpommin tämän elämän aikana. Mutta aina ”Herra ottaa [kansansa] vastaan ylös luoksensa kirkkauteen” (Alma 14:11). Herra suo aina ”voiman [meidän uskomme] mukaisesti, joka meillä [on] Kristukseen” (Alma 14:28). Ja aina tuo ”usko Herraan” antaa meille ”[toivon, että saamme] iankaikkisen elämän” (Alma 13:29). Kun luet näitä lukuja, voit saada lohtua näistä lupauksista ja voit oppia ymmärtämään paremmin, mitä Alma tarkoitti puhuessaan ”Herran levosta”.

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

Alma 13:1–19

Pappeuden toimitukset auttavat minua saamaan lunastuksen Jeesuksen Kristuksen kautta.

Saatat muistaa, että luvussa Alma 12 Alma opetti Jumalan lunastussuunnitelmasta (ks. Alma 12:24–27). Luvussa 13 hän puhui papeista, jotka Jumala asetti ”opettamaan näitä asioita kansalle” (Alma 13:1). Alman sanat ilmoittavat monia voimallisia totuuksia pappeudesta. Voisit vaikka yrittää löytää ainakin yhden totuuden jokaisesta jakeesta kohdasta Alma 13:1–9. Tässä on ideoita, joilla pääset alkuun:

1. jae:Pappeutta kutsutaan myös ”pappeudeksi Jumalan Pojan järjestyksen mukaan” (ks. myös OL 107:1–4).

2. jae:Jumala asettaa pappeja, jotta he auttaisivat ihmisiä turvautumaan Hänen Poikansa suomaan lunastukseen.

3. jae:Pappeudenhaltijoita valmisteltiin tehtäviinsä ”maailman perustamisesta asti”.

Mitä muuta löydät? Mitä ajattelet pappeudesta, kun pohdit näitä totuuksia? Kuinka pappeuden toimitukset ovat auttaneet sinua turvautumaan Kristuksen suomaan lunastukseen?

On mielenkiintoista huomata, että monet ihmiset Ammonihassa olivat Nehorin kannattajia (ks. Alma 14:18; 15:15). Millä tavoin Nehorin papit (ks. Alma 1:3–6) erosivat niistä papeista, jotka oli asetettu ”Jumalan Pojan järjestyksen mukaan” (OL 107:3) Alman kuvauksen perusteella (ks. Alma 13:1–19)?

Ks. myös Dale G. Renlund, ”Pappeus ja Vapahtajan sovittava voima”, Liahona, marraskuu 2017, s. 64–67.

Kuva
nuoria miehiä sakramenttipöydän ääressä

Pappeuden toimitukset auttavat meitä turvautumaan Jeesuksen Kristuksen suomaan lunastukseen.

Alma 13:3

Ovatko pappeudenhaltijat ainoita ihmisiä, jotka ovat ”kutsuttuja ja valmistettuja maailman perustamisesta asti”?

Alman opetuksissa kohdassa Alma 13:3 viitataan erityisesti pappeudenhaltijoihin. Kuitenkin hänen opettamansa periaate – että henkilöt saivat tehtäviä ja valmistautuivat täyttämään ne ”maailman perustamisesta asti” – pätee meihin kaikkiin. Presidentti Spencer W. Kimball on sanonut: ”Maailmassa, jossa elimme ennen kuin tulimme tänne, uskollisille naisille annettiin tiettyjä tehtäviä, samalla kun uskolliset miehet asetettiin ennalta tiettyihin pappeustehtäviin. Vaikka emme nyt muistakaan yksityiskohtia, se ei muuta niiden asioiden suurenmoista todellisuutta, joihin kerran olemme suostuneet.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Spencer W. Kimball, 2006, s. 232; ks. myös OL 138:55–56.)

Alma 14

Joskus Jumala sallii vanhurskaiden kärsimyksen.

