Kom och följ mig
30 november–6 december. Moroni 1–6: ”För att hålla dem på den rätta vägen”


”30 november–6 december. Moroni 1–6: ’För att hålla dem på den rätta vägen’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Mormons bok 2020 (2020)

”30 november–6 december. Moroni 1–6”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2020

Bild
Alma döper i Mormons vatten

Minerva Teichert (1888–1976), Alma döper i Mormons vatten, 1949–1951, olja på masonit, 90x120 centimeter. Brigham Young University Museum of Art, 1969

30 november–6 december

Moroni 1–6

”För att hålla dem på den rätta vägen”

Moroni skrev det som han hoppades skulle ”bli av värde … någon gång i framtiden” (Moro. 1:4). Vad hittar du i Moroni 1–6 som är av värde för dig? Skriv ner det du finner och dela det gärna med någon som kan finna det värdefullt.

Skriv ner dina intryck

Efter att ha avslutat nephiternas uppteckningar och förkortat jarediternas, tänkte Moroni först att hans arbete med uppteckningarna var slutfört (se Moro. 1:1). Vad mer fanns det att säga om två nationer som blivit fullständigt ödelagda? Men Moroni hade sett vår tid (se Morm. 8:35), och han inspirerades att ”skriva ytterligare något som möjligtvis kan bli av värde … någon gång i framtiden” (Moro. 1:4). Han visste att ett omfattande avfall skulle ske och medföra förvirring om prästadömets förrättningar och religion i allmänhet. Det var kanske därför han gav oss klargörande detaljer om sakramentet, dopet, förlänandet av den Helige Andens gåva och välsignelsen med att samla de troende för att ”hålla [varandra] på den rätta vägen … och förtrösta endast på Kristi förtjänster, han som var [vår] tros upphovsman och fullkomnare” (Moro. 6:4). Dyrbara kunskaper som dessa ger oss skäl att vara tacksamma över att Herren bevarade Moronis liv så att han kunde ”skriva ytterligare något” (Moro. 1:4).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Moroni 1

Lärjungar till Jesus Kristus förblir trofasta trots motstånd.

För en del människor är det lättare att förbli trofast när allt är lätt och bekvämt. Men som lärjungar till Jesus Kristus måste vi förbli trogna även när vi möter prövningar och motstånd. Vad inspirerar dig i Moronis trofasthet mot Herren och sitt kall, när du läser Moroni 1? Hur kan du följa hans exempel?

Moroni 2–6

Prästadömets förrättningar måste handhas så som Herren befaller.

Under sin verksamhet på jorden mottog och handhade Frälsaren heliga förrättningar, såsom dopet (se Matt. 3:13–17; JSÖ Joh. 4:1–3 [i HFS]), ordination till prästadömet (se Mark. 3:13–19) samt sakramentet (se Matt. 26:26–28). Men på grund av det stora avfallet är många i dag förvirrade beträffande hur prästadömets förrättningar ska utföras – till och med om de behöver utföras alls. I Moroni 2–6 gav Moroni oss viktiga detaljer om vissa av prästadömets förrättningar som kan hjälpa till att klara upp en del av den förvirringen. Vilka intryck får du när du läser om förrättningarna i de här kapitlen? Här följer några frågor du kan ställa för att hjälpa dig lära:

Konfirmation (Moro. 2; 6:4).Vad lär dig Frälsarens undervisning i Moroni 2:2 om förrättandet av konfirmationen? Vad tror du det betyder att ”påverkas och renas genom den Helige Andens kraft” (se Moro. 6:4)?

Ordination till prästadömet (Moro. 3).Vad finner du i det här kapitlet som kan hjälpa någon bli förberedd för att bli ordinerad till prästadömet? Vad hittar du som kan hjälpa någon utföra en ordination?

Sakramentet (Moro. 4–5; 6:6).Lägg märke till löftena i sakramentsbönerna (se Moro. 4:3; 5:2) och tänk efter vad du gör för att hålla dina löften. Vad kan du göra för att inbjuda Andens inflytande mer när du tar del av sakramentet?

Dopet (Moro. 6:1–3).Vad kan du göra för att fortsätta uppfylla kraven för dop som ges i de här verserna, också efter att du döpts? Vad säger dig de här verserna om vad det innebär att vara medlem i Jesu Kristi Kyrka?

Med tanke på vad du har lärt dig, hur ska du förändra ditt sätt att tänka på, delta i eller förbereda andra för de här förrättningarna? Varför är det viktigt att de här förrättningarna handhas ”enligt Kristi befallningar” (Moro. 4:1)?

Se även ”Förrättningar”, Evangelieämnen, topics.ChurchofJesusChrist.org.

Bild
ung kvinna som tar emot en välsignelse

Jesus lärde oss hur förrättningar ska utföras.

Moroni 6:4–9

Lärjungar till Jesus Kristus månar om varandras själsliga välfärd.

Visserligen ska vi alla ”arbeta på [vår] egen frälsning” (Morm. 9:27), men Moroni lärde också att vi genom att ”ofta [komma] tillsammans” med andra troende kan få hjälp att hålla oss kvar ”på den rätta vägen” (Moro. 6:4–5). När du läser Moroni 6:4–9, begrunda de välsignelser som kommer av att ”räknas bland Kristi kyrkas folk” (se Moro. 6:4). Hur kan du hjälpa till att göra dina och andras upplevelser i kyrkan mer lika dem som Moroni beskriver, som ledare eller deltagare?

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag.

Moroni 1; Moroni 6:3

Vad innebär det att ”förneka Kristus” (Moro. 1:2–3)? Hur kan vi visa vår beslutsamhet ”att tjäna honom intill änden” (Moro. 6:3)? Ge exempel på människor du känner som är fast beslutna att tjäna honom.

Moroni 4:3; Moroni 5:2

Att läsa sakramentsbönerna i familjen kan leda till en diskussion om att behandla sakramentet med större vördnad. Familjemedlemmarna kanske vill diskutera uttryck i bönerna som känns särskilt meningsfulla för dem. De kan också skriva ner sina tankar om de här uttrycken eller rita en bild som hjälper dem tänka på Frälsaren. De kan ta med det de skrivit eller ritat till sakramentsmötet som en hjälp att fokusera tankarna på honom. Berätta för familjen om dina känslor för sakramentet och Frälsarens offer.

Moroni 6:1–4

Vad innebär det att ha ett ”förkrossat hjärta och en botfärdig ande” (Moro. 6:2)? Hur hjälper det här oss att förbereda oss för dopet? Hur kan det vara till hjälp för oss efter dopet?

Moroni 6:4–9

Vilka är, enligt de här verserna, några välsignelser som kommer av att räknas ”bland Kristi kyrkas folk” (Moro. 6:4)? Varför behöver vi kyrkan?

Moroni 6:8

Vad lär den här versen oss om omvändelse? Vad innebär det att söka förlåtelse med ”ärligt uppsåt” (Moro. 6:8)? Ni kan sjunga en sång om förlåtelse, till exempel ”Lär oss, o Fader” (Barnens sångbok, s. 52).

Fler förslag på hur man undervisar barn finner du i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra våra personliga studier

Finn bevis på Guds kärlek. President M. Russell Ballard har sagt: ”Evangeliet är ett kärlekens evangelium – kärlek till Gud och kärlek till varandra” (”Guds kärlek till sina barn”, Nordstjärnan, juli 1988, s. 54). När ni läser skrifterna kan ni notera eller markera bevis på Guds kärlek till er och till alla sina barn.

Bild
Moroni gömmer sig i en grotta

Moroni i grottan, av Jorge Cocco

Skriv ut