Kom och följ mig
21–27 december. Jul: ”Han ska komma till världen för att återlösa sitt folk”


”21–27 december. Jul: ’Han ska komma till världen för att återlösa sitt folk’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Mormons bok 2020 (2020)

”21–27 december. Jul”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2020

Bild
Josef, Maria och Jesusbarnet i ett stall

Se Guds lamm, av Walter Rane

21–27 december

Jul

Jul: ”Han ska komma till världen för att återlösa sitt folk”

Jultiden är ett tillfälle att tänka på och uttrycka tacksamhet för vår Frälsares Jesu Kristi födelse. När du den här veckan läser om och begrundar hans födelse och liv, betänk hur dina studier i Mormons bok det här året har stärkt ditt vittnesbörd om att han är världens Frälsare. Skriv ner intryck som kommer till dig.

Skriv ner dina intryck

Alla profeter i Mormons bok, från Nephi till Moroni, ägnade sig åt den heliga uppgiften som sammanfattas på bokens titelblad: ”Att övertyga [alla människor] om att Jesus är Kristus”. En profet såg honom som förjordisk ande, och en annan såg hans födelse och verksamhet i en syn. En stod på en mur för att förkunna tecknen på hans födelse och död, och en annan knäböjde inför hans uppståndna kropp och vidrörde såren i hans händer, fötter och sida. De kände alla till den grundläggande sanningen ”att det inte finns något annat sätt eller medel varigenom människan kan bli frälst än genom [Jesus Kristus] … [som] kommer för att återlösa världen” (Hel. 5:9).

Så under denna jultid när troende världen runt hyllar Guds godhet och kärlek i att sända sin Son, begrunda hur Mormons bok har stärkt din tro på Jesus Kristus. När du tänker på hans födelse, tänk då på varför han kom och hur hans ankomst har förändrat ditt liv. Då kan du uppleva julens sanna glädje – den gåva som Jesus Kristus ger dig.

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

1 Nephi 11:13–36; Mosiah 3:5–10; Helaman 14:1–13; 3 Nephi 1:4–22

Jesus Kristus kom till jorden för att bli min Frälsare.

Det är tradition att läsa berättelsen om Frälsarens födelse i Nya testamentet vid julen, men du kan också finna berörande profetior om denna heliga händelse i Mormons bok. Profetior om Frälsarens födelse och verksamhet finner vi till exempel i 1 Nephi 11:13–36; Mosiah 3:5–10; Helaman 14:1–13 och 3 Nephi 1:4–22. Vilka tankar om Jesus Kristus kommer till dig när du läser de här skriftställena och tänker på de möjliga betydelserna av tecknen på hans födelse? Hur har de här vittnesbörden från profeter i det forna Amerika stärkt ditt vittnesbörd om Kristus och hans mission?

Se även Matteus 1:18–252; Lukas 2.

2 Nephi 2:6; Alma 7:7–13; 11:40; Helaman 5:9; 14:16–17

Jesus Kristus är hela mänsklighetens Frälsare.

Vi skulle inte ha något skäl att fira Jesu Kristi födelse om det inte varit för hans försoningsoffer, genom vilket han frälser oss från synd och död, tröstar oss i prövningar och hjälper oss bli ”fullkomnade i honom” (Moro. 10:32). Vad har du lärt dig av Mormons bok i år om Frälsarens makt att återlösa dig? Finns det några berättelser eller lärdomar som du tycker sticker ut? Beakta vad följande exempel lär dig om Frälsarens återlösande uppdrag: 2 Nephi 2:6; Alma 7:7–13; 11:40 samt Helaman 5:9; 14:16–17. Vad känner du dig inspirerad att göra för att visa honom din tacksamhet? (Christmas.ComeUntoChrist.org har en del idéer som hjälper dig komma igång.)

1 Nephi 6:4; 19:18; 2 Nephi 25:23, 26; 33:4, 10

Mormons bok vittnar om Jesus Kristus.

”Ännu ett testamente om Jesus Kristus” är mer än bara en undertitel för Mormons bok. Det är ett påstående om dess gudomliga avsikt. Begrunda vad du lär dig av följande skriftställen om Mormons boks uppgift att vittna om Kristus: 1 Nephi 6:4; 19:18 och 2 Nephi 25:23, 26; 33:4, 10.

Du kanske vill skriva i en dagbok om hur studierna i Mormons bok har fört dig närmare Jesus Kristus. Följande inledningar kan vara till hjälp:

  • ”En ny sak jag lärde om Frälsaren i år var … ”

  • ”Att läsa [om Frälsaren] förändrade hur jag … ”

  • ”Den person [eller berättelse] i Mormons bok jag tycker bäst om lärde mig att Frälsaren … ”

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag.

1 Nephi 11:13–23; Mosiah 3:5–10; Helaman 14:1–13; 3 Nephi 1:4–22

Barn kanske vill rita bilder av det de hör medan du läser om Kristi födelse och verksamhet i 1 Nephi 11:13–23; Mosiah 3:5–10; Helaman 14:1–13 och 3 Nephi 1:4–22. Sedan kan barnen återge berättelserna med hjälp av bilderna de ritat.

”Han är gåvan”

För att hjälpa familjen fokusera på den gåva vår himmelske Fader gav oss genom att sända sin Son, kan du slå in en bild på Jesus Kristus som en julklapp. Familjemedlemmar kan prata om den bästa julklapp de fått eller hoppas få. Sedan kan de öppna julklappen med bilden på Kristus och prata om hur han varit en dyrbar gåva till oss. Videon ”Han är gåvan” (ChurchofJesusChrist.org) kan hjälpa er prata om hur man kan upptäcka, ta till sig och dela med sig av Frälsarens gåva i familjen den här julen.

Familjen kan också ha glädje av att tänka på en ”gåva” de skulle vilja ge Frälsaren, till exempel att försöka vara snällare mot andra eller arbeta på att bli av med en dålig vana. Ni kan låta familjemedlemmarna skriva ner sina tankar, slå in dem som presenter och lägga sina gåvor kring en bild av Frälsaren.

Julens anda

Det kan vara roligt att planera aktiviteter som familjen kan utföra under dagarna före jul för att känna Kristi ande, till exempel att tjäna någon eller sjunga julsånger tillsammans. (Idéer finns på christmas.ComeUntoChrist.org.)

Fler förslag på hur man undervisar barn finner du i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra vår undervisning

Följ upp uppmaningarna till handling. ”När du följer upp en uppmaning till handling visar du [din familj] att du bryr dig om dem och hur evangeliet berikar deras liv. Du ger dem också möjligheter att dela med sig av sina upplevelser, vilket stärker deras beslutsamhet och gör att de kan stötta varandra i att leva efter evangeliet” (Undervisa på Frälsarens sätt,s. 35).

Bild
en ängel visar Nephi jungfru Maria i en syn

Nephis syn om jungfru Maria, av Judith A. Mehr

Skriv ut