Oppi ja liitot 2021
4.–10. tammikuuta. Joseph Smith – historia 1:1–26: ”Minä näin valopatsaan”


”4.–10. tammikuuta. Joseph Smith – historia 1:1–26: ’Minä näin valopatsaan’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Oppi ja liitot 2021, 2020

”4.–10. tammikuuta. Joseph Smith – historia 1:1–26”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2021

Kuva
pyhä lehto

Pyhä lehto, Greg K. Olsen

4.–10. tammikuuta

Joseph Smith – historia 1:1–26

”Minä näin valopatsaan”

Kun luet jakeita JS–H 1:1–26, mitä sanomia löydät elämääsi varten? Mikä on arvokkainta sinulle ja perheellesi?

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Oppi ja liitot on kirja, jossa on vastauksia rukouksiin: monet tämän kirjan pyhistä ilmoituksista ovat tulleet vastauksena kysymyksiin. Niinpä on asianmukaista aloittaa Opin ja liittojen tutkiminen pohtimalla kysymystä, joka pani alulle myöhempien aikojen ilmoitusten vuodattamisen – kysymystä, jonka Joseph Smith esitti lehdossa vuonna 1820. ”Sanasota ja mielipidetemmellys” (ks. JS–H 1:10) olivat saaneet Josephin tuntemaan hämmennystä uskonnon ja sielunsa tilan suhteen. Kenties sinusta on tuntunut samalta. Meidän aikanamme esitetään monia ristiriitaisia ajatuksia ja kuuluu vakuuttavia ääniä, ja kun haluamme erotella näitä sanomia ja löytää totuuden, me voimme tehdä, mitä Joseph teki. Voimme esittää kysymyksiä, tutkia pyhiä kirjoituksia, pohtia ja viime kädessä kysyä Jumalalta. Vastauksena Josephin rukoukseen taivaasta laskeutui valopatsas. Isä Jumala ja Jeesus Kristus ilmestyivät ja vastasivat hänen kysymyksiinsä. Josephin todistus tästä ihmeellisestä kokemuksesta julistaa rohkeasti, että jokainen, ”jolta puuttuu viisautta, saisi pyytää Jumalalta, niin hänelle annettaisiin” (JS–H 1:26). Me kaikki voimme saada – ellemme taivaallista näkyä – ainakin selkeämmän näkemyksen, joka on taivaallisen valon valaisema.

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

JS–H 1:1–26

Joseph Smith on evankeliumin palautuksen profeetta.

Joseph Smithin historian tarkoituksena oli saattaa tietoomme tosiasiat, koska Josephia koskevaa totuutta on usein vääristelty (ks. JS–H 1:1). Kun luet jakeita JS–H 1:1–26, mikä vahvistaa todistustasi hänen jumalallisesta kutsumuksestaan? Huomaa todisteet, joita löydät siitä, että Herra valmisti Joseph Smithiä tämän profeetalliseen tehtävään. Voisit lukiessasi myös tallentaa ajatuksiasi ja tuntemuksiasi Joseph Smithistä ja hänen todistuksestaan.

Katso myös Pyhät, kirja 1, luvut 1–2 (Liahona, helmikuu 2018 ja maaliskuu 2018).

JS–H 1:5–20

Jos pyydän uskossa, Jumala vastaa.

Onko sinulta koskaan ”puuttunut viisautta” tai oletko tuntenut hämmennystä jonkin päätöksen suhteen, joka sinun on pitänyt tehdä? (JS–H 1:13.) Mitä opit Joseph Smithin kokemuksesta jakeissa 5–20? Ajattele, miten itse tarvitset viisautta ja suurempaa ymmärrystä, ja mieti, kuinka aiot etsiä totuutta.

Katso myös 1. Nefi 10:17–19; 15:6–11; Russell M. Nelson, ”Ilmoitusta kirkkoa varten, ilmoitusta elämäämme varten”, Liahona, toukokuu 2018, s. 93–96.

Kuva
nuori nainen rukoilemassa

Voimme esittää kysymyksiämme Jumalalle rukouksessa.

JS–H 1:15–20

Miksi ensimmäisestä näystä on olemassa erilaisia kertomuksia?