Luvussa Alma 14 kerrotaan vanhurskaista ihmisistä, jotka kärsivät ja jopa kuolivat uskonsa vuoksi. Saatat monien tavoin ihmetellä, miksi kamalia asioita tapahtuu ihmisille, jotka yrittävät elää vanhurskaasti. Et ehkä löydä kaikkia vastauksia tähän vaikeaan kysymykseen luvusta Alma 14, mutta voit oppia paljon tavasta, jolla Alma ja Amulek suhtautuivat kohtaamiinsa tilanteisiin. Mitä heidän sanansa ja tekonsa opettavat sinulle siitä, miksi Herra toisinaan sallii vanhurskaiden ihmisten kärsiä? Mitä opit heiltä vainon kohtaamisesta?

Ks. myös Matt. 5:43–44; Mark. 14:55–65; Room. 8:35–39; 1. Piet. 4:12–14; OL 122:5–9.

Alma 15:16, 18

Opetuslapseus edellyttää uhrausta.

Voisi olla mielenkiintoista laatia luettelo asioista, joista Amulek luopui ottaessaan evankeliumin vastaan (ks. Alma 10:4–5; 15:16), ja verrata sitä luetteloon siitä, mitä hän sai (ks. Alma 15:18; 16:13–15; 34:8). Mitä uhrauksia sinä olet valmis tekemään tullaksesi uskollisemmaksi opetuslapseksi?

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja perheiltaan

Kun luet pyhiä kirjoituksia yhdessä perheesi kanssa, Henki voi auttaa sinua tietämään, mitä periaatteita tulee tähdentää ja mistä asioista tulee keskustella, jotta se vastaa oman perheesi tarpeita. Tässä on muutamia ideoita.

Alma 13

Perheellenne voisi olla hyödyksi panna merkille jokainen kerta, jolloin luvussa Alma 13 mainitaan sana ”lepo”. Mitä muita sanoja ja ajatuksia sen yhteydessä ilmenee? Kuinka se auttaa meitä ymmärtämään, mitä ”Herran lepo” voisi tarkoittaa? Kuinka se eroaa fyysisestä levosta?

Alma 13:10–12

Auttaaksesi perhettäsi havainnollistamaan näiden jakeiden opetuksia voisitte vaikka pestä jotakin yhdessä – esimerkiksi valkoisia vaatteita. Miltä meistä tuntuu, kun olemme likaisia? Miltä meistä tuntuu, kun tulemme taas puhtaiksi? Millä tavoin nämä tuntemukset ovat samanlaisia kuin ne, joita tunnemme, kun teemme syntiä ja sen jälkeen teemme parannuksen ja meistä tulee puhtaita Vapahtajan sovituksen avulla?

Alma 15:1–12

Mitä me voimme oppia Seesromin kokemuksen perusteella Herran voimasta vahvistaa meitä ja parantaa meidät silloinkin, kun teemme virheitä? Mikä rooli pappeudella voi olla siinä, että saamme Hänen kauttaan vahvistusta ja paranemista?

Alma 16:1–10

Kun olet lukenut nämä jakeet, voisit lukea kohdan Alma 9:4. Mitä me opimme vertailemalla Soramin ajatuksia profeettojen sanoista ja sitä, mitä Ammonihan kansa niistä ajatteli? Mitä me teemme ollaksemme uskollisia elävän profeettamme sanoille?

Lisää ideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys osassa tämän viikon oppimisehdotus.

Näin kehitymme opettamisessa

Ole aina valmis. Opetustilanteet menevät nopeasti ohitse, joten tartu tilaisuuksiin heti kun ne ilmenevät. Jokin murhenäytelmä maailmalla voi esimerkiksi olla tilaisuus kertoa luvun Alma 14 periaatteista koskien sitä, miksi Herra sallii joskus viattomien kärsimyksen. (Ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 16.)

Kuva
Alma ja Amulek vankilassa

Alma ja Amulek vankilassa, Gary L. Kapp

Tulosta