Kom och följ mig
7–13 december. Moroni 7–9: ”Måtte Kristus lyfta dig”


”7–13 december. Moroni 7–9: ’Måtte Kristus lyfta dig’”, Kom och följ mig – för Primär: Mormons bok 2020 (2020)

”7–13 december. Moroni 7–9”, Kom och följ mig – för Primär: 2020

Bild
Moroni skriver på guldplåtar

Minerva Teichert (1888–1976), Moroni: den siste nephiten, 1949–1951, olja på masonit, 88x119 cm. Brigham Young University Museum of Art, 1969

7–13 december

Moroni 7–9

”Måtte Kristus lyfta dig”

När du i en anda av bön studerar Moroni 7–9 inbjuds den Helige Andens inflytande. Han hjälper dig förstå behoven hos barnen i din klass.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Påminn barnen om något som du uppmanade dem att göra under förra veckans lektion eller om något de kan ha lärt sig med sina familjer den här veckan. Be dem berätta vad de har lärt sig.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

Moroni 7:33

Om jag har tro kan jag göra vadhelst Gud behöver mig till att göra.

Barn som har tro på Jesus Kristus och tilltro till hans makt kan uträtta stora saker när de tjänar honom.

Möjliga aktiviteter

  • Läs Moroni 7:33 och be barnen ställa sig upp när de hör ordet ”tro”. Förklara att vi visar vår tro på Jesus Kristus när vi lyder hans bud. Hjälp barnen göra en lista på tavlan över sådant som Jesus vill att de ska göra, som att lyda sina föräldrar eller tala sanning. Vittna om att vår tro på Jesus Kristus kan hjälpa oss att hålla buden.

  • Visa några bilder på någon i Mormons bok (eller någon annan helig skrift) som uträttade något viktigt tack vare sin tro på Jesus Kristus (se till exempel Evangeliebilder, nr 19, 70, 7881). Hjälp barnen återge berättelsen som bilden skildrar. Berätta för dem att de här människorna fick kraft att göra det som Jesus Kristus ville att de skulle göra eftersom de hade tro på honom.

Moroni 7:41

Min tro på Jesus Kristus kan ge mig hopp.

Det finns många människor i världen som känner att de inte har något hopp. Hur kan du hjälpa barnen du undervisar att finna hopp i Jesus Kristus?

Möjliga aktiviteter

  • Läs och förklara Moroni 7:41 för barnen och be dem räcka upp handen när de hör något som Mormon sa att vi ska hoppas på. Berätta för barnen om hoppet du har tack vare Jesus Kristus.

  • Be barnen tänka på någon de känner som har en svårighet i livet. Be barnen rita en teckning till den personen som kan påminna honom eller henne om att ha hopp i Kristus.

Moroni 7:47

”Den kärlek som är Kristi rena kärlek.”

Vilka upplevelser i ditt liv kan hjälpa barnen lära sig att vara vänliga mot andra och behandla dem med kärlek?

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen upprepa de här orden med dig: ”Den kärlek som är Kristi rena kärlek” (Moro. 7:47). Hjälp barnen tänka på hur Jesus Kristus visade kärlek till andra (bilder kan hjälpa, såsom Evangeliebilder, nr 55, 8384). Hur har han visat oss kärlek? Vem kan vi visa kärlek till som Jesus gjorde? Som ett exempel kan du visa videon ”My brother Hyrum” [Min bror Hyrum] (ChurchofJesusChrist.org).

  • Be barnen rita teckningar av sig själva när de visar kärlek till någon. Föreslå att de sätter upp sin teckning någonstans där den påminner dem om att älska andra som Jesus gör.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

Moroni 7:21–22, 25, 33

Jag blir välsignad när jag har tro på Jesus Kristus.

Mormon ville att folket skulle veta att underverk inte upphörde när Frälsarens jordiska verksamhet upphörde. Så länge vi har tro på Jesus Kristus kan vi med hans hjälp göra vadhelst han vill att vi ska göra – till och med underverk.