Elämänsä aikana Joseph Smith merkitsi muistiin pyhässä lehdossa saamansa kokemuksen ainakin neljä kertaa, usein kirjurin avulla. Sen lisäksi muutamat ihmiset ovat kirjoittaneet toisen käden kertomuksia kuultuaan Josephin kertovan saamastaan näystä. Vaikka nämä kertomukset joiltakin yksityiskohdiltaan eroavatkin riippuen yleisöstä ja tilanteesta, ne ovat muutoin keskenään johdonmukaisia. Ja jokainen kertomus antaa lisää yksityiskohtia, jotka auttavat meitä ymmärtämään paremmin Joseph Smithin kokemusta, aivan kuten kukin neljästä evankeliumista auttaa meitä ymmärtämään paremmin Vapahtajan palvelutyötä.

Lue Josephin muut kertomukset kohdasta ”Kertomukset ensimmäisestä näystä” (Evankeliumiaiheisia tutkielmia, topics.churchofjesuschrist.org). Mitä opit luettuasi kaikki nämä kertomukset?

JS–H 1:15–20

Ensimmäinen näky aloitti Jeesuksen Kristuksen evankeliumin palautuksen.

Joseph Smith luotti siihen, että Jumala vastaisi hänen rukoukseensa, mutta hän ei olisi osannut odottaa, kuinka tuo vastaus muuttaisi hänen elämänsä – ja maailman. Kun luet Josephin kokemuksesta, pohdi, kuinka ensimmäinen näky on muuttanut sinun elämääsi. Voisit esimerkiksi täydentää tämän virkkeen usealla eri tavalla: ”Ensimmäisen näyn ansiosta tiedän, että…” Kuinka sinua on siunattu ensimmäisen näyn ansiosta?

Katso myös video ”Joseph Smithin ensimmäinen näky”, churchofjesuschrist.org; Pyhät, kirja 1, luku 2 (Liahona, maaliskuu 2018); Russell M. Nelson, ”Kuule Häntä”, Liahona, toukokuu 2020, s. 88–92.

JS–H 1:21–26

Voin pysyä uskollisena sille, mitä tiedän, vaikka muut torjuisivatkin minut.

Yksi pyhien kirjoitusten siunauksia on se, että ne sisältävät innoittavia esimerkkejä uskollisista miehistä ja naisista, jotka kohtasivat haasteita osoittaen uskoa Jeesukseen Kristukseen. Kun Joseph Smith kohtasi vastustusta näkynsä vuoksi, hän samastui apostoli Paavaliin, jota myös vainottiin sen vuoksi, että hän sanoi nähneensä näyn. Kun luet Josephin kertomusta, mikä innoittaa sinua pysymään uskollisena todistuksellesi? Mitkä muut esimerkit – pyhistä kirjoituksista tai tuntemiltasi ihmisiltä – antavat sinulle rohkeutta pysyä uskollisena niille hengellisille kokemuksille, joita sinulla on ollut?

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja koti-iltaan

JS–H 1:6.Kuinka voimme käsitellä erimielisyyksiä ilman että alamme kiistellä kuten tässä jakeessa kuvatut ihmiset?

JS–H 1:11–13.Näiden jakeiden lukeminen saattaa innoittaa perheenjäseniä kertomaan kokemuksia siitä, kun jokin pyhien kirjoitusten kohta on koskettanut heidän sydäntään ja innoittanut heitä toimimaan.

JS–H 1:16–20.Kun perheenne lukee näitä jakeita, voisit näyttää maalausta, joka on tässä oppimisehdotuksessa, tai jotakin muuta kuvaa ensimmäisestä näystä (ehkäpä perheenne piirtäisi mielellään oman kuvan aiheesta). Voisitte myös katsoa videon ”Joseph Smithin ensimmäinen näky” (churchofjesuschrist.org). Voisitte kukin laatia luettelon totuuksista, joita opimme tämän näyn pohjalta, ja näyttää sitä sitten toisillenne. Tämä voisi olla hyvä hetki perheenjäsenten kertoa, kuinka he ovat saaneet todistuksen Joseph Smithin ensimmäisestä näystä.

JS–H 1:17.Kun Jumala ilmestyi Joseph Smithille, Hän kutsui Josephia nimeltä. Milloin perheenne jäsenet ovat tunteneet, että taivaallinen Isä tuntee heidät henkilökohtaisesti?

JS–H 1:21–26.Kuinka voimme vastata, kun ihmiset kyseenalaistavat todistuksemme?

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Lauluehdotus: ”Joseph Smithin ensimmäinen rukous”, MAP-lauluja, 14.

