Oppi ja liitot 2021
28. joulukuuta – 3. tammikuuta. Oppi ja liitot 1: ”Kuule, oi sinä minun kirkkoni kansa”


”28. joulukuuta – 3. tammikuuta. Oppi ja liitot 1: ’Kuule, oi sinä minun kirkkoni kansa’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Oppi ja liitot 2021, 2020

”28. joulukuuta – 3. tammikuuta. Oppi ja liitot 1”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2021

Kuva
perhe lukemassa pyhiä kirjoituksia

28. joulukuuta – 3. tammikuuta

Oppi ja liitot 1

”Kuule, oi sinä minun kirkkoni kansa”

Ajattele, että luku OL 1 on Herran henkilökohtainen esipuhe tähän kirjaan, jossa on Hänen myöhempinä aikoina antamiaan ilmoituksia. Mitä Hän haluaa sinun tietävän Opista ja liitoista? Pohdi tätä kysymystä ja kirjoita muistiin mahdollisesti mieleesi tulevia vaikutelmia, kun luet lukua OL 1.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Marraskuussa 1831 Jeesuksen Kristuksen palautettu kirkko oli vasta puolitoista vuotta vanha. Vaikka kirkko kasvoi, se oli yhä tuntematon ryhmä uskovia, jotka asustivat harvaan asutetulla rajaseudulla ja joita johti noin 25-vuotias profeetta. Mutta Jumala piti näitä uskovia ihmisiä palvelijoinaan ja sanansaattajinaan, ja Hän halusi, että Hänen heille antamansa ilmoitukset julkaistaisiin maailmalle.

OL 1 on Herran esipuhe näiden ilmoitusten kokoelmaan, ja se osoittaa selvästi, että vaikka kirkon jäsenmäärä oli vähäinen, niin sanoma, jonka Jumala halusi pyhilleen antaa, oli kaikkea muuta kuin vähäinen. Se on ”varoituksen ääni” kaikille ”maan asukkaille” opettaen heitä tekemään parannuksen ja vahvistamaan Jumalan ”ikuisen liiton” (ks. jakeet 4, 8, 22). Palvelijat, jotka vievät tätä sanomaa eteenpäin, ovat ”heikkoja ja vähäisiä”, mutta juuri nöyriä palvelijoita Jumala tarvitsee – silloin ja nyt – tuomaan Hänen kirkkonsa ”pois hämärästä ja pois pimeydestä” (ks. jakeet 23, 30).

Lisää tietoa luvun OL 1 historiallisesta taustasta on julkaisussa Saints, kirja 1, luku 13.

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

OL 1

Herra kehottaa minua tutkimaan näitä käskyjä.

Esipuheessa kirja esitellään. Siinä mainitaan kirjan teemat ja päämäärät ja autetaan lukijoita valmistautumaan sen lukemiseen. Kun luet lukua OL 1 – Herran antamaa ”esipuhetta” Oppiin ja liittoihin (jae 6) – pane merkille, mitä teemoja ja päämääriä Herra antoi ilmoituksilleen. Mitä sellaista opit luvusta OL 1, mikä auttaa sinua saamaan suurimman hyödyn Opin ja liittojen tutkimisestasi? Voisit esimerkiksi pohtia, mitä tarkoittaa se, että ”kuulee Herran äänen” näissä ilmoituksissa (ks. jae 14) tai ”tutkii näitä käskyjä” (ks. jae 37).

Katso myös Opin ja liittojen johdanto.

OL 1:1–6, 23–24, 37–39

Jumala puhuu palvelijoidensa välityksellä, ja Hänen sanansa täyttyvät.

Luku OL 1 alkaa ja päättyy Jumalan julistuksella siitä, että Hän puhuu valitsemiensa palvelijoiden välityksellä (ks. jakeet 4–6, 23–24, 38). Kirjoita muistiin, mitä opit tämän ilmoituksen pohjalta Herrasta ja Hänen äänestään. Mitä opit Herran palvelijoista? Milloin olet kuullut Herran äänen Hänen palvelijoidensa äänessä? (Ks. jae 38.)

Kuva
yleiskonferenssikokous

Profeetat ja apostolit opettavat meille Jumalan käskyjä.

OL 1:3, 24–28, 31–33

Jos olen nöyrä, Herran nuhtelu voi saada minut tekemään parannuksen.

