Kom och följ mig
14–20 december. Moroni 10: ”Kom till Kristus och bli fullkomnade i honom”


”14–20 december. Moroni 10: ’Kom till Kristus och bli fullkomnade i honom’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Mormons bok 2020 (2020)

”14–20 december. Moroni 10”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2020

Bild
Jesus visar sig för nephiterna

Så att ni ska kunna veta, av Gary L. Kapp

14–20 december

Moroni 10

”Kom till Kristus och bli fullkomnade i honom”

Efter att ha läst Mormons bok kanske du vill söka få ett förnyat vittnesbörd från den Helige Anden att den är sann. När du gör det bör du skriva ner de intryck du får.

Skriv ner dina intryck

Mormons bok inleds med Nephis löfte att ”Herrens ömma barmhärtighet är över alla dem som han har utvalt på grund av deras tro” (1 Ne. 1:20). Boken avslutas med ett liknande budskap från Moroni när han beredde sig att ”försegla” uppteckningarna. Han uppmanar oss att ”komma ihåg hur barmhärtig Herren har varit” (se Moro. 10:2–3). Även om vi bara tänker på de många barmhärtiga handlingar som nedtecknats i Mormons bok, ger detta oss mycket att tänka på. Vilka exempel kommer du att tänka på? Du kan betänka hur barmhärtigt Gud ledde Lehis familj genom vildmarken och över de stora vattnen, den milda barmhärtighet han visade Enos när hans själ hungrade efter förlåtelse, eller den barmhärtighet han visade Alma, en bitter fiende till kyrkan som blev en av dess oräddaste försvarare. Eller så kan tankarna gå till den barmhärtighet den uppståndne Frälsaren visade folket när han helade deras sjuka och välsignade deras små barn. Kanske viktigast av allt är att allt detta kan påminna dig om ”hur barmhärtig Herren har varit” mot dig, för ett av Mormons boks huvudsyften är att inbjuda oss alla att ta emot Guds barmhärtighet – en inbjudan som uttrycks enkelt i Moronis avskedsord: ”Kom till Kristus och bli fullkomnade i honom” (Moro. 10:32).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Moroni 10:3–7

Jag kan få veta sanningen genom den Helige Andens kraft.

Löftet i Moroni 10:3–7 har förändrat miljontals människors liv över hela världen. Hur har det förändrat ditt? Vare sig du söker få eller stärka ditt vittnesbörd om Mormons bok, gäller Moronis löfte dig. När du läser Moroni 10:3–7 kan du välja att läsa mer eftertänksamt än du gjort tidigare. Du kan undersöka varje uttryck och fråga dig själv till exempel: Vad betyder detta? Hur kan jag göra det här bättre? Vilka upplevelser har jag haft av det här? Hur har den Helige Anden intygat Mormons boks sannhet för mig?

Tänk också på någon som behöver höra ditt vittnesbörd om Mormons bok. Hur kan du hjälpa den personen söka sitt eget vittnesbörd?

Moroni 10:8–25

”Förneka inte Guds gåvor.”

Det finns många människor som kanske ”förnekar Guds gåvor” (se Moro. 10:8). Vissa förnekar att dessa gåvor ens existerar. Andra kan förneka att de har andliga gåvor men erkänna dem hos andra människor. Ytterligare andra förnekar sina gåvor genom att helt enkelt försumma dem eller låta bli att utveckla dem.

När du läser Moroni 10:8–25, sök efter sanningar som kan hjälpa dig upptäcka dina andliga gåvor och använda dem med större kraft till att välsigna dig själv och andra. Sök insikter om de gåvor Gud har gett dig eller de gåvor han vill att du ska söka. Varför är det viktigt att ”komma ihåg att varje god gåva kommer från Kristus” (Moro. 10:18)?

Betänk också det här rådet från äldste John C. Pingree jr: ”Hur lär vi känna våra gåvor? Vi kan gå till vår patriarkaliska välsignelse, fråga de som känner oss bäst och själva upptäcka vad vi är naturligt bra på och tycker om. Viktigast av allt, vi kan fråga Gud (se Jak. 1:5; L&F 112:10). Han känner till våra gåvor eftersom han gav dem till oss” (”Jag har ett uppdrag åt dig”, Liahona, nov. 2017, s. 33).

Se Handledning för skriftstudier, ”Andens gåvor”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org.

Moroni 10:30–33

Jag kan bli fullkomnad genom Jesu Kristi försoning.

Moronis uppmaning att ”komma till Kristus” omfattar mer än att lära oss om honom eller tänka på honom oftare eller ens att ivrigare försöka hålla hans bud, hur viktiga de här sakerna än är. Detta är snarare en inbjudan att komma till Kristus mer fullständigt – att bli som han är. När du läser Moroni 10:30–33, lägg märke till uttryck som hjälper dig förstå vad det innebär att helt och hållet komma till Kristus, såsom att ”hålla fast vid varje god gåva”, att ”avstå från all ogudaktighet” och naturligtvis att ”bli fullkomnade i honom” (kursivering tillagd).

Hur är det möjligt? Sök efter svar i Moroni 10:30–33. Vad säger Anden åt dig att du borde göra för att mer fullständigt ”komma till Kristus och bli fullkomnad i honom”?

Se Omni 1:26; Handledning för skriftstudier, ”Fullkomlig”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag.

Moroni 10

Läs kapitlet tillsammans och sök efter varje gång Moroni använder ordet uppmana. Skriv upp eller markera vad Moroni uppmanar – eller starkt uppmuntrar – oss att göra. Vad kan vi göra för att följa hans uppmaningar?

Moroni 10:3

Vad har vi lärt oss om Herrens barmhärtighet när vi läste Mormons bok i år? Hur har Herren varit barmhärtig mot vår familj?

Moroni 10:3–5

Efter att ha läst de här verserna kan du be familjemedlemmar berätta hur de har kommit att veta att Mormons bok är sann. Ni kan tillsammans sjunga en sång om att söka sanningen, till exempel ”Sök, klappa och be” (Barnens sångbok, s. 66). Du kan också uppmana familjemedlemmarna att skriva ner sina vittnesbörd i en familjedagbok.

Moroni 10:8–18

Julen är ett naturligt tillfälle att tänka på gåvor vi får. Familjemedlemmarna kan kanske slå in julklappar till varandra som föreställer ”Guds gåvor” som nämns i Moroni 10:9–16. De här julklapparna kan också representera andra goda gåvor som kommer från Kristus, som de ser hos varandra.

Moroni 10:27–29, 34

Familjemedlemmarna kan berätta vad de skulle vilja säga till Moroni när de ”möter [honom] inför den store Jehovas behagliga skrank”.

Fler förslag på hur man undervisar barn finner du i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra våra personliga studier

Sök Jesus Kristus. Mormons boks – och alla heliga skrifters – avsikt är att vittna om Jesus Kristus. Vad lär du dig om Jesus Kristus i Moroni 10? Vad känner du dig inspirerad att göra för att komma till honom?

Bild
Moroni gräver ner guldplåtarna

Moroni gräver ner plåtarna, av Jon McNaughton

Skriv ut