Kuva
palautuksen ääniä -kuvake

Palautuksen ääniä

Joseph Smithin perhe

Meihin jokaiseen vaikuttaa syvästi perheemme elämä, ja Joseph Smithin kohdalla oli aivan samoin. Hänen vanhempiensa uskonnolliset vakaumukset ja käytännöt kylvivät uskon siemeniä, jotka tekivät palautuksen mahdolliseksi. Josephin päiväkirjaan on kirjoitettu tämä kunnianosoitus: ”Sanat ja kieli [eivät] riitä ilmaisemaan sitä kiitollisuutta, jonka minä olen velkaa Jumalalle siitä, että olen saanut niin kunnioitettavat vanhemmat.”1

Seuraavat lainaukset hänen äidiltään Lucy Mack Smithiltä, hänen veljeltään William Smithiltä ja profeetalta itseltään antavat pilkahduksen Smithin kodin uskonnollisesta vaikutuksesta.

Kuva
Smithin perhe

Joseph Smithin perhe, Dan Baxter

Lucy Mack Smith

Kuva
Lucy Mack Smith

”[Vuoden 1802 aikoihin] minä sairastuin. – – Sanoin itselleni, etten ole valmis kuolemaan, sillä en tunne Kristuksen teitä, ja minusta tuntui aivan kuin minun ja Kristuksen välissä olisi ollut synkkä ja yksinäinen kuilu, jota en uskalla yrittää ylittää. – –

Käännyin Herran puoleen ja anoin ja pyysin hartaasti Herralta, että Hän säästäisi henkeni, jotta voisin kasvattaa lapseni ja lohduttaa aviomieheni sydäntä. Niin makasin koko yön. – – Lupasin Jumalalle, [että] jos Hän antaisi minun elää, pyrkisin löytämään sen uskonnon, jonka avulla voisin palvella Häntä oikein, olipa se Raamatussa tai mistä tahansa se löytyisikin, vaikka se olisi saatavissa taivaasta rukouksen ja uskon avulla. Viimein ääni puhui minulle sanoen: ’Etsikää, niin te löydätte. Kolkuttakaa, niin teille avataan. Olkoon sydämenne lohdullinen. Uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun.’ – –

Tästä hetkestä lähtien sain voimaa jatkuvasti. Puhuin vain vähän uskonnosta, vaikka se täytti mieleni täysin, ja ajattelin, että pyrkisin toimimaan kaikella uutteruudella heti kun voisin löytää jonkun hurskaan henkilön, joka tuntee Jumalan tiet ja voisi opettaa minulle taivaasta.”2

William Smith

Kuva
William Smith

”Äitini, joka oli hyvin hurskas nainen ja hyvin kiinnostunut lastensa hyvinvoinnista sekä täällä että tuonpuoleisessa, pyrki kaikin keinoin, joita äidinrakkaus voi tuoda mieleen, saamaan meidät tavoittelemaan oman sielumme pelastusta eli (kuten siihen aikaan sanottiin) ’löytämään uskonnon’. Hän taivutteli meitä käymään kokouksissa, ja miltei koko perhe kiinnostui asiasta ja alkoi etsiä totuutta.”3

”Meillä pidettiin perherukouksia niin kauan kuin muistan. Muistan hyvin, kuinka isällä oli tapana pitää silmälasejaan liivintaskussa, – – ja kun me pojat näimme hänen tunnustelevan lasejaan, tiesimme, että se oli merkki valmistautua rukoukseen, ja jos me emme huomanneet sitä, äiti sanoi: ’William’, tai kuka sitten olikin piittaamaton, ’valmistaudu rukoukseen.’ Rukouksen jälkeen me lauloimme yleensä laulun.”4

Kuva
silmälasit pyhien kirjoitusten päällä

Joseph vanhempi ja Lucy Smith opettivat perhettään tutkimaan pyhiä kirjoituksia.

Joseph Smith

Kuva
Joseph Smith

”Sanon nyt, ettei [isäni] tietääkseni tehnyt koskaan elämässään yhtään alhaista tekoa, jota voitaisiin sanoa halpamaiseksi. Rakastin isääni ja rakastan hänen muistoaan, ja muisto hänen jaloista teoistaan lepää raskaana painona mielessäni, ja monet hänen minulle osoittamistaan ystävällisistä ja isällisistä sanoista on kirjoitettu sydämeni kirjaan. Pyhiä ovat minulle ajatukset, joita vaalin hänen elämänhistoriastaan ja jotka ovat vyöryneet mielessäni ja jotka häntä katsellessani ovat juurtuneet sinne syntymästäni asti. – – Äitini on myös yksi kaikkein jaloimmista ja parhaimmista naisista.”5

Kuva
ensimmäinen näky

Palautuksen ensimmäinen näky, Michael Bedard

Tulosta