Kom och följ mig
Appendix A: Hur vittnar Anden för mig om att Mormons bok är sann?


”Appendix A: Hur vittnar Anden för mig om att Mormons bok är sann?” Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Mormons bok 2020 (2020)

”Appendix A”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2020

Appendix A

Hur vittnar Anden för mig om att Mormons bok är sann?

Ni kanske har hört om Moronis löfte till alla som läser Mormons bok: ”Om ni frågar med ett uppriktigt hjärta, med ärligt uppsåt och med tro på Kristus, ska han uppenbara sanningen om [Mormons bok] för er genom den Helige Andens kraft” (Moro. 10:4). Men vad betyder det att känna sanningen ”genom den Helige Andens kraft”? Hur kan man veta att den Helige Anden talar till en?

Det kan vara till hjälp att minnas att den Helige Anden talar till oss på sätt som är mycket olika våra sätt att kommunicera med varandra. Men din himmelske Fader vill hjälpa dig lära dig känna igen Anden. Han har gett dig Mormons bok, där många trofasta tjänare beskriver sina upplevelser av Herrens röst.

Nephi berättade till exempel för sina bröder att Herren hade talat till dem genom Andens stilla och milda röst men inte nödvändigtvis en röst de kunde höra med öronen. Ja, Nephi sa till sina bröder att de var ”känslolösa” och inte kunde ”förnimma hans ord” (1 Ne. 17:45, kursivering tillagd). Enos beskrev svaren på sina böner som att ”Herrens röst” kom ”till [hans] sinne” (Enos 1:10). Och betänk dessa ord som beskriver den röst som kom från himlen när den uppståndne Frälsaren visade sig i landet Ymnighet: ”Det var ingen barsk röst och inte heller var det en hög röst. Och ändå … fick [den] deras hjärtan att brinna” (3 Ne. 11:3).

Kanske har du haft liknande upplevelser som dessa, eller så kan dina upplevelser ha varit annorlunda. Den Helige Anden kommunicerar på många sätt, och uppenbarelser kan komma till oss alla på olika sätt. Och när Anden finns i våra liv ser vi hans inflytande på oss på många sätt. Aposteln Paulus talade om ”Andens frukt” – känslor av ”kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trohet, mildhet, självbehärskning”, bland många andra (Gal. 5:22–23).

Här är några andra lärdomar och exempel ur Mormons bok om den Helige Anden. När du läser dem kan du se att den Helige Anden har talat till dig mer än du inser och burit vittnesbörd för dig om att Mormons bok verkligen är Guds ord.

Tacksamhet och glädje

Mormons bok börjar med att profeten Lehi ser en förunderlig syn. I synen fick han en bok och uppmanades att läsa. ”Medan han läste” säger uppteckningen, ”fylldes [han] av Herrens Ande.” Upplevelsen fick Lehi att prisa Gud för hans ”makt och godhet och barmhärtighet”, och Lehis ”själ fröjdades och hela hans hjärta var fyllt” (1 Ne. 1:12, 14–15).

Har du någon gång haft en liknande upplevelse? Har läsningen av Mormons bok någon gång fyllt din själ med tacksamhet över Guds godhet och barmhärtighet? Har ställen i Mormons bok fått din själ att glädjas? De här känslorna är den Helige Andens inflytande som betygar för dig att orden du läser kommer från Gud och lär dig om hans sanning.

Ett förändrat hjärta

Efter att ha hållit en mäktig predikan om Jesu Kristi försoning (se Mosiah 2–4), ville kung Benjamin veta om hans folk ”trodde de ord som han talat till dem”. De svarade att de trodde på hans budskap. Varför? ”Tack vare Herren den Allsmäktiges Ande som har åstadkommit en mäktig förändring inom oss, eller i våra hjärtan, så att vi inte längre har någon benägenhet att göra ont, utan att ständigt göra gott” (Mosiah 5:1–2).

Kanske har du märkt något liknande i hjärtat när du har läst Mormons bok. Du kan till exempel ha känt dig inspirerad till att bli en bättre människa, att vända dig bort från synden eller att göra något för någon. Det här är det andliga vittnesbörd du söker om att boken är inspirerad av Gud. För som Moroni förkunnade: ”Allt som inbjuder och lockar till att göra gott, och till att älska Gud och att tjäna honom [är] inspirerat av Gud” (Moro. 7:13; se även 2 Ne. 33:4, 10; Alma 19:33; Eth. 4:11–12).

Ett upplyst sinne

När Alma ville hjälpa zoramiterna att ”pröva [hans] ord” och av egen kraft veta om hans vittnesbörd var sant, jämförde han Guds ord med ett frö: ”Om ni ger plats så att ett frö kan sås i ert hjärta”, förklarade han, ”ska det börja svälla i ert bröst. Och när ni känner dessa svällningsrörelser ska ni börja säga inom er själva: ’Det måste så vara att detta är ett gott frö, eller att ordet är gott, för det börjar utvidga min själ. Ja, det börjar upplysa mitt förstånd, ja, det börjar bli välbehagligt för mig’” (Alma 32:27–28).

Du ”ger plats” i ditt hjärta för Mormons boks ord när du låter dem påverka ditt liv och leda dina val. Och hur kommer dessa ord att ”utvidga [din] själ” och ”upplysa [ditt] förstånd”? Du kanske känner att du blir andligt starkare. Du kanske känner dig mer kärleksfull och öppen mot andra. Du kan också märka att du förstår saker och ting bättre, särskilt andliga ting – nästan som om ett ljus lyser i ditt sinne. Och du kanske håller med om att den lära som förkunnas i Mormons bok är ”välbehaglig”. Sådana känslor kan hjälpa dig förstå att du verkligen har tagit emot ett andligt vittnesbörd om sanningen, som Alma förkunnade: ”O, är då detta inte verkligt? Jag säger till er: Jo, eftersom det är ljus, och allt som är ljus är gott, eftersom det kan urskiljas, och därför måste ni veta att det är gott” (Alma 32:35).

Du behöver inte undra

Det här är bara några av de sätt på vilka Anden kommunicerar. Det finns många andra. Fortsätt leta efter möjligheter att lyssna till Andens röst. Då får du ta emot hans fortsatta, bekräftande vittnesbörd om Mormons boks sannhet.

President Russell M. Nelson har lovat: ”Du behöver inte undra vad som är sant. Du behöver inte undra vem du kan lita på. Genom personlig uppenbarelse kan du få ett eget vittnesbörd om att Mormons bok är Guds ord, att Joseph Smith är en profet, och att det här är Herrens kyrka. Oavsett vad andra kanske säger eller gör kan ingen ta ifrån dig det vittnesbörd som burits till ditt hjärta och förstånd om vad som är sant” (”Uppenbarelse för kyrkan, uppenbarelse för våra liv”, Liahona, maj 2018, s. 95).

Skriv ut