Möjliga aktiviteter

  • Hjälp barnen göra en lista på tavlan över några av de ”goda ting” som vi får genom Jesu Kristi evangelium, som att vi får eviga familjer, får återvända till vår himmelske Fader och får förlåtelse för våra synder. Be sedan barnen läsa Moroni 7:21–22 och 25 och titta efter hur vi kan ta emot alla dessa goda ting. Hur kan vi visa vår tro på Jesus Kristus och hans löften?

  • Läs Moroni 7:33 för barnen och be dem lyssna efter vad vi kan göra när vi har tro på Jesus Kristus. Om det är lämpligt kan du berätta om upplevelser som du haft när tro hjälpte dig att göra det som Gud ville att du skulle göra. Hjälp barnen tänka på och berätta om exempel från sina egna liv. Hur gjorde tro på Kristus skillnad i de här exemplen?

Moroni 7:40–41; 9:25–26

Jag kan ha hopp i Jesus Kristus, även i svåra prövningar.

Mormon och Moroni ställdes inför svåra omständigheter, men de fann hopp i Frälsaren Jesus Kristus. Hur kan du hjälpa barnen finna hopp i Kristus när de är missmodiga?

Möjliga aktiviteter

  • Hjälp barnen göra en lista över några problem som kanske får människor att känna missmod eller hopplöshet. Be barnen läsa Moroni 7:40–41 och 9:25–26 och titta efter något som kan hjälpa den som känner sig missmodig. Berätta för dem hur Jesus Kristus och hans evangelium har hjälpt dig i svåra stunder.

  • Be barnen skriva ett budskap till någon som känner sig missmodig, för att hjälpa honom eller henne att finna hopp i Kristus, som Mormon gjorde för sin son i Moroni 9:25–26. Uppmuntra barnen att använda ord och uttryck från de här verserna i sitt budskap.

  • Fyll en genomskinlig behållare med vatten och lägg två föremål i den – ett som flyter och ett som sjunker. Jämför det flytande föremålet med någon som har hopp i Kristus. Läs Moroni 9:25 tillsammans. Hur lyfter Kristus oss när vi ställs inför svåra prövningar? Hjälp barnen fundera över hur de kan ha Frälsaren och hans uppmuntrande lärdomar ”i [sitt] sinne för evigt”.

Moroni 7:45–48

”Den kärlek som är Kristi rena kärlek.”

Att utveckla gåvan Kristi kärlek är ett livslångt mål. Hur kan du inspirera barnen att eftersträva Kristi rena kärlek?

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen berätta vad de tror att orden ”Kristi rena kärlek” betyder. Be sedan ett barn läsa upp Moroni 7:45. (Om några av orden i den här versen är svåra att förstå, hjälper du barnen att slå upp dem i en ordbok.) Be barnen prata om människor de känner som är goda föredömen vad gäller Kristi rena kärlek. Varför kallas den här kärleken ”Kristi rena kärlek” (Moro. 7:47)? Vad lär vers 48 oss om hur vi kan bli fyllda av Kristi rena kärlek? Uppmuntra vart och ett av barnen att be om Kristi rena kärlek den här veckan och att försöka hitta sätt att visa den för andra.

  • Hjälp barnen tänka på hur Jesus visade sin rena kärlek (se exempelvis Luk. 23:34; Joh. 8:1–11; Eth. 12:33–34). Hur kan vi följa hans exempel?

  • Be barnen skriva ner namnen på människor de känner på papperslappar och placera dem i en liten påse eller behållare. Be dem ta med behållaren hem, dra ett namn från den varje dag och göra något för att visa kärlek till den personen. Be dem under en kommande lektion att berätta om sina upplevelser av att tjäna de här personerna.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Uppmuntra barnen att tänka på någon som kanske vill ha större tro på, eller hopp i Jesus Kristus. Be barnen berätta något för den personen som de lärt sig under lektionen i dag.

Förbättra vår undervisning

Uppmuntra till vördnad. En viktig aspekt av vördnad är att tänka på vår himmelske Fader och Jesus Kristus. Påminn gärna barnen om att vara vördnadsfulla genom att stillsamt sjunga eller nynna på en sång eller sätta upp en bild av Jesus.

Skriv ut