Huomaa, että jakeessa 3 ja jakeissa 24–28 Herra sanoi, että ihmisten synnit ja virheet ilmoitettaisiin. Yhdessä tilanteessa tämä kokemus on tuskallinen ja murheellinen, ja toisessa se on opettavainen. Miksi nämä tilanteet ovat niin erilaisia? Mieti, miten reagoit, kun tulet tietoiseksi omista synneistäsi ja heikkouksistasi. Mitä sellaisia ominaisuuksia löydät jakeista 24–28, jotka voivat auttaa sinua reagoimaan oikealla tavalla? Mitä nämä jakeet sekä jakeet 31–33 opettavat sinulle siitä, kuinka Herra suhtautuu heikkouksiisi ja synteihisi?

Katso myös Sananl. 3:11–12; Et. 12:27; Moroni 6:8.

OL 1:12–30, 35–36

Herra on palauttanut evankeliuminsa auttaakseen minua kohtaamaan myöhempien aikojen haasteet.

Vaikka luku OL 1 varoittaa tulevista ahdistavista ajoista, se myös sisältää rohkaisevan sanoman: ”Koska minä, Herra, tiesin suuren onnettomuuden, joka kohtaisi maan asukkaita, minä kutsuin palvelijaani Joseph Smith nuorempaa ja puhuin hänelle taivaasta” (jae 17).

Huomaa onnettomuudet, joista Herra varoitti (ks. esim. jakeet 13–16, 35). Mitä muita onnettomuuksia huomaat nykypäivän maailmassa – tai omassa elämässäsi? Jakeissa 17–30 kuvataan, mitä Herra on tehnyt sinun hyväksesi ennakoiden nämä onnettomuudet. Voisit laatia luettelon asioista, joita löydät.

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja koti-iltaan

OL 1:1–6, 37–39.Voisitte aloittaa keskustelun Herran esittämistä varoituksista puhumalla varoituksista, joita muut antavat meille vaaroista, joita emme itse näe – kuten liukas lattia, raju myrsky tai lähestyvä auto. Mitä nämä esimerkit opettavat meille Herran varoituksista? Kuinka Herra jakeiden OL 1:1–6, 37–39 mukaan varoittaa meitä? Mistä Hän on varoittanut meitä viime aikoina? Ehkä voisitte katsoa tai lukea osia viime yleiskonferenssin puheista ja panna merkille esimerkkejä Jumalan ”varoituksen äänestä”.

OL 1:16.Mitä tarkoittaa se, että ”vakiinnuttaa Herran vanhurskautta”? Kuinka voimme varmistua siitä, että teemme niin emmekä ”kulje omaa tietämme”?

OL 1:30.Mitä tarkoittaa se, että kirkko on ”tosi ja elävä”? Voisit ehkä saada perheenne miettimään tätä kysymystä näyttämällä heille kuvia elävistä asioista ja elottomista asioista. Voisitte myös keskustella siitä, mitä voitte tehdä perheenä tuodaksenne omalta osaltanne kirkkoa esiin, ”pois hämärästä ja pois pimeydestä”.

OL 1:37.Voisitte yhdessä perheenä suunnitella, kuinka aiotte tänä vuonna tutkia näitä Opin ja liittojen käskyjä. Kuinka aiotte tehdä pyhien kirjoitusten tutkimisestanne säännöllisen osan perheenne elämää? Mitkä opiskeluideat voivat auttaa teitä oppimaan pyhien kirjoitusten kohdista? (Katso tämän aineiston alussa olevaa osiota ”Ideoita siihen, kuinka edistää pyhien kirjoitusten tutkimista yhdessä perheenä”.)

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Lauluehdotus: ”Profeettaa seuraa”, Lasten laulukirja, s. 58–59, varsinkin viimeinen säkeistö.

Näin edistän henkilökohtaista tutkimista

Etsi Jeesusta Kristusta. Pyhien kirjoitusten tarkoituksena on todistaa Vapahtajasta ja Hänen evankeliumistaan. Kun luet lukua OL 1, voisit kirjoittaa muistiin tai merkitä jakeita, joissa opetetaan jotakin Jeesuksesta Kristuksesta.

Kuva
Käskyjen kirja

Palautetun kirkon saamat ensimmäiset ilmoitukset koottiin Käskyjen kirjaan.

Tulosta