Kom och följ mig
7–13 december. Moroni 7–9: ”Måtte Kristus lyfta dig”


”7–13 december. Moroni 7–9: ’Måtte Kristus lyfta dig’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Mormons bok 2020 (2020)

”7–13 december. Moroni 7–9”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2020

Bild
Moroni skriver på guldplåtar

Minerva Teichert (1888–1976), Moroni: den siste nephiten, 1949–1951, olja på masonit, 87x117 centimeter. Brigham Young University Museum of Art, 1969

7–13 december

Moroni 7–9

”Måtte Kristus lyfta dig”

När du studerar Moroni 7–9, lyssna till den Helige Andens maningar och skriv ner hans budskap till dig. Han kan lära dig både vad du behöver veta och vad du behöver göra.

Skriv ner dina intryck

Innan Moroni fullbordade den uppteckning som vi i dag känner som Mormons bok med sina egna slutord, gav han oss tre budskap från sin far Mormon: ett tal till ”Kristi fridsamma efterföljare” (Moro. 7:3) och två brev som Mormon hade skrivit till Moroni. Kanske tog Moroni med de här budskapen i Mormons bok därför att han förutsåg likheter mellan sin tids och vår tids faror. När de här orden skrevs var nephiterna på väg huvudstupa ner i avfallet. Många av dem hade ”förlorat sin kärlek till varandra” och fann ”behag i allt utom i det som är gott” (Moro. 9:5, 19). Och ändå fann Mormon orsak till hopp – han lär oss att hopp inte innebär att bortse från eller vara naiv inför världens problem. Det innebär att ha tro på vår himmelske Fader och Jesus Kristus, vilkas makt är större och mer evigt bestående än de problemen. Det innebär att ”hålla fast vid allt som är gott” (se Moro. 7:19). Det innebär att låta Jesu Kristi försoning och ”hoppet om hans härlighet och om evigt liv finnas i ditt sinne för evigt” (Moro. 9:25). Och fram till Kristi andra ankomsts härliga dag innebär det att aldrig sluta med det ”arbete [vi har] att utföra [för att] besegra all rättfärdighets fiende” (Moro. 9:6).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Moroni 7:12–20

Kristi ljus hjälper mig döma mellan gott och ont.

Dagens värld är fylld med kraftfulla budskap. Hur kan vi veta vilka som är sanna och vilka som är falska? Mormons ord i Moroni 7 ger oss flera principer som vi kan använda för att undvika att ”döma orätt” (se Moro. 7:18). När du studerar Moroni 7:12–20, sök efter sanningar som kan hjälpa dig veta vad som för dig närmare Gud och vad som inte gör det. Du kan använda de här sanningarna som hjälp till att bedöma de budskap du möter och dina upplevelser den här veckan, och avgöra om de inbjuder och lockar dig till att göra gott, eller inte (se Moro. 7:13).

Se även ”Döma andra”, Evangelieämnen, topics.ChurchofJesusChrist.org; Handledning för skriftstudier, ”Ljus, Kristi ljus”.

Moroni 7:20–48

Genom tro på Kristus kan jag ”hålla fast vid allt som är gott”.

Efter att ha undervisat om hur man skiljer mellan gott och ont ställde Mormon en fråga som verkar relevant i dag: ”Hur är det möjligt för er att hålla fast vid allt som är gott?” – särskilt när motståndarens frestelser är så lockande (Moro. 7:20). Mormons svar återfinns i resten av kapitel 7. När du studerar vers 20–48 kan du söka efter sanningar som kan hjälpa dig känna igen ”allt som är gott” som du har tack vare Jesus Kristus. Hur hjälper din tro på honom dig att söka efter det som är gott? Hur kan du ”hålla fast vid” mer av det som är gott?

Se även Trosartiklarna 1:13.

Moroni 7:44–48

”Den kärlek som är Kristi rena kärlek.”

President Dallin H. Oaks har sagt: ”Anledningen till att kärleken aldrig sviker, och anledningen till att kärleken är större än till och med den viktigaste av goda gärningar … är att kärleken, ’Kristi rena kärlek’ (Moro. 7:47), inte är en handling utan ett tillstånd. … Kärleken är något man blir” (”Uppmaningen att bli något”, Liahona, jan. 2001, s. 42). När du läser Moroni 7:44–48, betänk Mormons beskrivning av den rena kärleken och lyssna efter intryck från den Helige Anden. Han kan finna sätt för dig att förbättra dig. Varför behöver vi tro och hopp för att ta emot Kristi rena kärleks gåva?

Moroni 9:9

Kan min kyskhet och min dygd tas ifrån mig?

Mormons beskrivning av nephiternas förfärliga synder har fått en del att felaktigt tro att offren för sexuella övergrepp har överträtt kyskhetslagen. Men äldste Richard G. Scott förklarade att det inte är så: Han sa: ”Jag vittnar högtidligt om att när en annan persons våldsamma, perversa eller incestuösa handlingar skadar er fruktansvärt svårt, mot er vilja, är ni inte ansvariga och får inte känna skuld” (”De tragiska ärren efter övergrepp kan läka”, Nordstjärnan, juli 1992, s. 32).

Moroni 9:25–26

Jag kan ha hopp i Kristus, oavsett mina omständigheter.

Efter att ha beskrivit den ondska han sett, sa Mormon till sin son att inte sörja. Vad gör intryck på er i Mormons hoppfulla budskap? Vad innebär det för dig att Kristus ”lyfter dig”? Vilka av Kristi egenskaper och vilka principer i hans evangelium ”finns i ditt sinne” och ger dig hopp (se Moro. 9:25)?

Se även Dieter F. Uchtdorf, ”Hoppet om Guds ljus”, Liahona, maj 2013, s. 70, 75–77.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag.

Moroni 7:5–11

Varför är det, enligt Moroni 7:5–11, viktigt att göra det rätta av rätt orsak? Hur kan vi veta om vi ber och lyder Guds bud med ”ärligt uppsåt” (v. 6)?

Moroni 7:12–19

Hur kan Mormon hjälpa oss välja rätt i fråga om hur vi använder vår tid och vem vi spenderar den med? Du kan be familjemedlemmarna söka igenom hemmet och ”hålla fast vid” (se Moro. 7:19) eller fortsätta med sådant som inbjuder dem till ”att göra gott, och till att älska Gud och att tjäna honom” (Moro. 7:13). Beröm dem för det goda de hittar.

Moroni 7:29

Efter att ha läst den här versen kan familjemedlemmarna prata om underverk de bevittnat eller hur de på andra sätt har sett Guds hand i sina liv.

Moroni 8:5–26

Vad missförstod de nephiter som döpte små barn i fråga om Jesu Kristi försoning? Vad lär vi oss om försoningen av Mormons undervisning?

Moroni 8:16–17

Vad betyder det att ha ”fullkomlig kärlek”? Hur hjälper den oss att övervinna rädsla? Hur hjälper den oss att modigt undervisa om sanningen? Hur utvecklar vi den?

Fler förslag på hur man undervisar barn finner du i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra vår undervisning

Använd musik till att inbjuda Anden och undervisa om läran. ”Musiken har stor kraft att hjälpa [oss] uppnå större andlighet” (”Förord av första presidentskapet”, Psalmer, s. x). En sång om kärlek, till exempel ”Älska varandra” (Psalmer, nr 198), kan förhöja familjens diskussion om kärlek som den beskrivs i Moroni 7:44–48.

Bild
Jesus Kristus

Porträtt av Kristus, Frälsaren, av Heinrich Hofmann

Skriv ut