Tule ja seuraa minua
22.–28. kesäkuuta. Alma 17–22: ”Minä teen teidät välineeksi käsissäni”


”22.–28. kesäkuuta. Alma 17–22: ’Minä teen teidät välineeksi käsissäni’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Mormonin kirja 2020, 2020

”22.–28. kesäkuuta. Alma 17–22”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2020

Kuva
Ammon puhuu kuningas Lamonille

Ammon ja kuningas Lamoni, Scott M. Snow

22.–28. kesäkuuta

Alma 17–22

”Minä teen teidät välineeksi käsissäni”

Kun luet lukuja Alma 17–22, merkitse muistiin saamiasi vaikutelmia ja toimi niiden mukaan. Niin tehdessäsi osoitat Herralle halukkuutesi saada lisää henkilökohtaista ilmoitusta.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Mieti, mistä kaikista syistä ihmiset eivät kerro evankeliumista muille: ”En tiedä tarpeeksi” tai ”En oikein usko, että he ovat kiinnostuneita” tai ehkä ”Mitä jos loukkaan heitä?” Ehkä huomaat itsekin ajattelevasi toisinaan samalla tavalla. Nefiläisillä oli lisäsyy sille, etteivät he kertoneet evankeliumista lamanilaisille – lamanilaiset olivat villi ja paatunut ja julma kansa, kansa, joka nautti nefiläisten murhaamisesta (ks. Alma 17:14; ks. myös Alma 26:23–25). Mutta Moosian pojilla oli vielä painavampi syy siihen, että heidän mielestään lamanilaisille täytyi kertoa evankeliumista: ”He halusivat, että pelastusta julistettaisiin jokaiselle luodulle, sillä he eivät voineet kestää sitä, että yksikään ihmissielu hukkuisi” (Moosia 28:3). Tämä rakkaus, joka innoitti Ammonia ja hänen veljiään, voi myös innoittaa sinua kertomaan evankeliumista sukulaisillesi, ystävillesi ja tuttavillesi – niillekin, jotka eivät vaikuta vastaanottavaisilta.

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

Alma 17:1–4

Kun vahvistan omaa uskoani, voin viedä evankeliumia eteenpäin tehokkaammin.

Oletko joskus tavannut vanhoja ystäviäsi pitkästä aikaa ja tuntenut Alman tavoin – ollut todella iloinen siitä, että he ovat pysyneet vahvoina uskossa? (Ks. Alma 17:1–2.) Mitä opit Moosian pojilta siitä, kuinka pidämme vahvoina uskomme evankeliumiin ja sitoutumisemme siihen? Kun pohdit Moosian poikien hengellistä voimaa, mitä tunnet innoitusta tehdä?

Kuinka Moosian poikien hengellinen valmistautuminen vaikutti heidän työhönsä lamanilaisten parissa? Ehkä voit käyttää tätä tilaisuutena arvioida omia pyrkimyksiäsi opettaa evankeliumia ”Jumalan voimalla ja valtuudella” (Alma 17:3).

Alma 17:6–12

Minä voin olla väline Jumalan käsissä pelastuksen tuomisessa Hänen lapsilleen.

Presidentti Thomas S. Monson on sanonut: ”Haluan Herran aina tietävän, että jos Hän tarvitsee jotakuta hoitamaan jonkin asian, Tom Monson tekee sen Hänen puolestaan” (”On the Lord’s Errand: The Life of Thomas S. Monson”, video, ChurchofJesusChrist.org). Kun luet kohtaa Alma 17:6–12, pane merkille, mitä Moosian pojat tekivät voidakseen olla välineitä Jumalan käsissä. Kuinka sinä voit olla väline Jumalan käsissä ja olla siunauksena muille? Mitä sellaista opit heidän esimerkistään, mikä antaa sinulle rohkeutta tehdä, mitä Herra haluaa sinun tekevän?

Ks. myös Dallin H. Oaks, ”Palautetusta evankeliumista kertominen”, Liahona, marraskuu 2016, s. 57–60.

Alma 17–18

Minä voin auttaa muita valmistautumaan ottamaan vastaan evankeliumin.

Lamoni oli johtaja ”villille ja paatuneelle ja julmalle kansalle” (Alma 17:14), mutta hän pääsi silti eroon vanhoista perinteistä ja otti vastaan Jeesuksen Kristuksen evankeliumin. Kun luet Ammonin ja Lamonin kanssakäymisistä, pane merkille, mitä sellaista Ammon teki, mikä on saattanut auttaa Lamonia olemaan vastaanottavaisempi hänen sanomalleen. Jos mieleesi tulee ajatuksia siitä, mitä voit tehdä kertoaksesi evankeliumista muille, kirjoita näitä kehotuksia muistiin.

Voi myös olla hyödyksi merkitä tai kirjoittaa muistiin niitä totuuksia, joita Ammon opetti Lamonille (ks. Alma 18:24–39), sekä niitä totuuksia, joita Aaron opetti Lamonin isälle (ks. Alma 22:1–16). Mitä nämä jakeet kertovat sinulle totuuksista, joita voit kertoa muille auttaaksesi heitä tavoittelemaan todistusta evankeliumista?

Kuva
Ammon pelastaa kuninkaan lampaat

Ammon pelastaa kuninkaan laumat, Minerva K. Teichert (1888–1976), 1935–1945, öljyvärityö kuitulevylle, 89 x 122 cm. Brigham Youngin yliopiston taidemuseo

Alma 18–22

Minun todistuksellani voi olla kauaskantoinen vaikutus.

Vaikka pyhistä kirjoituksista lukemiimme kääntymyskertomuksiin liittyy usein dramaattisia tapahtumia, pohjimmiltaan niistä löytyy tavallisesti henkilöitä, joilla oli rohkeutta avata suunsa ja kertoa todistuksestaan muille. Yksi tapa tutkia lukujen Alma 18–22 tapahtumia on etsiä yhden henkilön lausuman todistuksen kauaskantoisia vaikutuksia. Voisit vaikka kirjoittaa huomaamiasi asioita seuraavan kaltaiseen kaavioon:

Ammon kertoi evankeliumista , joka kertoi evankeliumista , ja sen tuloksena .

Alma 19:36

Herran käsivarsi on ojennettuna puoleeni, kun teen parannuksen.

Lamonin kääntymyskertomuksen lopuksi Mormon opetti jotakin tärkeää Herran luonteesta. Mitä jae Alma 19:36 kertoo sinulle Herran luonteesta? Milloin olet tuntenut, että Herran käsivarsi on ollut ojennettuna puoleesi? Kuinka voit auttaa rakkaitasi tuntemaan Hänen armonsa?

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja perheiltaan

Kun luet pyhiä kirjoituksia yhdessä perheesi kanssa, Henki voi auttaa sinua tietämään, mitä periaatteita tulee tähdentää ja mistä asioista tulee keskustella, jotta se vastaa oman perheesi tarpeita. Tässä on muutamia ideoita.

Alma 17–19

Kuinka voit herättää näiden lukujen kertomukset eloon perheellesi? Voisitte näytellä kertomuksen, jossa Ammon suojelee lampaita, tai kertomuksen, jossa Abis kutsuu ihmiset koolle todistaakseen Jumalan voimasta. Ehkä perheenjäsenet voisivat piirtää kuvia kertomuksen eri osista ja esittää kertomuksen kuvien avulla. Mitä perheesi aikoo tehdä noudattaakseen Ammonin ja Abisin esimerkkiä?

Alma 18:24–39

Ehkä perheenjäsenet voisivat lukea yhdessä kohdan Alma 18:24–39 ja etsiä totuudet, joita Ammon opetti Lamonille. Miksihän Ammon opetti Lamonille nämä totuudet ensimmäiseksi? Miksi meidän on tärkeää saada todistus näistä totuuksista?

Alma 20:8–15

Mitä me voimme oppia tavasta, jolla Lamoni suhtautui isäänsä? Kuinka me voimme noudattaa Lamonin esimerkkiä ja puolustaa sitä, mikä on oikein? (Esimerkkejä on esimerkiksi videolla ”Uskalla seistä yksin” sivustolla ChurchofJesusChrist.org.)

Alma 22:15–18

Käykää läpi jae Alma 20:23 ja katsokaa, mistä Lamonin isä oli valmis luopumaan pelastaakseen elämänsä. Käykää sitten läpi jae Alma 22:15 ja katsokaa, mistä hän oli valmis luopumaan saadakseen evankeliumin ilon. Mistä hän oli valmis luopumaan tunteakseen Jumalan? (Ks. jae 18.) Ehkä kukin perheenjäsenistä voisi laatia suunnitelman luopua jostakin tunteakseen Jumalan täydellisemmin.

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Näin edistän henkilökohtaista tutkimista

Etsi periaatteita ja sovella niitä käytäntöön. Vaikka pyhien kirjoitusten kertomuksissa olevat yksityiskohdat eivät näyttäisikään soveltuvan sinuun, näissä kertomuksissa olevat periaatteet useimmiten sopivat. Kun luet Ammonista ja Aaronista, mitä evankeliumista kertomiseen liittyviä periaatteita huomaat?

Kuva
kuningas Lamonin vaimo pyörtyy

Kuningas Lamonin vaimo nousi ylös ja ylisti Jeesusta. Oi, siunattu Jeesus, Walter Rane

Tulosta